Symfyse-fundusmål..

Astra87

Forelsket i forumet
Etter mine 5 svangerskapskontroller har jeg bare fått to kryss på skjemaet mitt. Men det jeg nå lurer på er; noen fler som har opplevd at krysset plutselig ligger under den røde streken når det har ligget på den røde fra før? I uke 22 lå det på streken, og nå i uke 27 var livmora 2 cm under normalen..  Alt man skal bekymre seg for!

Fikk også beskjed om å ta livet heeelt med ro siden jeg har kynnere hele tida. Så ingen jobb i dag, og krysser fingrene for at skatten holder seg der inne til neste år! :)

Jeg har også bare to kryss så langt. I forrige svangerskap hoppa kryssene over og under den røde streken hele tida. Sånn som jeg har skjønt det så er det viktigste at målet holder seg innenfor det grønne feltet på skjemaet, det er det som er normalen. Syns det virker som er en ganske stor usikkerhet knyttet til denne målinga, og at det er veldig avhengig av at det er samme person som gjør det hver gang, og på akkurat samme måte :)
Hvis det hadde vært noe å bekymre seg for så hadde nok lege/jordmor nevnt det for deg! Slapp av og kos deg med god samvittighet, tror jeg må følge samme medisin om ikke så lenge :)

det er normalt, streken kan gå både opp og ned... ;) er den innenfor det mest grønne så er det i allefall greit :)

men flater den ut derimot... da kommer jordmoren til å kontake sykehuset så du får en UL ;)

det går litt opp og ned og hvertfall ettersom hvem som måler deg. Legen/Jm ville sagt det hvis det ville vært noe å tenke litt på!:)

Jeg har ikke kryss i det hele tatt, den kurven har falt ut av mitt helsekort, men hun skriver opp målene hver gang. Jeg ligger noen cm over normalen 

Tusen takk for alle svar! :) Krysset er godt innenfor det grønne feltet så satser på at det ikke flater ut. Hun sa det var litt vanskelig å vite i og med at det bare var to kryss der.. Men nå blir det bare jordmor på meg fram til fødselen hvertfall, rart at uke 30 nærmer seg, men så utrolig deilig :))

kan være fordi sf målet ble målt annerledes eller fordi ungen plutselig ligger på tvers. Skjedde meg på slutten med guttungen. Da lå han på tvers og neste kontroll var sf målet på streken igjen. Jordmora eller legen følger med på om målene blir veldig avvikende eller flater ut og da får du en ekstra kontroll/Ul for å sjekke veksten av babyen. Men ikke uvanlig at målet kan variere litt innimellom. 

Her så målte legen og jordmor helt forskjellig i det forrige svangerskapet mitt. Så streken gikk opp og ned og så opp igjen ;)
Du ville nok fått beskjed om noe var unormalt vil jeg tro :)

Back
Topp