Sykt familiemedlem

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Andre som har/har hatt sykt familiemedlem i nær familie som krever daglig tilsyn og hjelp til daglige gjøremål som matlaging, handling osv og som forventet at barna stilte opp? Har en svigerfar som foreløpig bor hjemme med kols og som mannen min hjelper med det meste. Gikk fint så lenge vi ikke hadde barn men nå begynner det å gå ut over familielivet føler jeg. De få gangene jeg drar ut uten barn og gubben passer mini er jeg alltid redd gubben ringer og skal ha meg hjem fordi han må til faren. Det gjør at jeg sjelden drar ut på ting rett og slett fordi de gangene jeg gjør det har svigerfar ringt, vært dårlig og gubben må dra dit. Det er ikke aktuelt å ta med mini dit rett og slett fordi han har en 50 kg hund som hopper og tror han er en valp på 5 kg (er egentlig veldig kosen) i tillegg er det så utrolig rotete og sikkert ikke rengjort på år og dag. Jeg ser for meg at for hans eget beste så er omsorgsbolig el sykehjem det beste men det nekter han og forventer at mannen min stiller opp.

Måtte bare få ut litt frustrasjon.

Hva med hjemmesykepleie? Da kan han fortsatt bo hjemme om det er det han ønsker. Viktig at ikke pårørende sliter seg ut med en jobb som bør være hjemmesykepleien sin. Men forstår veldig godt at mannen din vil hjelpe pappaen sin.

Svigerfar er sånn, men vi bor heldigvis 150 mil unna. Min svigerbror må stille opp hele tiden, selv om han er frisk nå (fikk kreft for 2,5 år siden, friskmeldt nå i 1,5 år). Tror det blir en vane for de at noen hele tiden skal hjelpe til. Min svigerfar nektet hjemmesykepleie, selv om han hadde fått det. Slitsomt for andre når man har jobb og barn i tillegg.

Min far begynner å bli avhengig av hjelp, og min mor jobber som en gal selv. Hadde kontaktet fastlegen og snakket om hjemmesykepleien. Har du snakket med din mann om dette? Håper det ordner seg.

Svigerfar er sånn, men vi bor heldigvis 150 mil unna. Min svigerbror må stille opp hele tiden, selv om han er frisk nå (fikk kreft for 2,5 år siden, friskmeldt nå i 1,5 år). Tror det blir en vane for de at noen hele tiden skal hjelpe til. Min svigerfar nektet hjemmesykepleie, selv om han hadde fått det. Slitsomt for andre når man har jobb og barn i tillegg.
Stoltheten som bet han? Vi brukte et år på å overtale grandtanten min til å motta hjelp fra hjemmesykepleien.. det var en utrolig slitsom periode for hele familien.

Det er en del kriterier for å få hjemmesykepleie da, oppfyller han disse?
Min mormor, som hadde et seriøst lårbeinsbrudd i vinter og har fått kortet ned benet et par cm, og er syk av revmatisme og alt mulig, må betale for hjemmehjelp hvis hun skal ha noe, hun får ikke hjemmesykepleie dekket...

Men hvis en av mine familiemedlemmer hadde krevd så mye av meg hadde jeg måttet kreve at vedkommende skaffet seg hjemmehjelp, uansett om h*n måtte betale. Jeg har barn og egen familie, jobber 100% og er nå gravid igjen. Jeg hadde ikke hatt hverken tid eller overskudd til å dra dit flere ganger i uken for å være hushjelp.

Stoltheten som bet han? Vi brukte et år på å overtale grandtanten min til å motta hjelp fra hjemmesykepleien.. det var en utrolig slitsom periode for hele familien.
Både og. Han ble veldig deprimert, noe han er enda. Ser kun sine behov, og sliter nå med dødsangst. Er nok det psykiske pga kreften som har gjort han sånn. Vil ikke ta imot hjelp til å håndtere det heller.

Det er en del kriterier for å få hjemmesykepleie da, oppfyller han disse?
Min mormor, som hadde et seriøst lårbeinsbrudd i vinter og har fått kortet ned benet et par cm, og er syk av revmatisme og alt mulig, må betale for hjemmehjelp hvis hun skal ha noe, hun får ikke hjemmesykepleie dekket...

Men hvis en av mine familiemedlemmer hadde krevd så mye av meg hadde jeg måttet kreve at vedkommende skaffet seg hjemmehjelp, uansett om h*n måtte betale. Jeg har barn og egen familie, jobber 100% og er nå gravid igjen. Jeg hadde ikke hatt hverken tid eller overskudd til å dra dit flere ganger i uken for å være hushjelp.
Er det sant?:o vet at man må betale for hjemmehjelp som i hjelp til husvask. Men at hun ikke hadde krav på hjemmesykepleie? Det er to forskjellige ting, bare så jeg ikke misforstår deg. Og det er jo sprøtt hvis hun ikke får hjelp til å klare seg i hverdagen om hun trenger det.
Vet at jeg bor på et godt sted mtp sykehjem og hjelp i hjemmet, men håper ikke det er så ille andre steder at folk som trenger det ikke får hjelp.

Er det sant?:eek: vet at man må betale for hjemmehjelp som i hjelp til husvask. Men at hun ikke hadde krav på hjemmesykepleie? Det er to forskjellige ting, bare så jeg ikke misforstår deg. Og det er jo sprøtt hvis hun ikke får hjelp til å klare seg i hverdagen om hun trenger det.
Vet at jeg bor på et godt sted mtp sykehjem og hjelp i hjemmet, men håper ikke det er så ille andre steder at folk som trenger det ikke får hjelp.
Du kan så si. Onkelen min bor i sokkeletasjen, så det faller jo på ham å hjelpe. Håper det ikke er det som gjør at hun ikke får hjemmehjelp, for det blir slitsomt for ham å hele tiden være tilgjengelig for alt hun trenger.
Vanskelig situasjon, det der.

Du kan så si. Onkelen min bor i sokkeletasjen, så det faller jo på ham å hjelpe. Håper det ikke er det som gjør at hun ikke får hjemmehjelp, for det blir slitsomt for ham å hele tiden være tilgjengelig for alt hun trenger.
Vanskelig situasjon, det der.
Uff. Det skal absolutt ikke ha noe å si. Ektepar der den ene trenger hjelp skal få det, fordi det er altfor slitsomt for pårørende å ta den jobben. Trist å høre at det er sånn noen steder. Jeg jobber selv i hjemmesykepleien.

Hadde absolutt kontaktet fastlegen og prøvd å få inn hjemmesykepleien på et vis. Det trenger ikke starte med en haug av tiltak, men f.eks få inn hjemmetjenesten på rengjøring en gang annenhver uke. Da kan de i tillegg observere pasienten.

Vanskelig når han nekter hjelp fra andre, men det en en kjent problematikk og det ender som regel med at pasientene er veldig glad når hjemmesykepleien kommer og setter pris på den hjelpen de får. Jobber selv i hjemmesykepleien og ser slike tilfeller veldig ofte.

Min mormor ønsker kun hjelp til sårstell av hjemmesykepleie da alternativet var at hun måtte til legen annahver dag for å stelle det ellers. Og så forventer hun at mamma tar alt det min bestefar ikke klarer. Jeg mener ikke at vi ikke skal hjelpe til, men jeg har sagt at det er faktisk ikke vår jobb å ta det. Hun fikk jo hjemmesykepleie og hjemmehjelp innvilget før hun reiste hjemmefra sykehuset. Min mor er og ufør og det er jo av en grunn. Jeg ba mamma om åmsette ned foten og si at om de trenger så mye hjelp så må de faktisk ta imot den hjelpen de har fått innvilget som de ikke vil ha.

Ja min far har kols grad 4.Din svigerfar har sikkert nytte av Hjemmesykepleieog hjemmehjelp. Han kan få hjelp til matinnkjøp og få middag levert på døren .min far har hjemmehjelp hver 3 uke og Hjemmesykepleie 1 gang i uken . Det blir slik at man stiller mye opp når man har en syk forelder. Jeg har 3 barn , jobb og skole, så det er slitsomt til tider og ille når han er på sykehus med nok en lungebetennelse og usikkerheten om hvordan det går denne gangen. Kols er krevende på en slik måte at sykdommen går i bølger, fra nesten å dø til å plutselig komme seg på bena igjen og man vet aldri hvordan fremtiden blir. Heldigvis har jeg en tålmodig og støttende mann som jeg kan lene meg til når ting er vanskelig og jeg har full forståelse for at det kan være tøft for mannen min også. Jeg tenker at en dag er det kanskje min tur til å støtte han. Jeg har også full forståelse for at det er vanskelig for deg. Det er viktig at dere prater sammen om dette og kanskje bli enige om faste dager han kan dra til faren sin feks. Da blir det mer forutsigbart for deg også:) Jeg ser du skriver at svigerfar har ringt og vært dårlig når du noen ganger har vært ute, da skjønner jeg at din samboer må dra hjem til ham. Men hvis han ringer og må ha hjelp til å handle eller andre gjøremål , så er dette noe som kan avtales på forhånd.

Last edited:
Som andre her nevner så kan det vere lurt å koble inn faslegen og få vurdert heimesjukepleie/heimehjelp til stell og handling. Bestemora mi har ei som kjem og vaskar annakvar veke + handlar. Og så er heimesjukepleien innom fleire gongar for dagen og gir medisiner, varmar middag, osv. Det blir uansett mykje på ungane (og noko på oss barnebarn som bur i nærheten). Utan tilsynet ho har frå det offentlege kunne ho ikkje budd heime, det hadde blitt alt for tungt for familien.

Dersom ein har særleg tyngande omsorgsarbeid kan ein også søke omsorgsløn frå kommunen.

Hva med hjemmesykepleie? Da kan han fortsatt bo hjemme om det er det han ønsker. Viktig at ikke pårørende sliter seg ut med en jobb som bør være hjemmesykepleien sin. Men forstår veldig godt at mannen din vil hjelpe pappaen sin.
Hjemmesykepleie ønsker han ikke - da vil han heller sitte alene uten hjelp:-/.

Han går av og til på kontroller på sykehuset og til lungelege der for sjekk i tillegg til fastlege. Han er en sta mann som vet best selv og forventer at spesielt mannen min stiller opp. I tillegg bor hunden til gubben der (50 kg dobberman) som ikke lar andre enn gubben og Svigerbroren min komme inn så gjør hjemmespl vanskelig. Vi kan ikke ha hunden der vi bor siden vi leier samt jeg klarer ikke håndtere den samtidig som mini (egentlig en veldig kosete hund som tror den er en valp på 5 kg men egentlig er 7 år).

Nå er vi i søkeprosessen med å få bygge hus på tomten og må da også rydde den for div skrot som svigerfar har samlet i årenes løp for det er kjekt å ha, kan jo være vi får bruk for det osv. Han er ikke der at han forstår hvorfor dette må vekk ei heller en del av trærene (er mannen min som eier eiendommen men svigerfar har bruksrett).
Ser ikke for meg at fastlegen evt lungelegen klarer å snakke han til fornuft når det kommer til hjelp av hjemmespl. Gubben og søsknene virker det ikke som har tenkt å gjøre noe. Gubben sier seg forsovet enig med meg når jeg nevner hjemmespl eller omsorgsbolig men at faren ikke kommer til å akseptere det og heller da velge å sitte hjemme uten hjelp.

Back
Topp