Symfysefundusmål :-)

miliie25

Forelsket i forumet
Februarlykke 2015
Før graviditeten var bmien min normal, slik at det ikke skulle være nødvendig med noe glukosebelastning. Etter symfysefundusmål i den øvre delen av det grønne feltet, så fant plutselig jordmor ut at jeg burde ta det uansett. Hun sa "oi" når hun så målingene! Andre som har høyt mål? Og er mitt virkelig SÅ høyt? ImageUploadedByBV Forum1417615093.582735.jpg

Før graviditeten var bmien min normal, slik at det ikke skulle være nødvendig med noe glukosebelastning. Etter symfysefundusmål i den øvre delen av det grønne feltet, så fant plutselig jordmor ut at jeg burde ta det uansett. Hun sa "oi" når hun så målingene! Andre som har høyt mål? Og er mitt virkelig SÅ høyt? Vis vedlegget 91737
Dine to første målinger ligger på akkurat samme sted som meg (har berre hatt to målinger til no) og fekk beskjed av jordmor at det viktigste var at eg fulgte mi eiga kurve og at dei i hovudsak lå innafor det grønne feltet :)

Jeg er over det grønne feltet også jeg.. Jordmor er litt bekymret, men har ikke blitt sendt til glukosebelastningstest pga det..

Hvis jordmor mener du bør ta en slik test ville jeg gjort det rett og slett slik at du kan få bekreftet at du ikke har sv. diabetes! Jeg har det, men ikke pga overvekt men pga arv. Så det kan skje selv om du ikke er overvektig. Beste er å ikke gå med uoppdaget sv.diabetes for det er ikke bra!

Før graviditeten var bmien min normal, slik at det ikke skulle være nødvendig med noe glukosebelastning. Etter symfysefundusmål i den øvre delen av det grønne feltet, så fant plutselig jordmor ut at jeg burde ta det uansett. Hun sa "oi" når hun så målingene! Andre som har høyt mål? Og er mitt virkelig SÅ høyt? Vis vedlegget 91737
Synes ikke det ser ut som noe unormalt. Men like greit å ta den testen ☺ du følger jo en ren kurve. Det pleier være bra. Jeg lå på midten med mine 2, helt til i uke 30 at jeg var langt utenfor d grønne feltet. Så blir fulgt opp denne gangen...

Jeg har bare to målinger til nå, men ligget helt øverst på det grønne feltet begge gangene jeg og. Jordmor var litt bekymret da hun målte, men både fastlegen min og ene legen jeg jobber sammen med sier at det ikke er noe problem

Bare målt en gang men da lå jeg akkurat på normalen var overvektig før graviditeten pga BMI over 25 men ingen har sagt noe på det men vekten min har ikke økt så mye heller.

ImageUploadedByBV Forum1417631998.106975.jpgskal måle igjen i morgen. Veldig spent :-)

Er langt under jeg:p altså sist måling var rett med der det begynner å bli hvitt bare under normalen.. ny måling på mandag så spent på hvordan det er da:)

J er langt over d grønne, men holder egen kurve - så d er viktigst.
J var til sukkerbelastning sist og skal d igjen. J tror ikke de kommer til å finne noe unormalt nå heller.
Men j får store barn da, så d er jo derfor. Farmor fikk d og, så er vel en form for arv d og. Største hennes var på 6,5kg... Greit å slippe d tror j..
Blir fulgt opp da.

J ville vært mer bekymra dersom ungen var for liten fremfor for stor. Så lenge ungen vokser så trives den som regel.

Blir nok en fin herlig kropp detta;)

jeg ligger over det grønne feltet jeg også, men som mange andre her fikk jeg beskjed om at så lenge man fulgte sin egen kurve så var dette helt i orden. JM sa også til meg at disse SFmål skjemaene er laget med utgangspungt i mål fra 70- 80-tallet en gang, og at ting har forandret seg i samfunnet leve- og kostholdsmessig siden da, så det var ikke noe å bekymre seg over :)

jeg ligger over det grønne feltet jeg også, men som mange andre her fikk jeg beskjed om at så lenge man fulgte sin egen kurve så var dette helt i orden. JM sa også til meg at disse SFmål skjemaene er laget med utgangspungt i mål fra 70- 80-tallet en gang, og at ting har forandret seg i samfunnet leve- og kostholdsmessig siden da, så det var ikke noe å bekymre seg over :)

Ja, sant.
Eldste min hadde sin egen kurve i magen og har sin egen kurve nå. Nå bruker han 3-4 strl større i klær enn hans egentlige alder og alle tror han går på skolen i 2-3 klasse, men han er i bhg enda.. Så noen blir store andre blir mindre.
J har aldri vært så stressa for å få store barn. D er nok heller de rundt meg som har engstet seg, og fullt forståelig er d og.

En skal ta disse målene litt på alvor og heller sjekke en gang for mye, for blir ungen for stor så kan han sitte fast og d er vel den største risikoen i en fødsel bortsett fra morkakeløsning (ikke 100% på denne men tror j har lest rett..(?))
J mener ikke å skremme, for j er ikke stresset i d heletatt akkurat på d, og som du sier så er sjemaene gamle (huff født på 80-tallet - så d gjelder bare sjemaene;)).
En skal følge med og d skader ikke å be om (kreve) en ul sjekk når d nærmer seg termin for å sjekke strl om man er godt over feltet.
Da j fødte han eldste sto d et kirurgisk team på standby utenfor døren min. D visste j ikke akkurat da naturligvis, men d sier noe om risikoen.. Litt ekkelt å tenke på nå egentlig.
Men men, j er lagd for å få store barn tydeligvis, for alt gikk bra (tok sykt lang tid og en trussel om klipping og sugekopp måtte til før han var ute) men d gikk veldig bra.

Så sjemaene er til for å følge med på om lillekropp følger kurven. Synker de plutselig kan d tyde på at de ikke får d de skal og evt kanskje må ut tidligere, øker d drastisk kan d være for mye fostervann som kan tyde på andre ting eller at barnet er stort f.eks, så d er et barometer på en måte.
Men er man engstelig den ene eller andre veien bør man ta d opp med lege eller jordmor og be om en ul-kontroll tenker j.
Bedre d enn å engste seg;)

Lykke til alle sammen, under på eller over skjemaet!!!!!;)

ImageUploadedByBV Forum1417695843.822343.jpgdagens mål :-)

Hehe - ser akkurat ut som mitt skjema. Jormor har ikke sagt noe som helst.. :)

Jeg ligger laaaangt over deg men jeg er andregangsfødende da, så d er ikke unormalt. Jeg har også ulcerøs kolitt og skal på vekstkontroll 10. desember. Ingen som har nevnt glukosebelastning ovenfor meg, kan heller ikke se at d er grunn for å ta den for meg.

Jeg ligger laaaangt over deg men jeg er andregangsfødende da, så d er ikke unormalt. Jeg har også ulcerøs kolitt og skal på vekstkontroll 10. desember. Ingen som har nevnt glukosebelastning ovenfor meg, kan heller ikke se at d er grunn for å ta den for meg.
Jeg er óg andregangsfødende. Kjenner jeg blir litt irritert! Syns det er skikkelig dritt å ta en sånn test, særlig når det egentlig ikke er nødvendig!

Ser maange som har mye høyere mål enn meg, og ingen har måtte ta en sånn test. Selvfølgelig gjør jeg ALT for babyen i magen, men så dumt å måtte presse seg i gjennom noe slikt når jeg er kvalm!

Ja, sant.
Eldste min hadde sin egen kurve i magen og har sin egen kurve nå. Nå bruker han 3-4 strl større i klær enn hans egentlige alder og alle tror han går på skolen i 2-3 klasse, men han er i bhg enda.. Så noen blir store andre blir mindre.
J har aldri vært så stressa for å få store barn. D er nok heller de rundt meg som har engstet seg, og fullt forståelig er d og.

En skal ta disse målene litt på alvor og heller sjekke en gang for mye, for blir ungen for stor så kan han sitte fast og d er vel den største risikoen i en fødsel bortsett fra morkakeløsning (ikke 100% på denne men tror j har lest rett..(?))
J mener ikke å skremme, for j er ikke stresset i d heletatt akkurat på d, og som du sier så er sjemaene gamle (huff født på 80-tallet - så d gjelder bare sjemaene;)).
En skal følge med og d skader ikke å be om (kreve) en ul sjekk når d nærmer seg termin for å sjekke strl om man er godt over feltet.
Da j fødte han eldste sto d et kirurgisk team på standby utenfor døren min. D visste j ikke akkurat da naturligvis, men d sier noe om risikoen.. Litt ekkelt å tenke på nå egentlig.
Men men, j er lagd for å få store barn tydeligvis, for alt gikk bra (tok sykt lang tid og en trussel om klipping og sugekopp måtte til før han var ute) men d gikk veldig bra.

Så sjemaene er til for å følge med på om lillekropp følger kurven. Synker de plutselig kan d tyde på at de ikke får d de skal og evt kanskje må ut tidligere, øker d drastisk kan d være for mye fostervann som kan tyde på andre ting eller at barnet er stort f.eks, så d er et barometer på en måte.
Men er man engstelig den ene eller andre veien bør man ta d opp med lege eller jordmor og be om en ul-kontroll tenker j.
Bedre d enn å engste seg;)

Lykke til alle sammen, under på eller over skjemaet!!!!!;)
Er ikke så bekymret for stort barn siden jeg skal ha planlagt keisersnitt, men dumt å måtte ta en slik test når man er kvalm. Jeg gjør selvfølgelig alt for babyen, men mistenker at dette er fordi jeg nevnte at jeg var redd for å føde et stort barn! Dette var før det ble bestemt keisersnitt. Jeg skal ta testen i morgen iallefall. Så er det gjort! :-)

ImageUploadedByBV Forum1417989585.769252.jpg
Uke 15+6 og 22+4 :p sprengte den trenden linja litt kan du si :p spent når jeg skal tilbake nå på tirsdag kan du si :D men aldri hørt noe om glukosebelastningstest :)

Back
Topp