symfysemål...

Legen min har ikke tatt symfysemål på meg enda. Kanskje han gjør det når jeg skal til ny kontroll på mandag....
Dette gjorde han en god del tidligere i forrige svangerskapet. Merker at det er en god del rutiner som er endret på svangerskapskontrollene siden sist jeg var gravid - selv om det ikke er så lenge siden. (2004)

Mye skal være forandret ja. Mindre oppføging er ett av dem.. Ihvertfall så lenge man har et "normalt" svangerskap. Kun to blodprøver f.eks. er visstnok nytt fra i år av.
Føler at jeg sjeldent har vært inne til kontroll jeg.
Var på første kontroll med lege 4. nov og tok de standard første-testene, så den andre 14.desember med lege og hørte hjertelyden og sjekket blodprosenten og blodtrykket, så UL 20. januar, så hos jordmor 27.januar hvor vi sjekket hjertelyd og blodtrykk. Skal ikke til jordmor igjen før 3. mars. Men dette er vel kanskje normalt?[8|]

Jeg har vært til kontroll med ganske nøyaktik 4 uker mellom hver gang. Jeg går kun til lege, trivdes ikke hos jordmora i min kommune under forrige svangerskap, så har derfor ikke gått til jordmor denne gang.

Hadde gjerne sett at de tok blodprøvene like ofte nå som de gjorde før, plages en del av svimmelhet og da kunne det vært greit å få sjekket blodprosenten jevnlig i tilfelle denne skulle bli for lav.

ORIGINAL: Missfantasy

Tro det eller ei, men har kun ett kryss for symfyse mål jeg.... vi har blitt dårlig fulgt opp denne gangen...
og vi er misfornøyde med det.

jeg har også bare ett...hun målte for første gang nå når jeg var i uke 20+5
etter det så blir det hver gang jeg er der...hver 4.uke.
skal til bake igjen 7.mars[:D]
så da får jeg se om jeg har vokst mye på 4 uker

Både legen og jordmor har målt hver gang jeg har vært der, helt fra uke 9. Jeg har ihvertfall hørt at det er veldig viktig at de målene kommer på papiret, slik at de kan følge med, men det er godt mulig at det ikke er viktig før etter uke 24, som noen skrev her. Det som er viktig med de målene, er at det stiger jevnt, og om man ligger over gjennomsnittet ( den røde streken ) til og begynne med, skal man ligge over hele svangerskapet.

Jeg var 20 cm i uke 23+6 . Litt under rødlinja..

Mitt mål var 26cm i uke 25. Eller var det 25 cm i uke 26? [8|]..Hmmm... husker ikke helt, men litt over den røde streken men innenfor det grønne[;)]

Jeg var på svangerskapskontroll i dag[:)]uke 25 er fundusen på 27 cm, 2 cm over den grønne linja[;)]

har bare et kryss her og det står på 21 i uke 22.et hakk over den røde streken men innenfor den grønne .hva betyr det?stor,liten eller akkurat passe?[8|][:D]

ORIGINAL: Stardust

har bare et kryss her og det står på 21 i uke 22.et hakk over den røde streken men innenfor den grønne .hva betyr det?stor,liten eller akkurat passe?[8|][:D]
da ligger du innenfor normalen[;)]

Henger meg på symfyse-fundusmålinga.
Var på kontroll idag, der mine mål var 30 cm i uke 26+6.
Hun sa den hadde vokst bra, så lo hun...
Men krysset ligger jo bra mye over...
Hvordan hr det vært med dere?

Ligg heilt øverst av det normale. Ikke på den streken men på grensen te det unormale..

Det har eg også gjort, helt til idag, swoch så va eg et støkke over... Kanskje det jevner seg ut...?
Er det farlig å ligge langt over?

Hei! i uke 25 var målet mitt 23

ORIGINAL: Sommerbaby:-)

Det har eg også gjort, helt til idag, swoch så va eg et støkke over... Kanskje det jevner seg ut...?
Er det farlig å ligge langt over?

Er ikke farlig i det hele tatt. Er vel en indikasjon på hvor stor h*n blir. Men de fleste jeg har hørt med sier at det sjeldent stemmer når de endelig blir født.

nå sist jeg var hos jordmora sa hun at hun brydde seg ikke om jeg lå over eller under streken...
bare at jeg voks fra hver gang...

hei! var på kontroll i dag og da va målet i uke 28+2   29 cm

Jeg har vært på kontroll i dag, da lå jeg akkurat på toppen av det grønne feltet, følger min egen kurve...

uke 27 - symfysemål 27cm

Mitt lå også litt under den røde linjen. Hun sa at hvis linjen begynte å gå nedover neste gang, må jeg inn til ekstra kontroll. Håper ikke det skjer...Satser på at han vokser jevnt inni der..

28 cm i uke 28+6

Back
Topp