Syns du det er greit å kalle barna lømmel og rakkerunge? Eller holder du deg til prins og prinsesse?

• Trådstarter Trådstarter Moderator Sølvi
  • Opprettet Opprettet
Har ikke lest artikkelen, men her er det ingen prinser og prinsesser. De har mange kallenavn, men prins og prinsesse er ikke blant dem. Jeg har ei venninne som kaller dem for det, da bedyrer eldst at hun ikke er noen prinsesse, men det er bare koselig at de blir kalt det innimellom.

Skal ikke være så himla firkantet at man ikke kan slenge noen kallenavn barnas vei, men man bør ha i bakhodet at det kan være med på å forme deres eget syn på seg selv og hva som er forventet av de. Kalles de en pøbel så lever de gjerne opp til det, men så er det å se hva man forteller barna er å være en pøbel - det trenger ikke være alvorlig gale ting en pøbel gjør. Og så må jeg få sagt at prinsesse også kan forme barnas eget syn på seg selv og andres forventninger til en på en negativ måte ;)

Kalle babyen for pudding eg... :)

ingen prinser eller prinsesser her i gården. her går det i ruskesara, trollungen, diva på eldste, migemaur, Tarzan på mellomste, bolla, kula, flesketarsan (det er bestefaren som har finni på) på minsten.

Så lenge kallenavnene ikke er slemme/stygge, og ikke sagt med en upassende tone, så syns jeg omtrent alt er greit. Her kommer det aldri til å være noen prins eller prinsesse, selv om de kanskje kan bli kalt det av og til. Gutten vår har maaaange kallenavn :D

Vil heller kalle ungene mine for pøbler i en morsom tone enn prinser og prinsesser.. Eneste prinsessa her i hus er hunden;) (hun har litt prinsesseaktige særtrekk) Vi bruker ikke kallenavn i negativ tone, men mer i en morsom setting.

"Snuppa" går det i her. :)

Brukte mye pøbelunge, trollunge, rampegutt osv. i en periode, sagt med kjærlig stemme og stor begeistring fra junior.
"Er du pøbelungen til mamma?" "Jaaaa!"
"Er du trollungen til mamma?" "Jaaaa!"
"Er du rampegutten til mamma?" "Jaaaa!" *fnisfnis*

Før jeg fikk barn selv var jeg veldig negativ til å kalle barn prins og prinsesse. Etter at jeg fikk barn har jeg begynt å gi F**n i det. Jeg vil ikke kalle mitt barn prinsesse, men jeg har forstått det at man velger det kallenavnet en selv synes er koselig fordi man elsker barnet. Jeg kaller mitt barn pus. Det bare ble sånn :)

Ingen prins eller prinsesse her. Guttungen deler fornavn med kongen, det får holde...

Småtrolla, fantungene, godungene mine.

Sier "Du din lille rakkerunge" og kiler han godt så vi begge flirer når han han driver å tøyser og fjåser :p

Sent from my HTC One X+ using BV Forum mobile app

Å kalle henne prinsesse ligger ikke naturlig for meg, men siden hun liker jenteting veldig godt så har det kommet noen slike komplementer til henne av og til, fordi hun liker det. Men hun er også ei skikkelig rampejente, og det sier vi også ofte, selvsagt på en spøkefull eller kjærlig måte. Jeg kaller henne for en snik, en banditt, lille bolla mi, trollunge, og så videre. Det kommer jo i kombinasjon med at hun "lurer" oss eller drikker av vannglasset mitt og syns det er morsomt at jeg later som om jeg reagerer på det, slike ting. Hun syns det er gøy. :)

Sier tullball og lille venn :-) synes egentlig ikke så mye om at unger blir kalt pøbler og den slags. Det spørs selfølgelig litt på toneleie og situasjonen. Men personlig vil jeg være litt forsiktig med å si sånt:)

Mi lille kalles prinsesse når hun har pyntet seg (noe hun gjør OFTE), solstråle når hun er ekstra blid, kosejente når hun er ekstra kosete, tullemor når hun tøyser masse, og så videre. Kjært barn har mange navn, jeg tror ikke folk bruker prins og prinsesse på den måten blogginnlegget beskriver, og jeg tror ikke prinsesse er så mye verre enn rampejente. Tror hun formes mye mer av alt det andre vi sier og gjør enn av kallenavnene vi av og til bruker.

Dere som har så sterkt imot prins og prinsesse; hva er så forferdelig galt med det? Både jenta mi og jeg vet at hun faktisk ikke er kongelig, akkurat som hun heller ikke er en ekte stråle fra solen...

Kaller ikke barnet mitt rakkerunge, nei. Ikke ofte prinsesse, men i ny og me. Kaller hun mest jenta mi.

Back
Topp