Sykestipend eller tidlig permisjon?

ØnskerEnTil

Elsker forumet
Novemberlykke 2015
Febbisbebbis'18
Håper noen har vært borti det samme som meg, og kan hjelpe!:)

Jeg er student, og har termin i slutten av november. Jeg ble for noen uker siden satt på svangerskapspenger, pga stressrelaterte kynnere, men ble enig med jordmor at jeg kunne fortsette på skolen så lenge jeg ikke fikk like mange kynnere.
De er like ille enda, og det begynner å gå opp for meg at jeg kanskje ikke klarer å gå på skolen helt fram til permisjonsstart i førsten av november da det er masse obligatoriske innleveringer og oppgaver man må gjennom for å få ta eksamen:sorry:

Så nå sitter jeg og prøver å finne ut hvordan jeg skal gjøre det med Lånekassen! Det står på hjemmesidene deres at man må være i utdanning eller ha permisjon fra utdanning for å få krav på foreldrestipend. Men er det noen som vet om jeg kan søke sykestipend fram til permisjonsstart og fortsatt ha krav på foreldrestipend?
Hvis jeg søker permisjon fra studiene pga sykdom, vil da utbetalingene fra lånekassen stoppe opp fram til babyen er født?

Veldig vanskelig å få svar hos Lånekassen, da de bare antyder at jeg skal snylte på de og er for lat til å gå på skolen, så de svarer ikke ordentlig på hverken mail eller telefon :meh:

Du kan kanskje få sykestipend frem til permisjonsstart, og så foreldrestipend?

Kan ikke svare 100 prosent på det du spørr om, men vet at så lenge du mottar sykepenger/svangerskapspenger får du ikke sykestipend - da tror jeg det blir utbetalt som lån den tiden, men jeg er 99 prosent sikker på at du får støtte.

Og så lenge jordmor/lege skriver under på dette skjemaet så sier ikke studiestedet/Lånekassen noe på at du er sykmeldt resten av semesteret.

Og husk å sende inn dette skjemaet etter barnet er født for å få forsørgerstipend og foreldrestipend. LES NØYE DEL 4, der står det at legen må dokumentere at du var for syk til å studere også før de 3 ukene med permisjon du har før fødsel.

Håper det hjalp :)

Last edited:
Du kan kanskje få sykestipend frem til permisjonsstart, og så foreldrestipend?

Var det jeg tenkte i utgangspunktet, men er litt usikker på om jeg får sykestipend samtidig som svangerskapspenger, som VictoriaH skriver under her :confused: Ikke veldig enkelt å finne noe som helst informasjon på sidene til lånekassen!

Kan ikke svare 100 prosent på det du spørr om, men vet at så lenge du mottar sykepenger/svangerskapspenger får du ikke sykestipend - da tror jeg det blir utbetalt som lån den tiden, men jeg er 99 prosent sikker på at du får støtte.

Og så lenge jordmor/lege skriver under på dette skjemaet så sier ikke studiestedet/Lånekassen noe på at du er sykmeldt resten av semesteret.

Og husk å sende inn dette skjemaet etter barnet er født for å få forsørgerstipend og foreldrestipend. LES NØYE DEL 4, der står det at legen må dokumentere at du var for syk til å studere også før de 3 ukene med permisjon du har før fødsel.

Håper det hjalp :)

Takk for svar! :)

Så jeg må sende inn det første skjemaet når jeg sykemelder meg, og så sende inn det andre skjemaet som dokumenterer at jeg har vært for dårlig til å studere? Må det andre signeres av lege?
Da tenker jeg det er like greit å ta begge skjemaene hos lege, så ikke jeg får beskjed av legen at hun ikke kan skrive under på det hvis jeg ikke har vært hos henne mens jeg var gravid. Om du skjønner?
Er mest redd for å miste retten til foreldrestipend hvis jeg tar permisjon/sykemelding, da hadde det ikke vært veldig koselig økonomisk siden jeg bare har hatt deltidsjobb ved siden av studiene de siste fire årene..

Takk for svar! :)

Så jeg må sende inn det første skjemaet når jeg sykemelder meg, og så sende inn det andre skjemaet som dokumenterer at jeg har vært for dårlig til å studere? Må det andre signeres av lege?
Da tenker jeg det er like greit å ta begge skjemaene hos lege, så ikke jeg får beskjed av legen at hun ikke kan skrive under på det hvis jeg ikke har vært hos henne mens jeg var gravid. Om du skjønner?
Er mest redd for å miste retten til foreldrestipend hvis jeg tar permisjon/sykemelding, da hadde det ikke vært veldig koselig økonomisk siden jeg bare har hatt deltidsjobb ved siden av studiene de siste fire årene..

Første kan du levere nå MED UNDERSKRIFT av legen din :)

Andre skal leveres inn ETTER BARNET ER FØDT for å få forsørgerstipend + foreldrestipend. Her må du legge ved kopi av fødselsattest :)

Back
Topp