sykt stressa mtp alt! Jobb, sykemelding, rett på foreldrepenger? Fremtiden, økonomi.

Lila901

Andre møte med forumet
Hei!

Det har seg sånn at jeg begynte i jobben min 1.aug i år (var nyutdannet). Så har jobbet ca 3 mnd nå. Jeg mistrives sterkt, så mye at det går utover familien min og ikke minst min egen psyke. De siste ukene har jeh gråti og vært helt hysterisk og samboer vet ikke hva han skal gjøre. Vi krangler og jeg stresser opp kroppen min til de grader. Jeg har også før svangerskapet vært noe deprimert, noe som jeg føler er forsterket nå. Jeg har og sliter fortsatt en del med kvalme, men har tvunget meg på jobb. Jeg har også ekstreme smerter i ryggen. Disse kan være noe mildere til tider, men etter å ha gått litt Stivner jeg helt noe som gjør sinnsykt vondt. Jeg jobber i psykiatrien (mild psykiatri) hvor det er eldre pasienter, men som krever en del psykisk av meg samt at jeg går mye på jobb, noe som er dritt for ryggen.

Jeg har bestilt legetime neste uke og ønsker å sykemelde meg før jeg blir helt gal også livredd for at jeg presser kroppen min så mye vil skade barnet på noen måte. Jeg holder rettt og slett ikke ut mer, både psykisk og smertene. Men jeg merker at jeg bekymrer meg over å bli sykemeldt. For det første er det dette med foreldrepenger, vil jeg ha krav på foreldrepenger? Ettersom jeg begynte 01. august og har termin 09.mai så ville vel dette gi meg rett på det? Selv om jeg evt sykemeldes?
Er også redd for å bli sagt opp hvis jeg sykemelder meg, jeg er jo fortsatt i prøvetiden, bekymrer meg over alt. Også sitter jeg der med ny leilighet og et barn og ikle har penger til å betale.

Jordmor fortalte også at det er dumt å sykemelde seg i svangerskapet da man bruker opp mye av sykepengeovoten. I tilfelle jeg blir syk etter svangerskapet. Uff. Dette er så vanskelig:( orker ikke stresse mer! Det føles ut som jeg ikke klarer mer. Stresser også med å få en ny jobb etter permisjonstiden er over.

Har det virkelig ikke Bra nå. Når jeg er på de værste nedturene har jeg helt katastrofale tanker om at jeg vil dø og ønske er så sterkt der og da.
 
Nå er jeg ikke helt 100% sikker på det jeg skriver her, bare nesten. Jeg vil råde deg til å diskutere dette med NAV.

For å ha rett på sykepenger må du ha jobbet minst 4 uker hvis du får sykemelding fra lege, eller 8 uker for å kunne bruke egenmelding. Begge deler har du oppfylt. Når det beregnes foreldrepenger så likestilles sykemelding med arbeid. Du er spesielt vernet mot oppsigelse som gravid eller hjemme i foreldrepermisjon. De kommer ikke til å våge si deg opp, om du er i prøveperiode aldri så mye. Det er faktisk ganske strenge krav som må oppfylles for å få lov til å si opp noen også i prøvetiden. Den store forskjellen er at oppsigelsestiden er kortere. Å ta hensyn til at man kan bli syk etter foreldrepermisjon blir å ta sorgene litt på forskudd i mitt hode, særlig når det jo er ganske tydelig at du trenger tiltak nå.

Snakk med NAV, snakk med legen din. Dette ordner seg. Kanskje 50% en periode vil få deg til å se lysere på livet igjen. Ta vare på deg selv:)
 
Huff, for meg høres det ut som du virkelig trenger en sykemelding for å komme deg på beina igjen :Heartred Helsa di og babyen sin helse kommer først nå. Om det betyr sykemelding, så gjør det det. Sykepenger gir også grunnlag for foreldrepenger.
 
Hei! Er i veldig lignende situasjon. Utrolig vanskelig å stå i... Akkurat vært hos legen, som vil sykemelde meg og anbefalte meg møte hos nav som jeg har vært på i dag for å få en mer avklaring/forståelse i den situasjonen jeg er i og hva jeg kan ha krav på. Anbefaler deg hvertfall til å ta kontakt med de. Ønsker deg god bedring!! Det kommer nok til å ordne seg :)
 
Litt lignende situasjon her..
Som aller første skritt vil jeg råde deg å snakke med tillitsvalgt i din fagforening. Fagforeninger er gull verdt i slike situasjoner! Du har et sterkt oppsigelsesvern under graviditet, men hvis arbeidsgiveren ikke bryr seg om det, er det veldig greit å ha god støtte fra fagforeningen.
Du har krav på sykemelding og krav på foreldrepenger basert på sykemeldingen, så den delen trenger du ikke å være bekymret over. Muligens kan du friskmelde deg siste måned før permisjon, ta ut litt ferie, og opparbeide deg nye sykepengerettigheter under permisjonen? (Jeg er litt usikker på om det siste her er lov, hadde vært fint å høre fra noen andre her inne).
 
Hei!

Det har seg sånn at jeg begynte i jobben min 1.aug i år (var nyutdannet). Så har jobbet ca 3 mnd nå. Jeg mistrives sterkt, så mye at det går utover familien min og ikke minst min egen psyke. De siste ukene har jeh gråti og vært helt hysterisk og samboer vet ikke hva han skal gjøre. Vi krangler og jeg stresser opp kroppen min til de grader. Jeg har også før svangerskapet vært noe deprimert, noe som jeg føler er forsterket nå. Jeg har og sliter fortsatt en del med kvalme, men har tvunget meg på jobb. Jeg har også ekstreme smerter i ryggen. Disse kan være noe mildere til tider, men etter å ha gått litt Stivner jeg helt noe som gjør sinnsykt vondt. Jeg jobber i psykiatrien (mild psykiatri) hvor det er eldre pasienter, men som krever en del psykisk av meg samt at jeg går mye på jobb, noe som er dritt for ryggen.

Jeg har bestilt legetime neste uke og ønsker å sykemelde meg før jeg blir helt gal også livredd for at jeg presser kroppen min så mye vil skade barnet på noen måte. Jeg holder rettt og slett ikke ut mer, både psykisk og smertene. Men jeg merker at jeg bekymrer meg over å bli sykemeldt. For det første er det dette med foreldrepenger, vil jeg ha krav på foreldrepenger? Ettersom jeg begynte 01. august og har termin 09.mai så ville vel dette gi meg rett på det? Selv om jeg evt sykemeldes?
Er også redd for å bli sagt opp hvis jeg sykemelder meg, jeg er jo fortsatt i prøvetiden, bekymrer meg over alt. Også sitter jeg der med ny leilighet og et barn og ikle har penger til å betale.

Jordmor fortalte også at det er dumt å sykemelde seg i svangerskapet da man bruker opp mye av sykepengeovoten. I tilfelle jeg blir syk etter svangerskapet. Uff. Dette er så vanskelig:( orker ikke stresse mer! Det føles ut som jeg ikke klarer mer. Stresser også med å få en ny jobb etter permisjonstiden er over.

Har det virkelig ikke Bra nå. Når jeg er på de værste nedturene har jeg helt katastrofale tanker om at jeg vil dø og ønske er så sterkt der og da.

Jeg tilhører en annen termingruppe, men må bare svare deg på noen ting. Det er IKKE dumt å bli sykemeldt nå. Sykepengedager teller med for å få foreldrepenger. I tillegg teller tiden du er i permisjon som "arbeid", dvs at du bygger deg opp rett til nye 52 uker med sammenhengende sykemelding etter 26 uker i permisjon.

Blir du så alvorlig syk mens du er i selve permisjonen, at du må ta ut sykemelding, blir permisjonen din utsatt tilsvarende.
Blir du sykemeldt etter fødsel i den grad at far til barnet må ta ut sin permisjon tidligere fordi du vil være for syk til å ta vare på barnet, så risikerer du at, ja, du kan ende opp med å "bruke opp" de 52 ukene. Men dette vil være veldig, veldig katastrofetenkning.

Tar du ut ulønnet permisjon i tillegg til permisjon med foreldrepenger, så vil du miste retten til sykepenger midlertidig, men vil få tilbake denne retten etter kun 4 uker med fullt arbeid.

Du kan høre om svangerskapspenger grunnet manglende mulighet for å tilrettelegge for deg på jobb (du må gå mye?).

Ellers høres det ut som en sykemelding nå er det rette for deg, og jeg tenker da at du burde ta det, istedenfor å slite deg helt ut i -tilfelle- du skulle behøve en langtidssykemelding etter fødsel. Merk igjen, 26 uker med foreldrepermisjon er det som er nødvendig for å få rett til nye fulle 52 uker sykemelding. Og du får ikke brukt opp 52 uker med sykepenger selv om du blir sykemeldt nå og frem til fødsel. Så disse ukene vil du fortsatt kunne bruke etter en fødsel, før du har "brukt opp" kvoten.

For ordens skyld, det er etter min utregning ca 28 uker igjen til mai 2020. Da har du ca 24 uker med potensiell sykemelding igjen på "kvota". Er du så i permisjon i 26 uker har du fått "tilbake" kvota på nye 52 uker, dersom du skulle behøve sykemelding etter fødsel.

Be om sykemelding nå og ikke stress med dette, er mitt råd. Kanskje, om og men og hvis... man kan ikke leve livet og prøve å helgardere seg mot alt. Du trenger sykemelding nå, da tenker jeg at du burde ta den i bruk.
 
Sykemeld deg med god samvittighet. Sist jeg var gravid startet jeg i ny jobb, oppdaget etter 2 uker at jeg var gravid, og grunnet jobbens omfang og risikosvangerskap ble jeg da sykemeldt hele svangerskapet.siden jeg kun hadde jobbet der i 2 uker så var det Nav som betalte ut foreldrepenger. Jeg ble også sykemeldt 6 mnd etter permisjonen. Du opparbeider deg samme rettigheter ved å være i permisjon som å være i arbeid. Er kun ved ulønnet permisjon man ikke opparbeider seg det.
Så tenk på deg selv og barnet ;) du får ingenting igjen ved å presse deg selv.
 
trust me, ingen kommer til å takke deg for at du sliter deg ut å vertfall ikke psykisk og vertfall ikke barnet ditt.

Uansett hva som skjer etter graviditeten etc etc. Så har ting en tendens til å ordne seg.
Ta en ting av gangen, drit i alle andre og ta vare på deg selv :)

Lykke til!
 
Ser du har fått mange gode råd.
legen din vet uansett hvilke rettigheter du har, og hva som vil være best for deg. Du kan ikke sies opp på grunn av at du er sykemeldt, men de kan vurdere om de vil forlenge prøvetiden etter endt permisjon tror jeg.

jeg var sykemeldt store deler av forrige svangerskap, kort tid etter oppstart i ny jobb. Synes det var en kjip situasjon, men hadde heldigvis en god arbeidsplass som ikke så ned på det. Denne gangen er jeg allerede sykemeldt halvt, og sjefen har bedt meg sette egen helse i første rekke. Føles utrolig godt å ha en slik arbeidsplass, og unner alle å bli møtt slik.

håper du finner en løsning du kan trives med. <3
 
Back
Topp