Sykt barn regler - covid og permisjon

Krissi123

Andre møte med forumet
hva er reglene her..

når far er i pappaperm er det da forventet at han skal ta seg av alle barna ved sykdom og mor skal jobbe? Spørsmålet gjelder forøvrig også andre veien hvis mor er hjemme med minstemann og eldstemann må holdes hjemme fra barnehagen grunnet sykdom, kan far da ta sykt barn dag?

Eg har alltid tatt dette på egenhånd men det var like mykje forventing fra far her. Usikker på regler men man har jo rett på sjukt barn dager, det må vel vere uavhengig av permisjonen til far/mor.

Ja, den som jobber kan være hjemme med et sykt barn selv om den andre er i permisjon med et annet barn:) les om omsorgsdager på nav :)

Den som jobber kan være hjemme med eldre barn som er syke selv om den andre forelderen er hjemme i permisjon med baby;-). Er baby derimot syk er det nok naturlig at den som er i permisjon er hjemme;-)

Far har nok lov til å være hjemme med sykt barn ja, men for vår familie personlig så har den i permisjon også vært hjemme med sykt barn..man er jo fremdeles hjemme og man skal vell klare å ta seg av barna sine selv? Men ja det er litt mer slitsomt mens det står på. Er den som er hjemme med barna også syk så kreves det jo litt hjelp også.
Hvis jeg hadde vært arbeidsgiver og jeg vet at en ansatt har en samboer/ ektefelle hjemme i permisjon så hadde jeg nok stusset litt på bruk av syk barn dag.
Men jeg husker godt med permisjon med mellomste min.. synes det var grusomt i starten å være alene med begge over tid.. den ene var høyt og lavt og den andre trengte konstant mamma..det ble jo lettere med tiden. Tror nok forskjellige familier har egne behov. Gjør det som passer for din familie :)

Jeg brukte sykt barn dag da far og baby hadde omgangssyke, og eldste hadde karantene etter omgangssyke-dag. I praksis tok jeg baby, da, siden han bare tok pupp og kastet opp alt annet. Men det var ikke noe problem hos oss, en har rett på det når eldre søsken er syke.

Man har rett på å bruke det ja.

Men vi har aldri brukt det. Den som er hjemme i perm har hatt begge ungene.

Når jeg var sykemeldt og hadde aap hadde jeg også alt av sånne dager selv siden jeg da var hjemme. Men da hadde begge begynt på skolen. Hadde kanskje vært annerledes om de begge gikk i bhg

Man har rett på å bruke det ja.

Men vi har aldri brukt det. Den som er hjemme i perm har hatt begge ungene.

Når jeg var sykemeldt og hadde aap hadde jeg også alt av sånne dager selv siden jeg da var hjemme. Men da hadde begge begynt på skolen. Hadde kanskje vært annerledes om de begge gikk i bhg

Ganske likt som meg dette. No jobbe eg og far er heima men BUP ol meina eg skal følge også. Slikt gjelder ikkje far.

Back
Topp