Synes du det er vanskelig å si ifra om at dere ikke vil ha besøk?

M

Moderator Tone

Guest
Synes du det er vanskelig å si ifra til nysgjerrige familiemedlemmer om at dere ikke vil ha besøk den første tiden når den lille er kommet til verden?
 
Ja syns dette er kjempevanskelig , spesielt for svigerfamilie som bor langt borte og som dermed kommer på lengre besøk, gjerne på overnatting også kort tid etter [emoji33] skjønner jo at de vil se barnebarn/ tantebarn, men vi trenger også tiden i starten til å bare være oss
 
Sniker fra januar

Jeg fortalte foreldrene mine nylig at det er så koselig om de kommer for å møte barnebarnet men, de kan ikke bo hos oss når de kommer i januar for å hilse på lille. De bor ikke i Norge. Nettopp hatt de på besøk i en uke som høygravid og det var altfor mye[emoji28]
Veldig glad jeg ga beskjed om det nå så de er klar over at det er uaktuelt med overnatting. De ble litt overraska når jeg ga beskjeden første gang, lille skal jo sove på vårt rom uansett og de skulle ikke være til bry.. men måtte forklare at det blir en helt ny situasjon for oss. Hvem vet hvordan formen min er etter fødsel og hvor mye lille vil kreve av energi. Vi vil helst ikke ha så mye ekstra å ta hensyn til den første perioden. Det godtok de og det var ikke noe problem. [emoji5]
 
Her bor også svigerfamilie langt unna. Så når de kommer så blir det for en lang helg. Jeg har gitt beskjed om at jeg helst ikke vil ha besøk de 14 første dagene. De greier seg mye selv når de er her, men er rart med å ha andre i huset. Man får liksom ikke slappet helt av allikevel. Så her blir de 14 første dagene hellige. Føles kanskje litt urettferdig at mine foreldre får se den lille før og mer, men de kommer i kanskje en time og drar igjen. Blir en helt annen greie.
 
En annen ting jeg også er veldig usikker på er hvordan jeg vil takle det når de er her. Er redd for at jeg kommer til å være litt eiesyk når det gjelder den lille. De vil sikkert hjelpe til så mye de kan, bære, vugge og rugge. Men jeg tenker at selvom det har gått 14 dager så har vi fortsatt mye igjen på å skulle bli kjent med den lille. Så jeg håper vi finner en balanse mellom besteforeldre kos og mitt behov for å ha lille.
 
En annen ting jeg også er veldig usikker på er hvordan jeg vil takle det når de er her. Er redd for at jeg kommer til å være litt eiesyk når det gjelder den lille. De vil sikkert hjelpe til så mye de kan, bære, vugge og rugge. Men jeg tenker at selvom det har gått 14 dager så har vi fortsatt mye igjen på å skulle bli kjent med den lille. Så jeg håper vi finner en balanse mellom besteforeldre kos og mitt behov for å ha lille.
Ja akkurat det der syns jeg også var vanskelig sist. Besøket ville jo holde han hele tiden, og etter så kort tid hadde jeg fortsatt veldig behov for å holde han inntil meg selv, men følte jeg virket helt sprø når jeg skulle insistere på å ta han tilbake hele tiden [emoji85] Gutten min ble født 6 uker for tidlig, så mulig det ble litt ekstra behov fra min side pga det. Jeg skyldte litt på amming noen ganger [emoji28] uff hadde vært mye lettere hvis folk bare hadde hatt antenner til å se slike ting selv.
 
Jeg har gitt beskjed til min mann at vi skal leie hytte til svigers når de kommer på besøk :p Har ikke tenkt å si noe som helst, så når de kommer er hytta klar og vi kan gi dem nøklene [emoji4] de skal selvsagt få være hos oss på dag og kveld, men fint om jeg kan få nattevåket alene, uten å ha de over skuldren [emoji6]
 
Vi har heldigvis all familie i nærheten, så blir nok kun korte visitt i starten. Er førstegangs så aner jo ikke hvordan formen vil bli...
 
Synest ikke det er vanskelig å fortelle til noen i familien om vi eventuelt ikke vil ha besøk. Men synest ikke det er noe stressende å ha besøk heller. De tar i et tak her(vasker badet, kjøkken, lager mat, rydde osv) når de kommer på besøk! Og vist baby’n og jeg trenger litt tid for oss selv, kan vi gå på rommet eller de ta med seg storesøster ut å leike.
 
Håper de respekterer ønskene deres når den tid kommer!
 
Her bor hele familien og alle venner maks 30 min unna, så jeg syns ikke det er noe problem å si "nei takk" til besøk dersom det passer dårlig eller formen ikke er bra [emoji4]
 
Vi bor nærmest samboers far og hans kjæreste, på Vestlandet, og det er de vi har minst kontakt med.
Mine foreldre og resten av min familie, og hans mor og kjæresten, bor på Østlandet.
Jeg har sagt ifra til samboer at jeg håper han forstår at jeg ikke har noe i mot hans mor, men at i begynnelsen ønsker jeg ikke at de skal bo her hvis de kommer på besøk. Håper også det går greit at jeg ikke ønsker besøk av de før det er gått litt tid, men er redd for at det kan bli feil oppfattet fordi jeg veldig gjerne vil ha mamma (og pappa) her. Helst når vi kommer hjem [emoji23]
Vet ikke helt hvordan det blir, jeg, men problem med å si ifra har jeg aldri hatt [emoji28][emoji23]
 
Vi har alle nærme oss, så er ikke noe problem å si nei hvis det ikke passer. Sist var det aldri noe problem heller.
 
Back
Topp