Sykluslengde

A

anonym25102024

Guest
Hei.
Jeg fikk positiv g-test på tirsdag forrige uke (15.10), da trodde jeg at jeg skulle ha mensen så jeg testet bare for å avkrefte eller bekrefte eventuell graviditet.
Forrige syklus hadde jeg en kjemisk graviditet.

Det jeg funderer på er sykluslengden min, jeg trodde den var på 28 dager, men når jeg la inn alle datoene i flo appen så kommer det opp at det er 29 dager i snitt.
Jeg forstår meg ikke på utrekningen, så derfor spør jeg dere om hjelp.

Her er mensendatoene mine siden minipilleslutt i mai:
21.06
20.07
20.08
18.09 (da jeg begynte å blø etter den kjemiske)

Jeg trodde jeg skulle være 5+2 i dag, men lurer jo nå på om jeg er kortere på vei?

Takk så mye på forhånd for svar.
 
Hei.
Jeg fikk positiv g-test på tirsdag forrige uke (15.10), da trodde jeg at jeg skulle ha mensen så jeg testet bare for å avkrefte eller bekrefte eventuell graviditet.
Forrige syklus hadde jeg en kjemisk graviditet.

Det jeg funderer på er sykluslengden min, jeg trodde den var på 28 dager, men når jeg la inn alle datoene i flo appen så kommer det opp at det er 29 dager i snitt.
Jeg forstår meg ikke på utrekningen, så derfor spør jeg dere om hjelp.

Her er mensendatoene mine siden minipilleslutt i mai:
21.06
20.07
20.08
18.09 (da jeg begynte å blø etter den kjemiske)

Jeg trodde jeg skulle være 5+2 i dag, men lurer jo nå på om jeg er kortere på vei?

Takk så mye på forhånd for svar.

21.06.-19.07. = 29 dager
20.07.-19.08. = 31 dager
20.08.-17.09. = 29. dager
Gjennomsnitt = (29+31+29)/3= 29,67 dager

Første blødningsdag = CD1 i hver syklus. Det enkleste synes jeg er å ta fram kalenderen og telle dag for dag.

Med første blødningsdag 18.09. inneværende syklus gir det menstermin 24.06.25 fordi man tar utgangspunkt i første blødningsdag i siste mens/sa, legger til 7 dager og trekker fra 3 mnd.

Hva som avgjør hvor langt du er på vei kommer også an på når i syklusen du hadde EL og den kan variere. Derfor bruker en menstermin frem til første UL hvor man ofte justerer. Dersom du vet sånn ca. når du hadde EL så kan du bruke f.eks. terminkalkulatoren til NHI for å beregne termin men de bruker menstermin som utgangspunkt uavhengig.

Med 18.09. (CD1, uke 0+0) er du tentativt 5+2 i dag 25.10. med mindre du hadde EL tidligere/senere men det vet man ikke.

 
Back
Topp