Sykmeldt under graviditet

x1xScbel

Forelsket i forumet
Fikk beskjed av sjefen min idag om å gå og sykmelde meg...
Grunnen er at jeg ikke yter 100% på jobben.
Men har jo en god grunn til at jeg ikke er 100%.
Har vært på jobben alle timer jeg skal, er bare det at jeg ikke kan stresse, må ta det litt med ro.
Men greier fint å være på jobb..
Har sjefen lov til å be meg sykmelde meg???

ORIGINAL: Scbel

Har vært på jobben alle timer jeg skal, er bare det at jeg ikke kan stresse, må ta det litt med ro.

Kjenner meg igjen der gitt.. men jeg gikk førs 50 prosent i noen mnd før sjefen ringte meg å ba meg sykemelle meg for han mistet arbeidskraft... gikk å sykemelte meg eg va dritt lei heila greia.. va sykemelt fra mai å fikk en datter i sep... men nei det er ikke lov

ORIGINAL: Oline

Nei, det er jeg ganske sikker på at han ikke har.

Jeg er derimot ganske sikker på at arbeidsgiver plikter å tilretteleggefor graivde, sånn at de kan fungere i joben lengst mulig.

nei det har han overhodet ikke lov til!!! han MÅ og SKAL tilrettelegge for deg så du skal kunne vere i jobb lengst mulig!i tillegg taper du faktisk feriepenger vist du går sykemeldt over lang tid og så sant arbeidsgiver ikke forskuterer sykepengene... nav betaler bare ut feriepanger for et bestemt uketall fra sykemelding[8|]dette står på www.nav.no 

masse lykke til[:D]

Nei, han har ikke lov å be deg sykemelde deg, og han har plikt til å tilrettelegge...

Men tror det er sånn mange steder. Særlig i små bedrifter, og det er jo forståelig fra deres synspunkt. De får jo en stor ekstrautgift de kansje ikke har råd til...

sjefen min ba meg om å ikke komme tilbake før jeg var 100% frisk.. Ettersom jeg må yte 100 % hele tiden mens jeg er på jobb er dte like greit, når jeg ikke kan fungere 100%..  så jeg er sykemeldt :) Bedre med sykemeldinger, en advarsler og evnt sparken fordi man ikke klarer utføre jobben:)

om arbeidsgiver sier noe slikt, såskal du bare få deg svangerskaps perm[;)]
Det får du om arb.plassen ikke kan tilrettelegge for deg,samt om du har svangerskapsplager som gjør at du ikke er i stand til jobben din..

Gå til legen din, å si det sjefen din har sagt.

ORIGINAL: Karla

ORIGINAL: Scbel

ta heller å be han tilrettelegge litt, slik at du kan fungere i jobb! det er haans plikt nemlig!

Det er ikke lov av sjefen din å be deg om å sykemelde, han har plikt til å tilrettelegge når du er gravid. Han har heller ikke lov å gi deg sparken om du ikke klarer jobben 100% som gravid. Det du skal tenke på med en sykemelding er som nevnt feriepenger du mister samt at du kan bare være sykemeldt en viss periode. Sykemelding i svangerskapet går av dine rettigheter og du må da jobbe opp igjen rettigheter. Dette fikk jeg beskjed om når jeg gikk gravid, fikk svangerskapspenger fordi jobben ikke hadde muligheten til å tilrettelegge for meg

Back
Topp