Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notat: this_feature_currently_requires_accessing_site_using_safari
ORIGINAL: Dollface
1. året - ren anatomi, naturvitenskap, medikamenthåndtering og hygiene..
spørsmål om alt fra hvordan hjertet fungerer til hva smittesirkelen er...
du skal kunne alle kroppens indre organer, hvordan de fungerer og hvordan de påvirker hverandre.. 2.året forutsetter at du da kan dette, og så går man videre med de ulike sykdommer som kroppen kan rammes av - og hvordan sykdommene påvirker de ulike organene..
ORIGINAL: DivaAnnie
Dette er eksamen vi hadde nå i desember. Og det er det vi får av eksamen i anatomi. Jeg går første år. De neste to årene har vi sykdomslære.
1) Gjør rede for blodets vei gjennom hjerte- og lungekretsløpet (lungesirkulasjonen). Navngi strukturene blodet går igjennom fra samleårene (øvre og nedre hulvene) fram til venstre forkammer. (14 poeng)
2a) Beskriv hvordan det sympatiske nervesystemet virker på organene i sirkulasjonssystemet, og hvordan det påvirker blodtrykket. (7 poeng)
2b) Nevn fire andre organer som påvirkes av det sympatiske nervesystemet. Beskriv hvilken effekt det sympatiske nervesystemet har på disse organene. (8 poeng)
3) Gjør rede for hvordan antidiuretisk hormon (ADH) virker på nyrene (14 poeng)
4) Gjør rede for fordøyelse og absorbsjon av proteiner (14 poeng)5) Nevn hva glykogen er og hvor i kroppen det lagres. (3 poeng)
6) Nevn hvor gassutvekslingen i lungene finner sted. (2 poeng)
7) Nevn to kjennetegn ved lungenes oppbygning som sørger for høy diffusjonskapasitet / effektiv gassutveksling (4 poeng)
8) Nevn hva de tre lagene som utgjør huden, heter. (3 poeng)
9) Beskriv mekanismene som kroppen bruker for å regulere kroppstemperaturen. (9 poeng)
10) Nevn de ulike hovedtypene av hvite blodceller. (5 poeng)
11a) Nevn hvor skjoldkjertelen (glandula thyroidea) er plassert i kroppen og hvilke hormoner som produseres her. (3 poeng)
11b) Nevn hvilken virkning disse hormonene har på cellene i kroppen. (4 poeng)
12) I tillegg til skjoldkjertelen finnes det andre hormonproduserende organer, nevn fire av disse. (4 poeng)
13) Nevn hvilke strukturer/systemer i kroppen som er nødvendige for å utføre en bevegelse. (6 poeng)
Jeg fikk B så det er ikke såå vanskelig så lenge man er på forelesninger og har litt kollokvier og sånn.
ORIGINAL: Madoc
ORIGINAL: DivaAnnie
Dette er eksamen vi hadde nå i desember. Og det er det vi får av eksamen i anatomi. Jeg går første år. De neste to årene har vi sykdomslære.
1) Gjør rede for blodets vei gjennom hjerte- og lungekretsløpet (lungesirkulasjonen). Navngi strukturene blodet går igjennom fra samleårene (øvre og nedre hulvene) fram til venstre forkammer. (14 poeng)
2a) Beskriv hvordan det sympatiske nervesystemet virker på organene i sirkulasjonssystemet, og hvordan det påvirker blodtrykket. (7 poeng)
2b) Nevn fire andre organer som påvirkes av det sympatiske nervesystemet. Beskriv hvilken effekt det sympatiske nervesystemet har på disse organene. (8 poeng)
3) Gjør rede for hvordan antidiuretisk hormon (ADH) virker på nyrene (14 poeng)
4) Gjør rede for fordøyelse og absorbsjon av proteiner (14 poeng)5) Nevn hva glykogen er og hvor i kroppen det lagres. (3 poeng)
6) Nevn hvor gassutvekslingen i lungene finner sted. (2 poeng)
7) Nevn to kjennetegn ved lungenes oppbygning som sørger for høy diffusjonskapasitet / effektiv gassutveksling (4 poeng)
8) Nevn hva de tre lagene som utgjør huden, heter. (3 poeng)
9) Beskriv mekanismene som kroppen bruker for å regulere kroppstemperaturen. (9 poeng)
10) Nevn de ulike hovedtypene av hvite blodceller. (5 poeng)
11a) Nevn hvor skjoldkjertelen (glandula thyroidea) er plassert i kroppen og hvilke hormoner som produseres her. (3 poeng)
11b) Nevn hvilken virkning disse hormonene har på cellene i kroppen. (4 poeng)
12) I tillegg til skjoldkjertelen finnes det andre hormonproduserende organer, nevn fire av disse. (4 poeng)
13) Nevn hvilke strukturer/systemer i kroppen som er nødvendige for å utføre en bevegelse. (6 poeng)
Jeg fikk B så det er ikke såå vanskelig så lenge man er på forelesninger og har litt kollokvier og sånn.
Denne ligner VELDIG på anatomieksamen jeg hadde... Men det er lenge siden nå da... Hehe...
Men anatomi er ikke vanskelig... Det er SUPER-INTERESSANT!!![;)]
ORIGINAL: tafas
det er mange som sier at den er vanskelig og stoffet tungt å lese[&:]
etter det jeg keste nå, så synes ikke den er vanskelig, sant at den er ineressant[:D]
men hva mener du er vanskelig i 1 året?hvilket fag for eksempel?
ORIGINAL: Leilani
ORIGINAL: tafas
det er mange som sier at den er vanskelig og stoffet tungt å lese[&:]
etter det jeg keste nå, så synes ikke den er vanskelig, sant at den er ineressant[:D]
men hva mener du er vanskelig i 1 året?hvilket fag for eksempel?
Anatomien er nok det "vanskeligste" som i tidkrevende og til tider tungt å sette seg inn i. Men sykdomslære blir nok vanskeligere! Når kroppen fungerer har den jo sine faste mønstre som den følger, men er den syk så gjør den litt av hvert, om du skjønner[8D] Og da er det viktig å ha anatomien som et stødig grunnlag slik at man bedre skjønner det man skal bygge videre på.
Derfor syns jeg det var trist at vi (i hvert fall på HiB) raste igjennom hele pensumet så fort som overhodet mulig for å rekke over alt. Så det føltes som om vi bare skrapet i overflaten istedet for å virkelig lære. Men det er bare min mening, for jeg liker å vite ting, og jeg syntes det var et interessant fag. Andre på kullet mitt syntes vi lærte for mye om anatomi, og heller burde gått mindre grundig til verks. Det spørs vel litt hvilke mål man har.
Selv syns jeg psykologien var ganske vanskelig. Rett og slett for at det bare var vissvass. Om jeg skal bli sykepleier er det totalt uinteressant for meg hva slags luring som fikk hunder til å sikle.... Skjønner jo litt at man trenger grunnlaget, men også der mener jeg at vi bare rotet litt i overflaten og fikk med oss det vi ikke trenger å vite, istedet for de delene av psykologien som er litt mer avanserte som vi faktisk kan ha bruk for.
Det føltes som bortkastet tid av livet mitt, rett og slett. Og da hjalp det ikke å få en D på eksamen som ikke akkurat gjorde underverker for snittet mitt[8|]
ORIGINAL: Madoc
Tror det kommer mest an på interessen... Jeg liker godt å vite litt mer enn jeg strengt tatt behøver om det jeg driver med, og suger til meg alt jeg kommer over av naturvitenskapelige fag som anatomi, patologi, farmakologi osv. Dermed synes jeg dette er interessant og lærer det lett... andre liker bedre mellommenneskelige temaer, omsorg osv og synes anatomi er uviktig for en sykepleier...
Studieteknikk er også viktig... Jeg leser aldri bøker eller kapitler fra perm til perm, men bruker dem som oppslagsverk for å lære hjernen min å skjønne systemer og sammenhenger, og når jeg leste patologi gikk jeg ofte tilbake til anatomien for å skjønne det skikkelig...