Syns det er ganske irriterende og teit.

Smurfekringla

Gift med forumet
At far ikke har rett  på fri for å være med på svangerskapskontroller...
Står jo alle plasser at det er sååå viktig at han får delta i svangerskapet.
Så hvorfor i alle dager skal ikke han ha rett på fri da? Er jo hans barn og liksom. Ikke hans feil at det er inni meg og ikke han.
Syns så synd på mannen min, han har så lyst å være med på tidlig UL i morgen (har fått for å finne ut hvor langt jeg er på vei)
Men får han fri for det? Neiheii... :(

Akkurat UL skjønner jeg at han gjerne vil ha med seg, men de andre kontrollene med blodtrykksmåling, snakk med jordmor/lege og analyse av urinprøve er kanskje ikke like interessant..hehe.
Men pappaene kunne jo fått lov til å velge det selv!

Jeg syns ikke det er rart at far ikke får fri til det. På de fleste svangerskapskontroller blir mor veid (hvis du ikke gjør det hjemme), måler blodtrykk, etterhvert måles magen (symfysemål), lege/jordmor kjenner på magen og måler hjertelyd, og så snakker man om hvordan formen til mor er. Er lite far kan gjøre eller engasjere seg i der. Jeg har begge gangene gått annenhver gang til lege/jordmor, og hos lege er jeg inne i max 10 min. Jordmor kanskje 30 min (men det er fordi jeg hadde en del komplikasjoner sist som vi snakker om nå). At far viser interesse for utviklingen av svangerskapet handler jo om veldig mye annet enn den korte stunden man er inne på kontroll. Når det gjelder UL så er det klart det er spennende for far å være med på det, men er vel ikke noe i veien for å ta en feriedag eller evt avspasering hvis han har mulighet til det? Man får jo ikke UL for å få et bedre forhold til barnet eller noe, men nettopp for å sjekke at alt er bra.

Tao skrev:
Akkurat UL skjønner jeg at han gjerne vil ha med seg, men de andre kontrollene med blodtrykksmåling, snakk med jordmor/lege og analyse av urinprøve er kanskje ikke like interessant..hehe.

analyse av urinprøve å blodtrykk er ikke så spennede nei :p
Men han vil gjerne være med til jordmor. Så vi kan snakke sammen med henne om svangerskapet. Hvordan vi ser for oss fødselen osv.
Han sier at siden han ikke bærer barnet, vil han gjerne være med på svangerskapskontrollene for å kunne forstå mest mulig, og for å delta så mye som mulig i svangerskapet.

Nå var ikke min mann videre interessert i de vanlige jordmorkontrollene da, og ikke hadde jeg hatt noe behov for å ha han med heller;) Men synes det er rart om menn ikke får ta seg fri den timen og to for å være med om de selv vil det! Får han virkelig ikke lov til å ta noen timer fri, ulønnet?! Vanskelig sjef da!

Her var mannen med på en time, ganske nært termin. Da snakket vi om fødselen og hans oppgave i det hele osv. Da var det jordmor som da til meg at han godt kunne være med. Trodde det var vanlig hvertfall, at det var en samtale der dere begge gikk. Det kan jo ikke arb.giver nekte han vel?!

silros skrev:

Tao skrev:

Men han vil gjerne være med til jordmor. Så vi kan snakke sammen med henne om svangerskapet. Hvordan vi ser for oss fødselen osv.
Han sier at siden han ikke bærer barnet, vil han gjerne være med på svangerskapskontrollene for å kunne forstå mest mulig, og for å delta så mye som mulig i svangerskapet.

Skjønner.. Merkelig at fedrene ikke kan velge selv.
Det kommer vel kanskje.

Da hadde jeg vurdert å fake en tannlegetime neste gang du har kontroll :-/

Jeg personlig synes det får være grenser for hvor mye krav man skal ha på fri da, men det er meg.
Fri for å være med på svangerskapskontroll for far synes jeg blir å dra den litt vel langt altså.
Han kan jo ta seg fri, ulønnet hvis han vil være med.
Det er min mening da, men mulig jeg er gammeldags og tenker at noen ting er ment for mannfolk, mens andre ting er kvinnfolk-ting.

Skjønner at mannfolka vil være med på original UL, men det andre, næhhh....

Tao skrev:

silros skrev:

Tao skrev:

Selv så jeg ikke poenget med å ha han med, ikke var han interessert heller, men kort tid før termin med førstemann ville jordmora at pappaen skulle være med på kontroll og, siden vi skulle snakke om selve fødselen da. Så da var han med.

Løsa skrev:
Jeg personlig synes det får være grenser for hvor mye krav man skal ha på fri da, men det er meg.
Fri for å være med på svangerskapskontroll for far synes jeg blir å dra den litt vel langt altså.
Han kan jo ta seg fri, ulønnet hvis han vil være med.
Det er min mening da, men mulig jeg er gammeldags og tenker at noen ting er ment for mannfolk, mens andre ting er kvinnfolk-ting.

Skjønner at mannfolka vil være med på original UL, men det andre, næhhh....

Er igrunn enig med deg. Men jeg tror at å være med på en kontroll eller to hos jordmor burde de kanskje fått fri til? Tror mange menn har godt av å være med på det, man snakker jo en del hos jordmor, og både svangerskapet, fødselen og barseltiden er jo noe de fleste menn kan null om. Min kjære var ikke sånn veldig interessert i svangerskapet og sånt, når jeg fortalte ting eller prøvde å forklare. Men etter en jordmortime så fikk han jo faktisk med seg hva hun sa og lærte litt! ( Han ville ikke være med, men han hadde fri den dagen så jeg tvang han med. Virket som han syns det var ålreit!)

så han får ikke fri uten lønn heller? 

helt personlig så så kan jeg forstå at far ønsker å være med på ordinær ul, utover det så synes ikke jeg det er så viktig.

I siste svangerskap så var mannen med på første timen hos jordmor og skulle egentlig være med når vi skulle snakke om fødsel og diverse, men ble innlagt på sykehuset med alvorlig svf så den samtalen fikk vi aldri gitt. Også var han med første timen til legen. Videre utover det så var jeg alene på kontrollene. Det kommer jeg til å gjøre neste gang og nå har han jo vært gjennom det en gang så da er det ikke sikkert at han trenger å ta seg fri "bare" for å informere at han er faren til dette barnet også . Og når det kommer til ul så får vi se om han får fri eller ikke. Jeg kan fint gå alene om ikke han får fri men så er sjefen hans veldig snill da så tror ikke det blir noe problem

Det er det man har svangerskapskurs og lignende på kveldstid for..at pappan skal kunne være med og lære en del..om man ønsker det da!

nei, jeg syns ikke det er teit at far ikke har rett på fri til sv.skaps kontroll. han kan evt. ta seg fri ulønnet eller jobbe overtid så kan han være med?! 

her var sambo med på nesten alle kontrollene med første baby, men han tok igjen tapt arbeid med overtid heller. denne gangen var han kun med på ord.ul og de private ulene vi tok :) 

trokke han hadde så interesse av å være med denne gang heller. 

Jeg har ikke noe behov for å ha han med. Er ikke det jeg mener.
Men jeg syns at når han har lyst å være med så bør han ha rett til det.
Det er jo en god måte å inkludere han i svangerskapet.
Er like mye hans barn, og han har like mange spørsmål som meg, kanskje flere siden han ikke bærer på barnet selv.
Da kan han stille spørsmål til jordmor som han lurer på, eller som jeg glemmer å spørre om.
Det trenger selvfølgelig ikke være rett med lønn.
Men han bør i det minste ha rett på fri uten lønn ihverfall syns jeg.

silros skrev:
Jeg har ikke noe behov for å ha han med. Er ikke det jeg mener.
Men jeg syns at når han har lyst å være med så bør han ha rett til det.
Det er jo en god måte å inkludere han i svangerskapet.
Er like mye hans barn, og han har like mange spørsmål som meg, kanskje flere siden han ikke bærer på barnet selv.
Da kan han stille spørsmål til jordmor som han lurer på, eller som jeg glemmer å spørre om.
Det trenger selvfølgelig ikke være rett med lønn.
Men han bør i det minste ha rett på fri uten lønn ihverfall syns jeg.

har han spurt om muligheten til å få fri uten lønn? men når det er sagt klart i mange yrker er det ganske upraktisk å skulle la folk slippe fra midt i arbeidstiden. Jeg ser selv at veldig mange som jobber nedover i systemene er flinke til å få seg legetimer/tannlegetime etc midt på dagen, mens de høyere opp(leder/sjef) ofte legger disse timene til før vakt/etter vakt. Tilfeldig?!

Egentlig er jeg for at ingen skal få betalt for noen slike ting, altså verken lege/tannlege eller andre kontroller som man selv bestiller seg time til. Men folk har en moral i dette landet som sier at dette skal selvfølgelig tas av arbeidstid og ikke fritiden. Har man derimot time hos spesielist/sykehuset kan dette godt være med lønn da man ikke står like fritt til å velge timene. 

Personlig tenker jeg mye på mine kollegaer og det gjør at jeg aldri kunne tenkt meg å være med på en slik kontroll som svangerskap til min kone om jeg var mann, da jeg vet at det byr på en ekstra krevende dag for dem som sitter igjen.

Fri med lønn forstår jeg veldig godt at han ikke får, men trodde faktisk ikke det var sånn at man ikke fikk fri uten lønn! Dette er vel ikke snakk om såå ofte at det kan gjøre noe? Forstår at han (og du) synes det er dumt...

Da jeg gikk med gutten så var mannen med på 3 UL , 4 jm timer og 1 lege time. Syntes det var fint jeg da at han fikk innblikk i det som ble sagt og gjort og han fikk faktisk mer forståelse over at jeg var slitten siden han da han også fikk info om de forskjelige plagene og slikt. Vi la da opp til kontroller til når mannen var hjemme i fra jobb i Sverige
Med nr 2 så fikk han fri til UL ,2jm og 1 legetime.Han hadde snil arbeidsgiver så han fikk faktisk betalt for å være med

For en del menn så kan det være givende å få være med både på ul og km time,enkelte menn synnes også det er gøy å høre hjerte til barne vokse. Og en noen JM er flinke til å ta med mannen inn i bilde i forhold til svangerskapet også. Det var i hvertfall den første jm vi hadde.

I første svangerskapet var mannen med på 3 ul (2 ordinæræ (den ene var litt for tidlig til å ta skikkelige mål, og leiekontroll.) I tillegg var han med på 4-5 svangerskapskontroller hos jordmor. Tror han fikk fri med lønn av arbgiver til ul, og jobbet inn svangerskapskontrollene. Han har en veldig fleksibel og grei arbeidsagiver sånn sett.
I andre og tredje svangerskap han med på/ har han vært med på ul (tidlig og ordinær)

Han sier selv at det var supert å få være med på svangerskapskontrollene med nr 1 for å få en litt bedre forståelse av svangerskapet og hva vi gikk til, og ikke minst stille spørsmål. Samtalene er jo en veldig viktig del av kontrollene. Og det å få høre hjertelyden er jo like fantstisk for begge.

Synes det er merkelig om ha ikke kan få fri uten lønn til å være med på kontrollene, Det burde man i det minste kunne få - med mindre at han har en jobb der det er nærmest umulig å ta seg litt fri midt i arbeidsdagen.

Et annet alternativ er kanskje å få time til kontroll på ettermiddagen/ kveld, hvis det er mulig der du bor. Det hender at jeg har fått det på fødestua her, og da er det kanskje lettere for ham å kunne være med.

Back
Topp