Synkende HCG

Solalala

Forelsket i forumet
Onsdag forrige uke kjente jeg en del vondt i magen, kun på venstre side. Ingen blødninger eller kraftige smerter. Mer som strekksmerter.
Men jeg ble bekymra nok til å oppsøke fastlegen. Dessverre var min fastlege på perm nå, og ei ung (nyutdanna) jente var vikaren hans, hun ville ta HCG-test (blodprøve) jeg var da 9+2 på vei. Fikk svar på mandag denne uka om at HCG-nivået var 66000, helt innenfor normalen. Men hun ville jeg skulle komme tilbake en uke etter målingen for å sjekke endring, siden HCG-nivået skal stige jevnt i hele svangerskapet. Dro dit nå på onsdag (10+2 på vei) og tok ny blodprøve.
I dag ringte hun legen meg og sa at det hadde sunket "veldig mye" mellom de to målingene, så hun ville ringe gynekolog, jordmor eller ett eller anna (ble litt blury siden jeg ble veldig redd). Nå var det på 36000. Hun sa at det kunne være normalt at det sank, men ikke så mye. Jeg ble oppringt på nytt og fikk time til UL på TIRSDAG(!!!!!). Herregud, denne helga blir laaaaang!
Men jeg har nå googlet mobilen min varm angående HCG og jeg blir bare forvirra. Alle nettsider og erfaringer sier at HCG faktisk skal synke fra rundt 8-10 uker, at toppen er rundt da. Så nå vet jeg ikke hva jeg skal tro... Jeg føler ikke at denne legen helt vet hva hun prater om..? Noen som vet noe om HCG her?
Jeg ringte en privat ultralydklinikk og fikk time nå på søndag, men likevel veeeeldig lenge å vente. Sukk...

Last edited:
Jeg syns det er helt hårreisende at legen valgte å gjøre det på den måten. Nettopp fordi hcg skal synke på denne tiden gir de blodprøvene absolutt ingen informasjon, og du må uansett ta en ultralyd. Hun burde henvist deg til ultralyd første dagen. Jeg blir faktisk nokså provosert.

Når det er sagt, så håper jeg du klarer å få tiden til å gå på er vis, og at dere finner liv på ultralyd på søndag :)

Ja det er dødsens lenge når du gjerne skulle visst det nå! Med engang! Kan jo hende du kan få privat time fortere.. men uansett. Er ikke sikkert at det er noe galt da... nå er ikke jeg jordmor eller noe men.. jeg tenker at.. det er så tidlig ennå.. synes det skjer alt mulig rart de første ukene jeg.. er i uke 9 selv. Og du leste jo og at det kunne synke litt? Kanskje hormonene trenger litt tid på å finne en slags balanse i starten.. jeg har forresten også hatt kjempe vondt i magen,- men uten blødninger.. så jeg tenker også det, at det er jo bra:). For en frisk og stor blødning kan jo virke som det er noe skummelt. Og det har du jo ikke hatt:). Vet det er vanskelig for deg men.. du må bare prøve å ikke tenke deg i hjel på dette.. seff av og til så må du jo bare.. men prøv ila de neste dagene å"glemme" det litt. Synes også hun virker litt uerfaren.. kjipt å gå ut i fra det verste med engang??? :$

ImageUploadedByBV Forum1448056943.761025.jpg
Her ser du hvordan hormonene svinger i svngerskapet. Hcg har en topp og begynner å synke igjen mot slutten av tredje trimester. Men så er det viktig å huske at ingen er like og fra dame til dame kan det variere ganske kraftig. Selv tror jeg at min topp var i uke 9, for jeg er bedre av symptomene etter dette (men babyen lever altså, så den 11+1).

Jeg har mye vondt på venstre side også, spesielt når jeg går. Men sliter med treg mage, og tarmen ligger på den siden. Helt nederst der er slutten av tarmen før avføringa skal ut. Jeg grein i timer av smerter før jeg ringte legevakta ei natt, og fikk se lille hjertet slå og at alt var fint:-)

Jeg syns det er helt hårreisende at legen valgte å gjøre det på den måten. Nettopp fordi hcg skal synke på denne tiden gir de blodprøvene absolutt ingen informasjon, og du må uansett ta en ultralyd. Hun burde henvist deg til ultralyd første dagen. Jeg blir faktisk nokså provosert.

Når det er sagt, så håper jeg du klarer å få tiden til å gå på er vis, og at dere finner liv på ultralyd på søndag :)

Takk for svar alle sammen! Og innlegget ditt Kålormen, oppsummerer veldig godt hva jeg og samboer også har kommet frem til, utfra det vi nå har lest og googlet. Vi også mener hun burde ha bestilt UL den første gangen jeg var der. "Er man i tvil så er det ingen tvil!"
Da hun ringte til sykehuset i dag hadde de jo ikke noe ledig før tirsdag. Og jeg synes det er helt forferdelig at kanskje hennes uvitenhet skal ødelegge helga totalt...
Heldigvis fått time på privat klinikk søndag da. Men kommer til å bli den lengste lørdagen noensinne. Bare denne fredagen i dag har vart i flere uker og måneder (føles det som), hvor det har kommet mange tårer, fortvilelse, triste tanker og frustrasjon.

Takk for svar alle sammen! Og innlegget ditt Kålormen, oppsummerer veldig godt hva jeg og samboer også har kommet frem til, utfra det vi nå har lest og googlet. Vi også mener hun burde ha bestilt UL den første gangen jeg var der. "Er man i tvil så er det ingen tvil!"
Da hun ringte til sykehuset i dag hadde de jo ikke noe ledig før tirsdag. Og jeg synes det er helt forferdelig at kanskje hennes uvitenhet skal ødelegge helga totalt...
Heldigvis fått time på privat klinikk søndag da. Men kommer til å bli den lengste lørdagen noensinne. Bare denne fredagen i dag har vart i flere uker og måneder (føles det som), hvor det har kommet mange tårer, fortvilelse, triste tanker og frustrasjon.
Skjønner godt at den ventetiden kjennes helt uutholdelig. Det er helt rart hvordan tiden oppleves nå, syns jeg. Og særlig når man er bekymra. Vanligvis kommer jo søndagen alt for fort.

Syns du skal si ifra til legekontoret! HCG er IKKE en prøve man tyr til etter uke 8. Da er det helt klart ultralyd hvis det er spørsmål om alt er i orden. Dette skaper unødvendig bekymringer for dere, som for alle andre i samme situasjon!
Smertene dine trenger ikke bety at noe er galt, men hvis det fortsetter ville jeg dratt til legevakta slik at du slipper å gå rundt å bekymre deg.

HUff, hørtes veldig urutinert ut av en lege.
Sender over en god klem og støtter det de andre sier, HCG nivået skal synke på denne tiden.
Håper du får en ok lørdag og får se at alt er i orden på søndag.

Uff. Får håpe ventetiden går raskt! :/

Lykke til i morgen! Krysser fingrene for at alt er bra :)

Synes som de andre at det var rart at hun tok hcg- måling, hun burde jo heller ha sendt deg til ul om du var bekymret. Sender deg en god klem og håper at dagen idag går fort og at du får en fin opplevelse imorgen og positive svar :-)
Lykke til :-)

Samme som jeg opplevde idag! Men dog jeg blør en del. Ringte legevakta og de ville ikke ta ul, men blodprøve idag og om to dager. Blodprøve viser ikke om det er liv i magen! Og når man er bekymret så burde de bare ty til det med en gang ❤️og apropo HCG stigning så mente denne sykepleieren at det skal stige? Men det mener jeg å ha lest skal også synke!?! Når jeg er 11 uker på vei!!

Håper alt er bra i magehuset ditt ❤️❤️❤️ og godt du tar deg en privat ul time! Gull verdt for å roe seg ❤️❤️

Samme som jeg opplevde idag! Men dog jeg blør en del. Ringte legevakta og de ville ikke ta ul, men blodprøve idag og om to dager. Blodprøve viser ikke om det er liv i magen! Og når man er bekymret så burde de bare ty til det med en gang ❤️og apropo HCG stigning så mente denne sykepleieren at det skal stige? Men det mener jeg å ha lest skal også synke!?! Når jeg er 11 uker på vei!!

Håper alt er bra i magehuset ditt ❤️❤️❤️ og godt du tar deg en privat ul time! Gull verdt for å roe seg ❤️❤️
Du burde prøve å si dem at nei, etter uke ni kan det like godt hende det synker. Blir så oppgitt over det her. Alt de ikke vet.

Virker jo som du har fått bekreftet at det definitivt ikke er det faresignal at HCG har sunket :)

Leit at helsevesenet ikke håndterer dette på riktig måte.

Lykke til i morgen!

Virker som vi er i samme båt Lene.
Hun legen min sa at HCG skal stige gjennom HELE svangerskapet. Og det strider mot alle nettsider og forum jeg har lest nå (og det er mange!), både på norsk og engelsk. Vanligvis er det litt sprikende alt man leser på nett, men alle nettsider er enige om at HCG skal synge fra uke 8-9-10 og utover. Så hvilket legestudium min assisterende fastlege har vet jeg ikke...
Jeg har iallfall bestemt meg for å ha alle svangerskapskontroller hos jordmor, ikke fastlege.
Jeg mener at det meste som gjelder svangerskap går på erfaring, og kunne se det store bildet og sammenhenger. Derfor blir jeg skeptisk når en helt nyutdannet lege kan trekke konklusjoner så kjapt, når det helt klart strider mot alt som står på nett...

Dessverre er det mange leger som ikke har peiling på svangerskap!
Første gang jeg var gravid gikk jeg til legen da jeg begynte å spotte. Jeg viste ikke helt hva spotting var så spurte og fikk til svar at man i utfloden kunne se bittesmå røde prikker. Ergo spotting.

Jeg var der i uke 10+5 og legen sa med engang (uten å sjekke noen ting) at pga spottingen så var det nok en sa. Men at det var så tidlig så det ville bare oppleves som en liten mens så det var ikke noe å bekymre seg for...

Avsluttet det hele med å si at det er jo gøy å prøve/øve på å lage baby da!

Dessverre er det mange leger som ikke har peiling på svangerskap!
Første gang jeg var gravid gikk jeg til legen da jeg begynte å spotte. Jeg viste ikke helt hva spotting var så spurte og fikk til svar at man i utfloden kunne se bittesmå røde prikker. Ergo spotting.

Jeg var der i uke 10+5 og legen sa med engang (uten å sjekke noen ting) at pga spottingen så var det nok en sa. Men at det var så tidlig så det ville bare oppleves som en liten mens så det var ikke noe å bekymre seg for...

Avsluttet det hele med å si at det er jo gøy å prøve/øve på å lage baby da!
Herregud, det hadde jeg blitt så provosert av at jeg ikke hadde klart å være høflig!

Herregud, det hadde jeg blitt så provosert av at jeg ikke hadde klart å være høflig!

Visste ikke så mye da som jeg gjør nå ;)
Men ble så satt ut at jeg klarte ikke si noe som helst. Tenkte bare på lille i magen.

Men sendte en lang Mail til ledelsen (privatklinikk) etterpå og fikk en beklagelse og pengene igjen.

Back
Topp