...syltetøy, da?

tretroll

Forumet er livet
VIP
Med alt dette kakaopratet, ble jeg nysgjerrig: spiser ditt barn syltetøy? Hva tenker du når du ser barn spise skiver med syltetøy?

Akkurat som jeg lager kakao uten sukker, eller som oftest med et lite dryss (vi snakker 1/2ts på en thermos), lager jeg syltetøy helt uten sukker. Dette får barna spise ubegrenset av. Jeg har opplevd "tilsnakk" både av bhg (ikke den de går i nå) og av fremmede ute i det fri når vi har spist niste, fordi jeg gir barna syltetøy. Håpløst!!!

Sent from my iPhone using BV Forum

Jepp, hun får spise syltetøy. Hun står jo å lager det sammen med meg:) Men hun får det ikke på brødskive nr 1.
Vi lager syltetøy med sukker i btw.

Jeg gir mine syltetøy om de vil ha, ja. Og jeg kjøper det uten klumper = ikke det med minst sukker i. Men jeg tenker at de får i alle fall litt bær. Og det er ikke det eneste de har på brødet. De har kanskje to skiver i mnd med det. Jeg er ikke spesielt for å begrense varieteten til ungene. Det eneste jeg begrenser er sjokoladepålegg, og det har vi stort sett ikke i hus. Alt annet er greit i mengder. Prøver å få ungene til å bytte pålegg ofte.

Om jeg ser andre barn med syltetøy tenker jeg faktisk ikke over det. Kun på jobb. Da følger jeg med på at ingen spiser kun det. Og det gjelder alle andre pålegg også.

Småen får syltetøy ja. Kjøper det uten tilsatt sukker.

13.04.14 tre skal bli fire <3

Hun kan få en skje syltetøy i kornblandingen sin, sjelden på skiva. Skjønner ikke at det er det er noe å ta på vei for at andre barn spiser :-)

Sjokoladepålegg derimot, det får hun aldri. Men det er det jo en del veldig små barn som får, så vi er forskjellige!

Her spises det syktetøy med sukker, men eldste liker det ikke :o

Sent from my iPhone using BV Forum

Våre får aldri syltetøy av meg, men det hender mannen gir det dersom vi har et glass stående i kjøleskapet etter vaffellag. Det er isåfall med redusert sukkerinnhold.
Jeg skjønner ikke hvorfor syltetøy er ok og sjokoladepålegg ikke? Det er jo sukkerbomber begge deler, men sjokoladepålegget er vel i tillegg fullt av dårlig fett. Tror dere virkelig det er noe som helst næring igjen i butikksyltetøy? Bare lurer.

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Våre får aldri syltetøy av meg, men det hender mannen gir det dersom vi har et glass stående i kjøleskapet etter vaffellag. Det er isåfall med redusert sukkerinnhold.
Jeg skjønner ikke hvorfor syltetøy er ok og sjokoladepålegg ikke? Det er jo sukkerbomber begge deler, men sjokoladepålegget er vel i tillegg fullt av dårlig fett. Tror dere virkelig det er noe som helst næring igjen i butikksyltetøy? Bare lurer.

Sent from my HTC One S using BV Forum mobile app

Jeg synes det er en viss forskjell på syltetøy og sjokoladepålegg når man tenker på innhold, men når det e sagt får han ikke syltetøy en sjelden gang fordi jeg tenker det er sunt med bær, for å si det sånn. Han kan få en skive med syltetøy som kos i helga, her i huset er det ikke hverdagspålegg - da moser jeg heller blåbær e.l.

Synes uansett at det er rart at folk faktisk reagerer om de ser en unge spise en skive med syltetøy, med mindre det er noen som kun har det på matpakken i bhg hver dag, for eksempel.

Mine får syltetøy når dei vil ha. Hadde det vore slik at det alltid var syltetøy på all brødmat hadde eg begrensa det, men er det til eitt måltid kvar tredje dag eller noko, ser eg ikkje problemet. Då eldstemann var liten brukte vi fruktmos som syltetøy, huskar eg.

Men, i hvilken verden har vi, eller noen andre noe så helst med hva andres unger får på brødskiva? Jeg syns at så lenge barna er trygge og lykkelige får foreldre gjøre med sine barn som de selv vil. Det finnes ikke noe som heter perfekte foreldre, alle gjør feil. Så hvorfor ikke konsentrere seg om seg og sitt, istedenfor å sitte på sin høye hest og dømme andre? Jeg kan vel ikke akkurat kalles kristen, men to ordtak fra bilbelen syns jeg det er greit å leve etter: "gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg" og "den som er uten synd kast den første steinen":p Da ville det brått blitt mange som måtte holde kjeft:cool:

13.04.14 tre skal bli fire <3

Spiser ikke syltetøy til hverdags, men han får syltetøy med redusert sukkerinnhold på skiva i helgen om han vil det, og på pannekaker og vafler. :)
Ser ikke problemet så lenge det ikke er til hvert måltid uka gjennom, og så lenge kostholdet er variert nok forøvrig.

Nå er verken jeg eller sambo noen superfan av søte ting på brødskiva, så det er sjeldent vi har syltetøy i hus! Men når vi har det får jentene det:)

Hjemmelaga syltetøy en sjelden gang :-) kjøpesyltetøy like ho ikkje!

Hva er galt med syltetøy , hva med å lage hjemmelaget om dere føler det bare er dritt i det som selges i butikken ! SynS iblandf folk dømmer for fort !!

Sent from my Lumia 900 using Tapatalk

Om han har lyst på syltetøy kan han fint få det. Men han har aldri hatt det på skiven som eg kan huske:p syns ikkje andre har rett til å bry seg om ka dine barn får!

Back
Topp