Ja, sant.
Eldste min hadde sin egen kurve i magen og har sin egen kurve nå. Nå bruker han 3-4 strl større i klær enn hans egentlige alder og alle tror han går på skolen i 2-3 klasse, men han er i bhg enda.. Så noen blir store andre blir mindre.
J har aldri vært så stressa for å få store barn. D er nok heller de rundt meg som har engstet seg, og fullt forståelig er d og.
En skal ta disse målene litt på alvor og heller sjekke en gang for mye, for blir ungen for stor så kan han sitte fast og d er vel den største risikoen i en fødsel bortsett fra morkakeløsning (ikke 100% på denne men tror j har lest rett..(?))
J mener ikke å skremme, for j er ikke stresset i d heletatt akkurat på d, og som du sier så er sjemaene gamle (huff født på 80-tallet - så d gjelder bare sjemaene

).
En skal følge med og d skader ikke å be om (kreve) en ul sjekk når d nærmer seg termin for å sjekke strl om man er godt over feltet.
Da j fødte han eldste sto d et kirurgisk team på standby utenfor døren min. D visste j ikke akkurat da naturligvis, men d sier noe om risikoen.. Litt ekkelt å tenke på nå egentlig.
Men men, j er lagd for å få store barn tydeligvis, for alt gikk bra (tok sykt lang tid og en trussel om klipping og sugekopp måtte til før han var ute) men d gikk veldig bra.
Så sjemaene er til for å følge med på om lillekropp følger kurven. Synker de plutselig kan d tyde på at de ikke får d de skal og evt kanskje må ut tidligere, øker d drastisk kan d være for mye fostervann som kan tyde på andre ting eller at barnet er stort f.eks, så d er et barometer på en måte.
Men er man engstelig den ene eller andre veien bør man ta d opp med lege eller jordmor og be om en ul-kontroll tenker j.
Bedre d enn å engste seg
Lykke til alle sammen, under på eller over skjemaet!!!!!