Symfysemål som har sunket..

Huff, glad min liker seg i hodeleie. Men det kan jo snu for oss begge da :)
Synes du jeg skal ringe legen imorgen tidlig eller føden allerede nå?
Håper han snur seg snart:)

Jeg synes du skal ringe føden, min erfaring er at de er mye bedre på dette enn leger. + de har ul og all utstyr der:)

Da jeg hadde vært på to ukers ferie i sommer å igjen målte SF lå jeg litt lenger ned på kurven. (jordmor mente hun kanskje ikke hadde målt nøyaktig nok før ferien, da jeg var i uke 23 å det er vanskelig å måle eksakt så tidlig) Jordmor stusset på dette, å satte opp ny time akkurat en uke etter. Hun sa hun kom til å henvise meg uansett, men ville ha en sjekk til slik at sykehuset så hun hadde fulgt det opp. Uka etter var jeg gått opp en cm som man skal, men siden jeg lå på det lyse lilla feltet henviste hun meg til vekst estimering. Så lenge jeg kjente godt ned liv var hun ikke bekymret, men ville heller sjekke en gang for mye enn for lite sa hun. Enig med de andre her at man ikke skal henge seg opp i mål, men er vanskelig å la være :confused: Jeg var redd at gutten min ikke fikk nok næring, å tiden fra første måling til jeg fikk time var laaang.. Nå endte jo jeg på føden pga kynnere før jeg rakk å få time, men gikk akkurat to uker. Der målte de gutten til å være normal, men har lave SF mål fordi han ligger veeeeeldig langt ned i bekkenet. Så lenge du kjenner liv å alt annet er ok er det nok ingen grunn til bekymring :) men er du veldig bekymret så er det bare å ringe føden å spørre :)

Sniker feb 2016: det er ikke uvanlig at målet kan variere, og grunnen til at ofte venter til neste kontroll er for å se om det stagnerer eller er tilfeldig. Det er ikke slik at fordi symfysemålet står rolig en periode, så har baby sluttet å vokse :-) Ofte blir man sendt på UL etter andre kontroll, hvis den viser det samme. Man kan bli lagt inn på føden om det stagnerer, men da er det ikke bare magen, men også babyens vekst som har stagnert :-)
Om man er urolig bør man ringe. Bedre å få det undersøkt enn å gå å være engstelig. Finnes ingen fasitsvar om hva som er "vanlig". Bedre med en telefon nå enn å angre seg neste uke.

Her sank mitt kort tid før fødsel sist, som følge at babyen la seg langt ned i bekkenet, så kan være det :) Men vedvarer det og vekten fortsatt står stille bør det sjekkes opp :)

Hmm, ja, jeg er nok kanskje ganske tidlig enda til at det skulle begynt å synke allerede nå.. Men ringe legen imorgen tidlig eller føden allerede nå?
Det er kjempeindividudelt når de begynner å synke nedover tror jeg :) du må nesten se det ann. Får du sove i natt, eller blir du gående å bekymre deg? Vet ikke med din lege, men min kan ikke gjøre annet enn å finne hjerteslag. Hun jar ikke ultralyd apparat for å måle vekst eller se om alt ser bra ut ellers, så jeg hadde måttet ringe føden om jeg hadde vært i din posisjon og da spiller det fint liten rolle om du gjør det i kveld eller i morgen :) gjør det som føles riktig for deg :)

Jeg er 33+3 og mini i magen har allerede begynt å synke nedover i bekkenet mitt. Hadde sunket ganske godt ned sa legen:) SF-målet mitt hadde derfor begynt å "avta" litt på forrige kontroll for en uke siden. Ikke noe sånn voldsomt, men var litt under snittet denne gangen. Fortsatt innenfor det skraverte området. Hodet har ikke festet seg enda. Her har også vekten stått stille, men har bare gått ned i svangerskapet, så det er jo i for seg ikke noe nytt ved denne kontrollen.

Her var hodet festet i uke 33, og målet mitt var flatet ut. Årsaken hos meg var nok da at han hadde sunket lengre ned, og jeg så dette på magen også.
Avviket fra legens forrige mål var såppass stort da at han henviste til ul, og alt var bra med lillebror. Fra henvisning til jeg fikk time da tok 1,5 uke, så det ble ikke sett på som noe hast.

Flatet også av sist gang, var vel rundt uke 34-35. Da så de an en måling, siden jeg fortsatt var innenfor normalen, og på neste kontroll så det bra ut igjen. Endtw allikevel med å bli satt igang pga lite fostervann, og målet hadde flatet av igjen, men dette var da i uke 40+6.

Det jeg har fått beskjed om er at jeg skal ta kontakt med føden om det er noe som helst tegn til mindre liv, men om jeg føler at jeg ikke vokser optimalt skal jeg ta kontakt med lege eller jordmor.

Men uansett; om det bekymrer deg veldig så er det bedre med en tlf for mye enn for lite. Uansett om de vil ha deg inn til sjekk eller ikke, så har du da ihvertfall fått en vurdering på det :)

Forstår godt at det ubehagelig å vente, og du må kjenne etter hva du selv trenger for å slappe av. Men å vente en uke er ingen fare, så lenge alt annet er normalt. Altså at du er frisk, og at baby beveger seg som normalt :) Men om du synes det er vanskelig å slappe av, så tenker jeg at det kan være lurt å ta en time hos enten lege eller jordmor før du skal på de opprinnelige timene, og legge frem din bekymring slik at dere kan snakke om det :) De kan helt sikkert berolige deg litt. Ligger du innenfor normalen?
Ja, jeg er fortsatt innenfor det grønne altså :) Syntes bare det var så ekkelt at det sank igjen liksom.. Og at vekta også har stått helt stille så lenge.. Jeg har stusset på størrelsen på magen selv en stund faktisk

Håper han snur seg snart:)

Jeg synes du skal ringe føden, min erfaring er at de er mye bedre på dette enn leger. + de har ul og all utstyr der:)
Ja, det er sant det da :) Men legen min har selv praktisert på barneavdelingen og virker ekstremt oppdatert og flink på svangerskap så er ikke bekymret for å spørre han sånn sett :) Føler jeg får ordentlig gode svar av han også

Det er kjempeindividudelt når de begynner å synke nedover tror jeg :) du må nesten se det ann. Får du sove i natt, eller blir du gående å bekymre deg? Vet ikke med din lege, men min kan ikke gjøre annet enn å finne hjerteslag. Hun jar ikke ultralyd apparat for å måle vekst eller se om alt ser bra ut ellers, så jeg hadde måttet ringe føden om jeg hadde vært i din posisjon og da spiller det fint liten rolle om du gjør det i kveld eller i morgen :) gjør det som føles riktig for deg :)
Hmm, ja, det var det da.. Legen min har heller ikke ultralyd apparat.

Da jeg hadde vært på to ukers ferie i sommer å igjen målte SF lå jeg litt lenger ned på kurven. (jordmor mente hun kanskje ikke hadde målt nøyaktig nok før ferien, da jeg var i uke 23 å det er vanskelig å måle eksakt så tidlig) Jordmor stusset på dette, å satte opp ny time akkurat en uke etter. Hun sa hun kom til å henvise meg uansett, men ville ha en sjekk til slik at sykehuset så hun hadde fulgt det opp. Uka etter var jeg gått opp en cm som man skal, men siden jeg lå på det lyse lilla feltet henviste hun meg til vekst estimering. Så lenge jeg kjente godt ned liv var hun ikke bekymret, men ville heller sjekke en gang for mye enn for lite sa hun. Enig med de andre her at man ikke skal henge seg opp i mål, men er vanskelig å la være :confused: Jeg var redd at gutten min ikke fikk nok næring, å tiden fra første måling til jeg fikk time var laaang.. Nå endte jo jeg på føden pga kynnere før jeg rakk å få time, men gikk akkurat to uker. Der målte de gutten til å være normal, men har lave SF mål fordi han ligger veeeeeldig langt ned i bekkenet. Så lenge du kjenner liv å alt annet er ok er det nok ingen grunn til bekymring :) men er du veldig bekymret så er det bare å ringe føden å spørre :)
Ja, jeg tenker at han er veldig aktiv så jeg er ikke bekymret sånn sett. Og hadde det vært mer akutt så tviler jeg jo ikke på at jordmor hadde sendt meg videre med en gang. Men ja, det er den ventetida som er noe dritt.. :P

Her var hodet festet i uke 33, og målet mitt var flatet ut. Årsaken hos meg var nok da at han hadde sunket lengre ned, og jeg så dette på magen også.
Avviket fra legens forrige mål var såppass stort da at han henviste til ul, og alt var bra med lillebror. Fra henvisning til jeg fikk time da tok 1,5 uke, så det ble ikke sett på som noe hast.

Flatet også av sist gang, var vel rundt uke 34-35. Da så de an en måling, siden jeg fortsatt var innenfor normalen, og på neste kontroll så det bra ut igjen. Endtw allikevel med å bli satt igang pga lite fostervann, og målet hadde flatet av igjen, men dette var da i uke 40+6.

Det jeg har fått beskjed om er at jeg skal ta kontakt med føden om det er noe som helst tegn til mindre liv, men om jeg føler at jeg ikke vokser optimalt skal jeg ta kontakt med lege eller jordmor.

Men uansett; om det bekymrer deg veldig så er det bedre med en tlf for mye enn for lite. Uansett om de vil ha deg inn til sjekk eller ikke, så har du da ihvertfall fått en vurdering på det :)
Da tenker jeg at føden ikke trengs å ringe, men at jeg heller ringer legen imorgen tidlig :) Jeg kjenner godt med liv, så der er jeg ikke bekymret. Så kan jeg heller be legen henvise meg til ekstra ultralyd litt tidligere enn hva jordmora ville, om han mener at det kan ende opp med at jeg må det uansett

Ja, jeg er fortsatt innenfor det grønne altså :) Syntes bare det var så ekkelt at det sank igjen liksom.. Og at vekta også har stått helt stille så lenge.. Jeg har stusset på størrelsen på magen selv en stund faktisk
Huff, det er ikke noe ålreit! Jeg forstår deg godt. Ta kontakt med fagpersonell om det blir for mye for deg, det er bedre det enn å gå å bekymre seg :-)

Jeg var på kontroll hos jordmor med 14 dager mellomrom. Symfysemål var likt på begge målingene og ned 1,5 kg i vekt. Dette var en fredag og mandagen etter var jeg på vekstkontroll på sykehuset. Og der var det en helt gjennomsnittlig baby :)

Back
Topp