Sykmeldt

Hjertemor

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Himmelbarn
Mailykke 2018
Sommerfuglene
Februarbarna 2020
Til dere som er sykmeldt pga kvalme eller annet eller har vært : Kan jeg spørre hvor lenge dere har vært eller er sykmeldt? Og om dere er fulltid eller om dere har en annen løsning ? Jeg er 100% sykmeldt nå og er kvalm heletiden. Men kaster opp mindre. Men jeg orker kun å sitte på sofaen eller sove. De gode dagene greier jeg å gå i butikken, men blir utmattet etterpå. Men jeg har ekstremt dårlig samvittighet for å være hjemme. Og vurderer en annen løsning. For jeg trur ikke akkurat nå at jeg greier 100% jobb. Jeg blir jo sliten av ingenting. Jeg har kontorjobb men den er utrolig stressende og alt er mitt ansvar når jeg er der. Det er ikke mye hjelp å få. Noen forslag om hva jeg kan gjøre ?

Jeg ble først sykmeldt 50% og fikk tilrettelagt med hjemmekontor de resterende 50%. Etter et par uker gikk ikke dette lenger pga kvalmen og oppkasten. Nå er jeg 100% sykmeldt på 3. uken og blir bare verre føler jeg. Selv med noen bedre dager innimellom så er jeg helt ødelagt og må ta meg sammen og lade opp for å levere/hente jenta vår på 2 i bhg.
Jeg er i uke 11 nå og tror jeg kommer til å bli sykmeldt litt til hvis ting ikke plutselig blir bedre.. sist svangerskap var jeg 100% sykmeldt fram til uke 15, da ble kvalmen m.m borte og jeg var mer eller mindre i toppform frem til fødsel.. håper noe lignende vil skje denne gangen[emoji1317]
Jeg har en god kommunikasjon med sjefen som virkelig skjønner meg og hva jeg går igjennom.

Hvis du føler du orker å jobbe litt går det jo an å prøve og jobbe f.eks 40% for å se hvordan det går. Går det ikke så går det ikke. Selv om det er vanskelig så prøv å tenk at det blir bedre.. lykke til!

Takk for tips, og godt å høre at en uke sykmeldt ikke er mye. Håper du blir bedre i uke 15, håper også på bedring snart[emoji1317][emoji94].
Syntes det er rart å være sykmeldt fordi jeg er gravid og symptomene som følger med[emoji85]. Jeg skal snakke med legen på fredag og kanskje prøve en del løsning så jeg ikke blir utslitt, føler at jeg må ta vare på meg mer enn det jeg pleier. Siden jeg tar vare på to[emoji173]️.

Har vel ikke så mye gode råd. Jeg var sykemeldt 2 uker da kvalmen var på det verste. Nå har jeg vært på jobb igjen i 2 uker og er fremdeles veldig kvalm og trøtt osv, så de dagene jeg jobber sover jeg stort sett bare før og etter jobb. Slitsomt, men håper det blir bedre snart [emoji4]

Jeg er også sykemeldt på 3 uken med 100%. Før dette prøvde jeg 50% sykemelding. Men dette fungerte ikke med økende kvalme og jobb i hjemmesykepleien. Stort sett nå holder jeg meg til sofaen, de dagene formen er bra prøver jeg å få gjort noe men ender som regel med null energi etter kort tid.

Jeg er på tredje uken nå, 100%, og begynner i tillegg til trøtt, sliten, uggen i magen og småkvalm, å få fysiske vondter i hofter og setemuskulaturen. Helt sikkert fordi jeg har lagt mye, og ikke orker å bevege meg.
Nå er det faktisk vondt å ligge :bag:
Jeg hadde håpet på å få litt energi til å trene ved ikke å jobbe, men det er alltid ett eller annet som gjøre at jeg ikke orker trening (sovet dårlig pga vondt, pga mini er syk, pga ekstreme skrikebyger ifbm legging av mini osv). Våknet utslitt mer eller mindre hver dag!

Nå kvir jeg meg til å kontakte fastlegen for videre sykemelding, og er redd for at hun skal foreslå å jobbe litt. Jeg har en 60% stilling, men vi har ikke noe pauserom på jobb hvor jeg kan hvile ved behov. I tillegg er det vel snart på tide å nevne for sjefen at jeg er gravid, siden jeg har vært sykemeldt i snart 3 uker :banghead:

Jeg er på tredje uken nå, 100%, og begynner i tillegg til trøtt, sliten, uggen i magen og småkvalm, å få fysiske vondter i hofter og setemuskulaturen. Helt sikkert fordi jeg har lagt mye, og ikke orker å bevege meg.
Nå er det faktisk vondt å ligge :bag:
Jeg hadde håpet på å få litt energi til å trene ved ikke å jobbe, men det er alltid ett eller annet som gjøre at jeg ikke orker trening (sovet dårlig pga vondt, pga mini er syk, pga ekstreme skrikebyger ifbm legging av mini osv). Våknet utslitt mer eller mindre hver dag!

Nå kvir jeg meg til å kontakte fastlegen for videre sykemelding, og er redd for at hun skal foreslå å jobbe litt. Jeg har en 60% stilling, men vi har ikke noe pauserom på jobb hvor jeg kan hvile ved behov. I tillegg er det vel snart på tide å nevne for sjefen at jeg er gravid, siden jeg har vært sykemeldt i snart 3 uker :banghead:

Ja er på en uke sykemelding men har gruet meg selv til å snakke med henne ang videre sykemelding. Trur det er veldig vanlig. Men trenger du det så er det kanskje smart å fortsette til du føler deg bedre?[emoji173]️

Ja er på en uke sykemelding men har gruet meg selv til å snakke med henne ang videre sykemelding. Trur det er veldig vanlig. Men trenger du det så er det kanskje smart å fortsette til du føler deg bedre?[emoji173]️
Jeg kjenner tempoet på jobb, så vet at da blir det ett par dager, så må jeg ut i sm igjen, garantert med lengre vei å gå for å komme seg ovenpå igjen! Må nok bare ringe inn og høre om jeg skal ha en time hos henne igjen, eller om jeg får videre sykemelding. Men føler meg så masete :bag:
I forrige svangerskap var jeg bare sykemeldt i 14 dager, og det var pga blindtarmoperasjon. Dette er helt uvant for meg!

Er sykemeldt på 4.uken. 100%. Mest fordi jeg har en stressende jobb. Men jeg er utslitt, kvalm og generelt ødelagt. Så for å minske sjansen for stress og sjansen for å miste, har jeg vært 100% sykemeldt over snart 1 mnd. Jeg har lyst til å være lengre sykemeldt, men i og med at stillingen min er redusert til kun 50% så tror jeg det skal gå bare bra :)

jeg var først 100% sykemeldt en uke, gikk ned til 50 % , men klarte ikkje fungere. Hadde såå lyst å klare å jobbe litt, men ble bare mye verre! Kaster opp hele dagen og sliter veldig med å få i meg mat og drikke. Så igjen sykemeldt 100% uken som gikk og denne.

Jo mer jeg stresser med å få hverdagen til å gå som den pleide, jo dårligere bli jeg vil tro det er sånn for mange gravide, at det BESTE er å ta det helt med ro!
Så mitt beste tips er å lytt til kropp, og kutt ut det som gir for mye stress. Så kommer du sterkere tilbake, når formen bedrer seg!!

Sykemeldt på 4.uken nå. Kvalmen er forferdelig, og jeg er trøtt/sliten, hadde veldig lav blodprosent også sist jeg var hos legen. Er sykemeldt halvannen uke til, så håper etterhvert jeg blir bedre. Tenker at en løsning kan være 50% sm for å prøve meg i starten, har en veldig hektisk hverdag, som pedagog på storbarnsavdeling i bhg.

Ikkje sjukemeldt enda. Men so er eg kun 8 veker i dag. Og har høstferie... neste veke må eg bli sjukemeldt. Gruer meg for det... for om det blir som dei to andre svangerskapene so har eg vore 100 % sjukemeldt fra no og heilt fram til permisjonen begynner pga kvalme og bekkenplager. [emoji85] og sjølv om eg har ny sjef denne gangen so samarbeider ho med min gamle sjef.. såå.. gruer meg litt for den samtalen, samtidig ønsker eg at ho veit grunnen tidlig so eg sleppe å gå rundt med dårlig samvittighet.

Her pressa jeg meg igjennom den verste perioden, og det har nok ikke bringt så mye positivt med seg akkurat. Jeg har ikke tellinga på hvor mange møter ol jeg har sprunget ut fra og funnet toalettet. Var hjemme i 2 dager grunnet influensa i uke 9. Vurderte å forlenge den, men er for æreskjær til jobben min dessverre. Det har straffet seg i ettertid..

Arbeidsgiveren din er pliktig til å prøve å tilrettelegge for deg slik at du kan stå i jobb i en eller annen grad. De kommer sikkert til å sette stor pris på at du er løsningsorientert, og ønsker nok å imøtekomme deg på dette dersom du er innstilt på å komme tilbake gradert.

Husk at man ikke sykemeldes nødvendigvis et visst antall timer, men at man sykemeldes fra selve jobben. Dårlig forklart kanskje, men det jeg mener er at en 50 % sykemelding betyr ikke nødvendigvis at du skal jobbe 50 % av de timene du normalt arbeider. Det kan like gjerne bety at du jobber samme antall timer som før, men at du fristilles fra halvparten av oppgavene dine. I en kontorjobb kan jo dette være aktuelt, da det vil gi deg mulighet til å jobbe i eget tempo, ta mange pauser, kanskje hvile et par timer midt på dagen osv.

Jeg har snart vært 100% sykemeldt i 6 uker.. 2 uker om gangen, og har møte med sjefen hver 2. uke ang veien videre:) prøvde først å jobbe med kvalmestillende og tilrettelegging, men jobber i bhg, så det ble for mye.. Er sengeliggende det meste av døgnet..
Hadde håpet at jeg kunne begynne å jobbe igjen snart, men i stede er kvalmen blitt verre siste uka:grumpy: gleder meg til å fortelle det til sjefen i dag:p

Jeg har vært sykemeldt i snart 2 uker nå, og har ei uke igjen av sykemeldingen (utvider den hvis det er behov). Forrige svangerskap hjalp det å komme seg ut og på jobb, men denne gangen er det ikke sjans... I yrket mitt har jeg ikke mulighet til å ta en liten timeout eller springe på toalettet hvis kvalmen blir for mye, så da måtte jeg få en sykemelding. Jeg elsker jobben min, så det er utrolig kjipt, men sånn er det. Nei, graviditet er ikke en sykdom, men hjelpe meg så syk man kan føle seg!! Influensa går hvert fall over etter ei uke eller to, men svangerskapskvalme kan man ha i mange uker. Selv sover jeg ufattelig mye. Man blir jo helt utslitt av dette! Har heldigvis en fantastisk mann som lager middag, tar seg av det viktigste husarbeidet, og tar seg av 3-åringen når jeg ikke har krefter til noen ting. [emoji173]️

Så lytt på kroppen deres! Den forteller hva du og babyen trenger akkurat nå. Er det en pause fra jobb, ja, så må man faktisk ta det selv om det er kjipt.

Jeg syntes det er flott at man er ærlige om dette med sykemelding. For min del så har jeg skammet meg mye over sykmeldingen, men å lese at dette er vanlig og lese hvordan alle har det forskjellig, men likhetstegn som går igjen er betryggende[emoji173]️. Jeg får mer mot til å ta vare på meg selv og slappe av uten å stresse med å lese hva alle skriver.
Men ja vi må ta vare på oss selv og den lille.

Jeg har vært 60% sykemeldt i 3 uker. Fra neste uke skal jeg forsøke å jobbe litt mer, da blir det 40% sykemelding. Synes det er godt at delvis sykemelding er en mulighet, for jeg vil gjerne jobbe så mye som jeg klarer :)

Eg ringte likesidet sjefen i dag og fortalte ho korleis ståa er. Har grudd meg for det ei stund men ho tok det overraskende bra. Vart glad i telefonen og gratulerte. Skjønte godt at formen min var so pass dårlig at det er stor fare for sjukemelding neste veke. So da er det lettere å slappe litt meir av og faktisk lytte på kroppen og den lille i magen.. her er det faktisk kvalme nesten 24 timer i døgnet. Av og til kan eg få eit lite avbrekk der det ikkje er fullt so gale kanskje klokka 22, alt fra 15-30 min. Men alt hjelper på! I natt var det so ille st eg ikkje fekk sove, låg å vrei meg og måtte ofte ete.. [emoji85] får satse på ei betre natt [emoji4] og heldigvis nærmer ein seg mai for kver dag [emoji23][emoji23][emoji23]

Jeg er i uke 34 nå og har vært sykemeldt 70% siden rundt uke 9(!)
Først pga ekstremkvalme og så pga bekkenløsning som startet i uke 12.

Har kontorjobb og fått tilrettelagt at jeg jobber kun hjemmefra. Hadde ikke det vært mulig så kunne jeg ikke jobbet overhodet! For meg er dette en så god løsning så jeg kommer til å jobbe 30% i permisjonen min også.

Back
Topp