Synsforstyrelser

Februarprinsesse16

Elsker forumet
Sommerfuglene 2017
Er nå i uke 35 og har hatt flimring iblandt i 3 dager (ene øyet flimrer). Er også tungpusten men har vært det i mange uker. Var hos legen for noen dager siden men da brydde han seg knapt.. Leste at det var uvanelig med synsforstyrelser.. Altså det kommer å går iblandt.Noen andre som har opplevd det? :)

Last edited:
Sjekket blodprosent og blodtrykk i det siste...?

Jeg har det til tider, jeg har veldig lavt blodtrykk og fikk beskjed om at det og svimmelhet var helt vanlig når blodtrykket er såpass lavt....

Jeg fikk også det og da sendte jordmor meg til legevakten med urinprøve. Hun tok det meget seriøst. Alt var bra med min urin, blodtrykk og hjertelyd hos bebis. HB var litt lavt, men ikke uvanlig lavt med 10,6. Jeg spiser jern annen hver dag og den er nå 11,6. Ikke svimmel lengre.
Angående synsforstyrrelser, hvis jeg skulle få det igjen, sa jordmor at vi skulle sjekke det HVER gang det skjedde, selv om tidligere kontroller hadde vist at alt var bra.
Så dette syns jeg du skal få sjekket opp du også hver gang.
(Jordmor sa at det var visse tegn som skulle være tilstede dersom sv.forgiftning: eggehvite i urin og forhøyet blodtrykk. Ofte også mye vann i kroppen og vondt i hodet. )

Ellers var det visst ikke uvanlig at mange ulike vondter kan oppstå i graviditeten. Jeg har så og si aldri vondt i hodet, men nå i tredje trimester har jeg gruelig hodepine ca annen hver dag. Drikker mye væske, sånn at jeg er på toalettet tre-fire ganger per natt, så det kan ikke være pga væskemangel i alle fall...

Håper du blir tatt på alvor og ja, ring gjerne jordmor og snakk med henne om fastlegen er litt uinteressert......

Jeg har hatt det 2-3 ganger også den siste uken, ser på en måte masse prikker og streker i sidesynet på begge øynene. Men var hos jordmor på fredag og hadde ikke noe utslag på noe da. Litt forhøyet blodtrykk (135/80) men tar det med ro enn så lenge. Ta en tlf om det fortsetter og du blir usikker:)

Slike ting bør alltid sjekkes

Sniker fra mars, var sånn med storesøster på slutten... Glimrer i flere timer om dagen, sånn veldig...følte jeg nesten ikke så...alt annet var da normalt, bt,urin,ødemer... Nå begynner det å komme igjen, hatt det 3 dager den siste uken..blir i tillegg lam/ nummer i armen, halve ansiktet,tunga..skikkelig ubehagelig..og hodepine da, blir uvel..mange rare plager som kan komme på slutten uten at det trenger være noe alvorlig.

Var godt å høre at det var flere som har hatt det:) blodtrykket er bra:) har hørt at man kan få slik , hvis babyen ligger å trykker på noen punker:) er litt ubehagelig når jeg får flimmer men som legen min sa "slik er det mot slutten" det var det som han mente var grunnen...

Har også det til tidet. Har hatt det i alle svangerskap.

Jeg leste at man skal kontakte jm ved flimring foran øynene/synsforstyrrelser, så ikke vær redd for å ringe. Men - jeg har hatt det et par ganger i sammenheng med migrene (før jeg ble gravid) , så det kan være det? Uansett, om du er plaget med det så ringer du :) lykke til og god bedring!

Hei! Generelt er det sjelden noe galt med øynene, hvis synsforstyrrelser kommer på begge øyne samtidig. Men jeg forstår det som om det bare oppleves på det ene øyet? Ser du svarte prikker/evt streker i kombinasjon med "stjerneskudd"/lysglimt, ville jeg tatt en sjekk hos optiker eller øyelege for å sjekke at netthinnen ser fin ut. Hvis det veksler på hvilket øye som ser flimmer, er det antakelig ikke øyerelatert. Hilsen optiker
PS! Jeg har selv hatt to typer synsforstyrrelser i løpet av svangerskapet: Det prikker/svartner for meg ved blodtrykksfall, og har innimellom sett ildkuler som flyter rundt i synsfeltet på begge øyne uten grunn (har en teori selv på at dette har skyldtes lite jern).

Er nå i uke 35 og har hatt flimring iblandt i 3 dager (ene øyet flimrer). Er også tungpusten men har vært det i mange uker. Var hos legen for noen dager siden men da brydde han seg knapt.. Leste at det var uvanelig med synsforstyrelser.. Altså det kommer å går iblandt.Noen andre som har opplevd det? :)

Synsforstyrrelser er absolutt ikke unormalt :) Har selv et veldig dårlig syn fra før og da synet kjapt forverret seg var jeg rask og nevne dette til jordmor som igjen kunne fortelle at flere opplever synsforstyrrelser og nettopp derfor anbefaler opptikerne at man venter med alt av brille justeringer/ synstester til etter evt graviditet. Hadde akkurat samme symptomene som deg og fikk beskjed om at alt var helt normalt, noe blodprøver, ultralyd og urinprøver har bekreftet.

Synsforstyrrelser er absolutt ikke unormalt :) Har selv et veldig dårlig syn fra før og da synet kjapt forverret seg var jeg rask og nevne dette til jordmor som igjen kunne fortelle at flere opplever synsforstyrrelser og nettopp derfor anbefaler opptikerne at man venter med alt av brille justeringer/ synstester til etter evt graviditet. Hadde akkurat samme symptomene som deg og fikk beskjed om at alt var helt normalt, noe blodprøver, ultralyd og urinprøver har bekreftet.

Har fortsatt flimmer som kommer noen ganger om dagen, merkelig:) Så da har det noe med synet og gjøre så lenge alt er bra:)

Har fortsatt flimmer som kommer noen ganger om dagen, merkelig:) Så da har det noe med synet og gjøre så lenge alt er bra:)
Er du virkelig bekymret kan du ta det opp med jm eller høre hva en opptiker sier men som sakt så beroliget jm meg da jeg fikk samme problemet tidlig i svangerskapet og det kom og gikk i lange perioder men alt var ok:) Og så lenge urinprøven din er fin er det nok ingenting og bekymre seg for.

Er du virkelig bekymret kan du ta det opp med jm eller høre hva en opptiker sier men som sakt så beroliget jm meg da jeg fikk samme problemet tidlig i svangerskapet og det kom og gikk i lange perioder men alt var ok:) Og så lenge urinprøven din er fin er det nok ingenting og bekymre seg for.

Det var veldig godt å høre!:) Er ikke så beskymret nå skal til legen igjen om 4 dager får å ta blodprøve osv så da regner jeg med at alt vill være bra:) Men må si det er ekkelt med sånn flimring heldighvis varer det som regel i noen få sekunder :happy:

Back
Topp