Symfysemål

frøkenVic

Flørter med forumet
Hei:)
Nå føler jeg at jeg maser mye på dere..
Er uke 25+6 i dag, og jordmor har fortsatt ikke målt sånn symfysemål av magen..
Er det noe som går som stort eller lite? Skjønte det skulle være en strek av noe slag på helsekortet for gravide, men har aldri fått noe innføring eller noe info om noen ting.. :rolleyes:

Hva ligger dere på mtp symfysemål og hvilken uke er dere i?
 
Da jeg var hos jordmor i uke 23 sa hun at de pleier å begynne å måle på kontrollen i uke 28. Noen måler tidligere, men da er det større forskjeller og sier ikke så mye for jordmor. Blir nok gjort på hver kontroll fremover :)
 
Den grafen på helsekortet starter vel på uke 24 mener jeg. Så legen målte på meg da jeg var 24+0 :) Da lå jeg akkurat på streken (gjennomsnittet) men husker ikke hvor mange cm det er akkurat nå :)
 
Da jeg var hos jordmor i uke 23 sa hun at de pleier å begynne å måle på kontrollen i uke 28. Noen måler tidligere, men da er det større forskjeller og sier ikke så mye for jordmor. Blir nok gjort på hver kontroll fremover :)
Fikk beskjed om at vi skulle måle i uke 24, men så ble jm syk og timen avlyst.. men er kanskje forskjellig fra helsestasjonen til helsestasjon..

Jeg bare skjønner ikke hva det skal være godt for? Har det noen betydning å måle?
 
Jeg fikk også samme beskjeden om at vi ikke skulle begynne å måle før uke 28, jeg var der 24+0 og hun sa at vi kunne ta første målet da men at det ikke var så nøye.
Hele poenget med dette målet er for å se at babyen følger sin egen kurve og ikke nødvendigvis selve gjennomsnittet:) Hvis det plutselig blir store avvik senere i svangerskapet så har man noe å sammenligne med.
 
Jordmor målte på meg i uke 24, men hun sa at målet kunne være veldig unøyaktig så tidlig. Symfysemålet mitt lå høyt innen normalområdet. Høyt mål på kurven kan indikere større baby, mens lavt mål kan indikere mindre baby. Men det trenger ikke ha så mye å si for den endelige størrelsen på baby. Målet kan være høyt selv om baby kan ligge helt på normalen, men det kan gi en indikasjon på størrelse. Har inntrykk av at jordmor og lege er mer opptatt av at tallet skal øke og at man følger sin egen kurve. En kurve som flater ut kan være et tegn på at baby ikke vokser som den skal, og jordmor henviser da til vekstkontroll med ul på sykehuset.
 
Vi målte i uke 24. Jeg har ligget på ca antall uker. Så 24cm i uke 24, 28 cm uke 28 etc
 
Ja, det er vel bare en indikasjon.

Jeg ble sendt på ultralyd forrige gang pga høyt mål, men på ul viste det seg at baby var 10% under snitt, så ingen sammenheng mellom høyt mål og stort barn her i alle fall :happy:
 
Back
Topp