Sykmelding

LykkeligRose

Glad i forumet
Noen er blitt sykmeldt eller fått tilrettelegging på jobb?

Er på min andre egenmeldingsdag nå og skjønner ikke hvordan jeg skal fungere på jobb med denne formen. Jeg vil helst jobbe, da det er umenneskelig kjedelig å gå hjemme, men lurer på hva slags verdi jeg egentlig har på arbeidsplassen når alt går treigt og jeg må hele tiden passe på kvalmen og trettheten. Mulig det med kvalmen løser seg med litt senere start på dagen.

Men samtidig så er jeg bare 5+4.. Synes det er så alt for tidlig å si noe til sjefen! Enn hvis det ikke går veien? Også må jeg jobbe i visshet om at jobben bare venter på at jeg skal bli gravid igjen.

Hvilke tanker har dere rundt dette?

Om du ikke ønsker at jobben skal vite det er det kanskje vanskelig å be om tilrettelegging. Men på en annen side opplever de fleste at formen bedrer seg etterhvert. Så sykemelding en periode kan jo være aktuelt.

Jeg synes dette er kjempevanskelig selv, er så kvalm og sliten og trøtt. Egentlig ville jeg bare vært hjemme. Men jeg vil ikke si at jeg er gravid ennå, og har så nært forhold til både sjefen og kollegaer så er vanskelig å oppgi noen annen grunn til eventuell egenmelding/sykemelding. Har en del løft og ubekvemme stillinger på jobben, så jeg er bekymret i forhold til babyen også. Til sammen gjør dette at jeg ikke yter fullt, og jeg føler jeg er lat overfor kollegaene mine. Om jeg blir mye verre kommer jeg til å ta egenmelding (vi har 16 dager) og oppgi akutt ryggvondt som grunn, også må det eventuelt bli sykemelding etter det, og da er jeg såpass på vei at det er greit å fortelle det til sjefen og de nærmeste kollegaene.

Håper det løser seg for deg:)

Jeg synes dette er kjempevanskelig selv, er så kvalm og sliten og trøtt. Egentlig ville jeg bare vært hjemme. Men jeg vil ikke si at jeg er gravid ennå, og har så nært forhold til både sjefen og kollegaer så er vanskelig å oppgi noen annen grunn til eventuell egenmelding/sykemelding. Har en del løft og ubekvemme stillinger på jobben, så jeg er bekymret i forhold til babyen også. Til sammen gjør dette at jeg ikke yter fullt, og jeg føler jeg er lat overfor kollegaene mine. Om jeg blir mye verre kommer jeg til å ta egenmelding (vi har 16 dager) og oppgi akutt ryggvondt som grunn, også må det eventuelt bli sykemelding etter det, og da er jeg såpass på vei at det er greit å fortelle det til sjefen og de nærmeste kollegaene.

Håper det løser seg for deg:)

Godt å høre det er flere som er i samme situasjon! Jobben min har heldigvis ikke noen løft eller lignende, men mye kundekontakt, som jeg syne ser vanskelig. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre ute hos en kunde hvis jeg plutselig må kaste opp.. Skal til legen på torsdag så får høre litt hva han sier da.. Synes det er så nederlag med Sykmelding :(

Skjønner godt at du ikke vil si noe på jobben. Jeg tenker litt på dette å. Jeg slet sånn med bekkenløsning i forrige svangerskap og presset meg for hardt. Har ikke tenkt å gjøre det denne gangen. Har slete sånn med smerter etterpå.

Har også mye tunge løft på jobben og er redd jeg skal miste pga det. Men syns det er litt tidlig å bli sykemeldt nå. Kjenner det er tungt å jobbe når jeg er kvalm og trøtt. Får håpe jeg klarer å holde ut :)

Hei.. Jeg var hos legen istad og er blitt sykemeldt ut uken pga. Blødning og smerter... Skal til legen på fredag for flere tester... Da får jeg beskjed om jeg fremdeles er gravid eller ikke... Rart å være sykemeldt men legen sa jeg måtte skulle spiren ha en sjangs... Men æsj, liker ikke å være sykemeldt, det er mange år siden!

Jeg syns det viktigste du kan gjøre akkurat nå er å høre på kroppen din. Å ta vare på deg og babyen er din viktigste jobb akkurat nå, så alt annet får bare tilpasse seg ;)

Ta en prat med legen og kjenn etter hva du selv kan og vil.

Jeg har en 100% jobb, en trygg sådan, så jeg tenkte å fortelle sjefen om det viser seg at det blir nødvendig. Jeg var mye syk sist, men presset meg til jobb og det kunne endt veldig dårlig. Jeg vil da heller være åpen og fortelle hvordan det ligger an (da med teamlederen min, min nærmeste sjef).

Masse lykke til!

Husk at det er ingen leder som har krav på å få vite hvorfor vi trenger tilrettelegging/sykemelding. Jeg tenker å fortelle hva slags tilrettelegging jeg mener jeg trenger for å kunne jobbe, og er ikke jobben i stand til å tilrettelegge, er desverre egen/sykemelding neste steg.

Om det "forventes" at man skal oppgi en grunn, må det være lov å gi beskjed om at man ikke ønsker å fortelle dette :-)

Det viktgste er at vi tar vare på oss selv

Begynner å jobbe igjen etter mammaperm i starten av februar. Må nok bare gutse på og si det til sjefen med en gang. :P

Jeg har sååååå vondt i hodet. Gikk hjem fra jobb tidlig og vurderer å bli hjemme i morgen om formen ikke er bedre. Jeg har ikke sagt noe. Syns det er for tidlig, men hvis kvalmen kommer så forteller jeg det. Kvalmen tærer så mye på meg at jeg kaster opp ved tanken av stress eller at jeg må forholde meg til noe. Ikke press kroppen lenger enn dere må damer :) Spiren må komme først! Før jobben!

Begynner å jobbe igjen etter mammaperm i starten av februar. Må nok bare gutse på og si det til sjefen med en gang. :P

Jeg begynte på jobb i går etter mammaperm. Grunnet blødninger og undersøkelser var jeg sykemeldt i dag. Pleid å bli steindårlig med hyperremisis i uke 8 ca med de to andre. Er 6 +1 nå, så spent på hvor lenge jeg holder meg i jobb nå. Uff, syns det er litt kjip følelse. Jobbet 6 mnd de siste 3,5 årene pga 2 svangerskap og 2 mammapermer. Jaja, dette er siste babyen, så sjefen får trøste seg med det. Spent på hvor lenge jeg klarer å holde det for meg selv og jobbe uten å si noe.

Jeg begynte på jobb i går etter mammaperm. Grunnet blødninger og undersøkelser var jeg sykemeldt i dag. Pleid å bli steindårlig med hyperremisis i uke 8 ca med de to andre. Er 6 +1 nå, så spent på hvor lenge jeg holder meg i jobb nå. Uff, syns det er litt kjip følelse. Jobbet 6 mnd de siste 3,5 årene pga 2 svangerskap og 2 mammapermer. Jaja, dette er siste babyen, så sjefen får trøste seg med det. Spent på hvor lenge jeg klarer å holde det for meg selv og jobbe uten å si noe.

Huff, skjønner følelsen. Men man må nesten bare tenke at det er "mitt liv" og at man ikke kan bli påvirket av hva jobben måtte tenke. Vi skal da jobbe til vi er over seksti, så noen år fra eller til spiller vel ingen rolle! :D

Jeg har en jobb hvor det ikke vanskelig å bli erstattet en periode, så sånn sett har jeg ikke dårlig samvittighet.

Fikk du raskere synlig mage andre gangen du var gravid? Sist fikk jeg mage rundt uke 20 og da fortalte jeg det på jobben. Spent denne gangen. :)

Back
Topp