Syns det er ganske irriterende og teit.

Helt greit for meg, om jeg hadde vært gravid, om han måtte jobbe inn eller ta fri uten lønn. Er jo jeg som må sjekkes, ikke han. 

Hadde irritert meg mer over at gubben faktisk ville bli med, enn over at han ikke fikk fri... 

Enig. Synes det er teit selv. Men her jobber samboeren min i privat bedrift og han fikk fri når han ville være med på kontroller :)

Er det virkelig så rart at mennene vil være med på de vanlige kontrollene?
Ja, det er kanskje kjedelig, noe som vi også kanskje syns, men de får vel kanskje en følelse av at de er litt mer med på det :)

Syns det er flott at mennene vil bli med på kontroller og vise interesse for hver minste kjedelige ting - og forferdelig dumt at de ikke har rett på fri =/

Nedsig skrev:
En vesentlig detalj er jo; hva er grunnen til at han ikke får fri?

Han spurte om fri, og sjefen sa... hmmm, nei tror nok ikke du har rett til det. Så nei desverre.
Og det er jo greit, for arbeidsgiver gjør ikke noe feil her.
Er lovene om at far ikke har rett på fri jeg er sur på :P

Hva jobber han som da? Jobber han i en jobb hvor det ikke er mulig å gå fra så skjønner jeg jo på en måte sjefen hans. Jeg feks kan ikke ta en tannlegetime eller legetime midt i arbeidstiden da det ikke er mulig å gjøre, da må jeg gjøre det når jeg har fri.

Hvorfor er det teit av mannen og ville være med på ting? Det er hans barn også, og det er en fin måte for de å få svar på ting de lurer på. Jeg er kjempeglad for at sambo ønsker å være med på UL og andre ting, at han faktisk engasjerer seg under sv.skapet, ikke bare etterpå. Her fikk han fri, uten betalt. Tok bare fri de timene vi var på kontroll. Han tok det igjen med overtid, så vi tapte ikke noe på det:)

*Nyperose* skrev:
Hva jobber han som da? Jobber han i en jobb hvor det ikke er mulig å gå fra så skjønner jeg jo på en måte sjefen hans. Jeg feks kan ikke ta en tannlegetime eller legetime midt i arbeidstiden da det ikke er mulig å gjøre, da må jeg gjøre det når jeg har fri.

Sånn er det der jeg jobber også. Jeg har forøvrig lagt alle svangerskapskontrollene mine til mine fridager. Har faktisk ikke bedt om fri fra jobben til en eneste legitime noen gang.

AugustMirakel skrev:
Hvorfor er det teit av mannen og ville være med på ting? Det er hans barn også, og det er en fin måte for de å få svar på ting de lurer på. Jeg er kjempeglad for at sambo ønsker å være med på UL og andre ting, at han faktisk engasjerer seg under sv.skapet, ikke bare etterpå. Her fikk han fri, uten betalt. Tok bare fri de timene vi var på kontroll. Han tok det igjen med overtid, så vi tapte ikke noe på det:)

Det er ikke teit, bare litt tøffel
Neida, alle er forskjellige, bra de bryr seg.

AugustMirakel skrev:

Det er jo ikke teit av mannen å ønske å være med på ting. Men jeg er ikke enig i at han burde ha krav på fri til det. Har han mulighet til å ta avspasering, jobbe overtid, feriedager etc så er det supert om han har mulighet og ønsker å være med. Her var mannen med på første kontroll hos lege, en kontroll hos jordmor og ultralydene med førstemann (alt dette ble lagt til feriedager). Denne gangen har han vært med på et par ultralyder. Den ene timen var så tidlig, så han rakk det før jobb, de andre har han brukt feriedager til.

Her i kommunen fikk faktisk ikke jeg selv fri til å gå på kontroller. Helt vannvittig, men reglene er at en må ta avspasering for å gå til tannlege/lege osv. (Fikk først en muntlig avtale med styreren om at vi ikke gjorde noe med det, men senere når jeg begynte å nærme mer sykemelding og flere kontroller var det plutselig ikke slik mer... Da dreit jeg i det. Strekte meg mer enn nok, så noterte aldri timene)

Er noen som alltid prøvde å legge disse timene slik at de fikk mest mulig fri, derfor ble det slutt på den ordningen. Synd for den gravide, kronisk sjuke osv, men slik er det altså.

Så da må jeg ærlig si at jeg skjønner at i alle fall ikke fedrene får fri til vanlig kontroll...

Løsa skrev:

AugustMirakel skrev:

Nei, gi deg. Hva er tøffel med det?

Nei jeg synes ikke det er irriterende eller teit. Det må jo tilslutt være en grense for hvor mye far også skal få fri ifb med et svangerskap.

Her var han kun med på ordinær UL og det betyr ikke at han ikke var engasjert i svangerskapet. Men hos oss så snakker vi sammen så da holdt det at jeg dro til jordmor og så kunne jeg fortelle etterpå hva vi hadde snakket om. Liten vits i at han skulle ta fri opptil to timer (pga reisevei) hver gang jeg skulle til jordmor når mesteparten av timen gikk med til oppfølging av min helse...

Til dere som har med dere fedrene på alle kontroller er de med hver gang dere er på kontroll på hs etter at barnet er født? Er jo samme greia, så regner med at det er like viktig i å engasjere seg etter at ungen har kommet til verden....

AugustMirakel skrev:

Løsa skrev:

AugustMirakel skrev:

Nei, gi deg. Hva er tøffel med det?

Er bare ikke sånn jeg er vant med... men hvis du leser setning nr 2, så sier jeg det er bra de bryr seg.

Løsa skrev:
Jeg personlig synes det får være grenser for hvor mye krav man skal ha på fri da, men det er meg.
Fri for å være med på svangerskapskontroll for far synes jeg blir å dra den litt vel langt altså.
Han kan jo ta seg fri, ulønnet hvis han vil være med.

Det er min mening da, men mulig jeg er gammeldags og tenker at noen ting er ment for mannfolk, mens andre ting er kvinnfolk-ting.

Skjønner at mannfolka vil være med på original UL, men det andre, næhhh....

Enig i det uthevede. Det er jo bare blodtrykket, vekt og andre mål som blir sjekket stort sett. Ser ikke hvorfor far skal få betalt for og være med på det...

Men når det gjelder ul forstår jeg at far vil være med, og synes også han bør få være med, for det er jo på en måte møter med barnet da...

Tao skrev:
Akkurat UL skjønner jeg at han gjerne vil ha med seg, men de andre kontrollene med blodtrykksmåling, snakk med jordmor/lege og analyse av urinprøve er kanskje ikke like interessant..hehe.
Men pappaene kunne jo fått lov til å velge det selv!

Back
Topp