Sykkelopplæring

Ellen

Glad i forumet
VIP
Hei!

Nå er våren her og vi planlegger sykkelopplæring.Han syklet fint med støttehjul for 2 år siden,men ifjor ville han ikke da vi fant en bittelitt større sykkel.Det måtte vi ellers ville knærne kommet i konflikt med styret. Nå tenkte vi å skru av pedalene og bruke den som balansesykkel først.
Hvordan har det gått hos dere?

Her øvde de mye på egenhånd. På den aller minste sykkelen, er det 16" tro?
Eldste syklet på den frem tul han var 5-6år. Han hadde større sykkel selv, men likte å bruke lillebrors :)

Her komm mannen hjem med en løpesykkel, og fikk huden full av kjeft av meg... "Man kommer ikke hjem med en sykkel uten pedaler, går det virkelig an bla bla bla...." Den setningen har jeg biti i meg mange mange ganger. De løpesyklene var årsaken til at begge barna lærte seg god balanse og viste at de måtte sette beina ned i bakken for å holde balansen. Begge syklet første gang de prøvde med pedaler UTEN støttehjul, nettopp fordi de var vant med å sette ned beina for å holde balanse.

De har den dag i dag mye glede av løpesyklene :D Fikk nok de som 3 åringer tipper jeg det var og nå er de 5,5 (snart 6) og 7 år :)

Bruker balansesykkel og sparkesykkel. Balansesykkel er jo topp. Syns det er bedre enn sykkel med støttehjul

Her komm mannen hjem med en løpesykkel, og fikk huden full av kjeft av meg... "Man kommer ikke hjem med en sykkel uten pedaler, går det virkelig an bla bla bla...." Den setningen har jeg biti i meg mange mange ganger. De løpesyklene var årsaken til at begge barna lærte seg god balanse og viste at de måtte sette beina ned i bakken for å holde balansen. Begge syklet første gang de prøvde med pedaler UTEN støttehjul, nettopp fordi de var vant med å sette ned beina for å holde balanse.

De har den dag i dag mye glede av løpesyklene :D Fikk nok de som 3 åringer tipper jeg det var og nå er de 5,5 (snart 6) og 7 år :)

Høres jo helt genialt ut.. Kansje det er det som skal til for at gutten skal bli trygg på sykkel :)

Ja sønnen min er 6 år og har ikke lyst å sykle.Så jeg har tenkt å bruke en lav sykkel så han kan ha beina godt plantet,og skru av pedalene til å begynne med.Han elsker sparkesykkel men det blir kanskje ikke helt det samme når jeg skal lære ham å sykle.Tenkte også at det kan være lurt at han blir trygg på balanse først,og at sykkelen er såpass lav at han føler han har kontroll.Ifjor hadde vi støttehjul som vi hevet og det likte han ikke.

Gutten syklet på tredje forsøk i fjor sommer, da var han 4,5 år og hadde hatt løpesykkel/balansesykkel i 2-3 sesonger. Helt genialt!

Surfer mobilt!

Vi skal ta av støttehjulene neste helg, når mannen er hjemme og har fri. Vesla er litt uenig, men dette skal vi klare:)

Minste her fikk sykkel 16" ifjor da hun var fire. Syklet fint på den i ett år med støttehjul. Nå etter påske er det rett av med støttehjulene så springer vi etter og hjelper ho å sykle. Så tar det en 2-3 ettermiddager eller helger men de lærer etterhvert. Det var slik vi lærte å sykle og det tror jeg på, ikke ved hjelp av balansesykkel.

Eldste på 6 år lærte det på 3 dager ifjor, slet noe mer mer å lære å starte selv på flat mark.

Mine to eldste har begge lært og sykle uten støttehjul når de har vært 3 år. Hatt balansesykkel først. Vi har aldri øvd noe med de, de har fikset det selv :)

Fikk balansesykkel sommeren før han fylte to (ble to på tidlighøsten).
Full kontroll på den, og sommeren etter så syklet han selv :) Var litt vanskelig å komme i gang selv, men det ble tilslutt det også uttpå høsten :)
Han blir nå 5 i høst, og har veldig god kontroll på syklinga, har 16 " (den fikk han i fjor, men da foretrakk han den gamle 12".. Hadde bedre kontroll med føttene da...) Nå øver vi oss på trafikkregler og på å stå å trø i oppoverbakker ;)

Lillemor er snart 3, og skal få prøve balansesykkel nå i sommer. :) Hun er så mye mindre i kroppen, og har ikke hatt sjanse i fjor! :)

Så de er veldig forskjellige. :)

MEN balansesykkel anbefales virkelig. :) Eneste som var litt dumt var at han hadde en vane for å bremse med føttene og ikke pedalene, men det kom seg etterhvert :)

De har ikke hatt trehjulsykler, og ikke sykler med støttehjul:)

Back
Topp