Vesla mi er fem år, og ser mye på engelske tegnefilmer på youtube, samt av og til engelske filmer sammen med oss. Hun sitter ofte og leker og snakker engelsk mens hun leker, og noe er jo mest norske ord med "engelsk" uttale, mens mye er grammatisk korrekt engelsk som passer konteksten hun leker i, og når jeg spør så vet hun i grove trekk hva ordene betyr. I går satt hun og lekte i badekaret. Noen sitater "we have a problem!" "I have a little boat". "Help, help!"
Akkurat nå sitter hun har ved siden av meg og prater på engelsk igjen. "yes, its that! Right, come on! Who's next? Yes, it that the right?"
Blir bare så imponert over hvor raskt barn kan lære uten at noen faktisk går inn for å lære dem det! Noe har hun jo lært gjennom slike læresanger på youtube, som ulike alfabetsanger på engelsk og tellesanger osv, hun elsker slike. Mens noe er bare snappet opp rett fra Peppa Pig, f.eks. "I wanna jump in a muddy puddle".
Har dere barn som overrasker med ting dere ikke visste de kunne?
Akkurat nå sitter hun har ved siden av meg og prater på engelsk igjen. "yes, its that! Right, come on! Who's next? Yes, it that the right?"
Blir bare så imponert over hvor raskt barn kan lære uten at noen faktisk går inn for å lære dem det! Noe har hun jo lært gjennom slike læresanger på youtube, som ulike alfabetsanger på engelsk og tellesanger osv, hun elsker slike. Mens noe er bare snappet opp rett fra Peppa Pig, f.eks. "I wanna jump in a muddy puddle".
Har dere barn som overrasker med ting dere ikke visste de kunne?