Sykepleiere?

Lemoni

Andre møte med forumet
Jeg lurer på en ting. Jeg var skikkelig motivert til å begynne sykepleien men synes mange prater om stressende hverdager og de er lei av turnus. Jeg er utdannet hjelpepleier og legesekretær, om jeg skulle bli like lei som dere sånn etter noen år tror dere at jeg stiller svakere eller sterkere når jeg søker jobber som helsesekretær som sykepleier også?

Jeg mener på den ene måten er jeg overkvalifisert men samtidig så er jeg jo absolutt kapabel til å gjøre jobben om jeg ikke krever veldig høy lønn da.

Hva tror dere?

Noen som har prøvd å søke jobber innenfor sektoren som ikke er skreddersydd sykepleiere?

EmmaT hva slags utdannelse har du og hva jobber du med?

det er helt sikkert bare positivt vil jeg tro[:)] man må jo ikke jobbe turnus som sykepleier, det er bare det at de fleste gjør det. man har jo faktisk utrolig masse muligheter om man ser på det i det hele og store. [:)]

ORIGINAL: L86

det er helt sikkert bare positivt vil jeg tro[:)] man må jo ikke jobbe turnus som sykepleier, det er bare det at de fleste gjør det. man har jo faktisk utrolig masse muligheter om man ser på det i det hele og store. [:)]

Håper det! Har flere venninner som er sykepleier og er veldig fornøyd men de har ikke jobbet så lenge. Så det er litt demotiverende å høre så mange mistrives. Jeg vet jo at jeg helst vil bli sykepleier ellers kunne jeg fortsatt som legesekretær men ville bare føle jeg hadde ett valg. Som du sier er det mange valg senere som gjør at man kanskje får mindre stress og turnus. Merker stor forskjell på venninner og kollegaer som jobber i kommunesektoren kontra sykehus.

Ja man har mange muligheter som sykepleier - men mange muligheter til å unngå turnus har man IKKE! Det krever isåfall laaang erfaring, videreutdanning og en dose flaks.... Dagjobber er det få av og de er veldig attraktive og vanskelige å få... Jeg vil IKKE jobbe turnus mer og det er kjempevanskelig å få noe som ikke er turnus - tar nå videre utdanning i administrasjon og ledelse for å gi meg "fordelen" jeg trenger for en dag å få jobb.. Og jeg har over 10 års erfaring! Selvsagt er det forskjellig fra plass til plass men etter å ha jobbet flere steder i Norge (både små og storbyer) vokser ikke dagjobber på trær akkurat - og det ER vanskelig å få en slik jobb....

jeg er vernepleier. fant ingen jobber som ikke innebar turnus, noe jeg ikke kan jobbe .. så jeg jobber som fagarbeider [:)] 

ORIGINAL: Pearl

Ja man har mange muligheter som sykepleier - men mange muligheter til å unngå turnus har man IKKE! Det krever isåfall laaang erfaring, videreutdanning og en dose flaks.... Dagjobber er det få av og de er veldig attraktive og vanskelige å få... Jeg vil IKKE jobbe turnus mer og det er kjempevanskelig å få noe som ikke er turnus - tar nå videre utdanning i administrasjon og ledelse for å gi meg "fordelen" jeg trenger for en dag å få jobb.. Og jeg har over 10 års erfaring! Selvsagt er det forskjellig fra plass til plass men etter å ha jobbet flere steder i Norge (både små og storbyer) vokser ikke dagjobber på trær akkurat - og det ER vanskelig å få en slik jobb....

Pearl, jeg har tenkt tanken på administrasjon og ledelse. Jeg brenner veldig for eldre omsorg og jobbet flere år på sykehjem så kanskje på sikt hadde dette vært noe for meg men jeg er fullstendig klar over at dagjobber ikke vokser på trær for sykepleierene. Synes bare det er så mange som oppgir nettopp turnus i de trådene som er florert over om de ville valgt samme yrke igjen her på BV den siste tiden.

ORIGINAL: EmmaT

jeg er vernepleier. fant ingen jobber som ikke innebar turnus, noe jeg ikke kan jobbe .. så jeg jobber som fagarbeider [:)] 

Nå er jeg kanskje litt på viddene men fagarbeider er barne og ungdomsarbeider i barnehage?

Hadde ikke begynt på spl hvis jeg ikke var innstilt på å jobbe turnus i utgangspunktet.
Var legesekretær før jeg begynte på spl. Har dagjobb i dag, flaks og tilfeldigheter [;)]

Du må huske det at med sykepleieutdanning så legger du et grunnlag til uendelig mange jobber! Tar man litt videre utdanning, kan man gjøre alt fra å sitte på kontor, til lærer til å hjelpe pasienter.

Jeg er ikke ferdig med utdanningen enda, og jeg håper jeg ikke vil angre senere, da jeg tror dette er det perfekte yrket for meg! Du betyr faktisk noe for noen hver eneste dag som sykepleier[:D]

ORIGINAL: Lemoni

ORIGINAL: Pearl

Pearl, jeg har tenkt tanken på administrasjon og ledelse. Jeg brenner veldig for eldre omsorg og jobbet flere år på sykehjem så kanskje på sikt hadde dette vært noe for meg men jeg er fullstendig klar over at dagjobber ikke vokser på trær for sykepleierene. Synes bare det er så mange som oppgir nettopp turnus i de trådene som er florert over om de ville valgt samme yrke igjen her på BV den siste tiden.

Ja, og jeg er nok en av dem.. Synes overhodet ikke betalinga står i forhold til det ubekvemme ved å jobbe turnus.. I tillegg er det stadige nedskjæringer og effektiviseringer, stress og masse ansvar... Det forventes at man er på topp alltid og det er ingen takk å få om man står på ekstra.. Pasienter og pårørende klager, legene klager og ledelsen klager.. Dermed klager de ansatte også og så blir det hele veldig negativt og jeg har vel dessverre mistet gleden jeg en gang hadde ved jobben min og er egentlig drittlei hele helsevesenet. Aller helst kunne jeg tenkt meg å gjøre noe helt annet - men jeg ønsker helst ikke gå så mye ned i lønn og det er vanskelig å finne noe annet pga finanskrisen......
Beklager at jeg er så negativ, men tenk deg nøye om før du begynner på sykepleien - man er sikret jobb dog, men ikke nødvendigvis full stilling eller fast stilling....

ORIGINAL: siggen

Hadde ikke begynt på spl hvis jeg ikke var innstilt på å jobbe turnus i utgangspunktet.
Var legesekretær før jeg begynte på spl. Har dagjobb i dag, flaks og tilfeldigheter [;)]

Jeg er egentlig innstilt på turnus. Jeg har jobbet i turnus i noen år og tok alldeles ikke knekken på meg [:D] Men det er greit å ha noe å fall tilbake på skulle man få ryggvondt eller noe skulle skje!

ORIGINAL: *Jordbæra*

Du må huske det at med sykepleieutdanning så legger du et grunnlag til uendelig mange jobber! Tar man litt videre utdanning, kan man gjøre alt fra å sitte på kontor, til lærer til å hjelpe pasienter.

Jeg er ikke ferdig med utdanningen enda, og jeg håper jeg ikke vil angre senere, da jeg tror dette er det perfekte yrket for meg! Du betyr faktisk noe for noen hver eneste dag som sykepleier[:D]

Takk, det er godt å høre noen litt positive. Jeg har tenkt tanken på lærer sånn LAAAANGT frem i tid men det er det morsomme med sykepleier. Jeg har sikkert tenkt 11ulike felter/etterutdanninger og jobb områder jeg kunne tenkt meg å jobbe. Noen som vet om det er lang etterutdanning for å bli lærer? Fant ett 3 årig bachelor på HIA men det virket mest som det var for dem som var utdannet på videregående nivå.

ORIGINAL: Lemoni

ORIGINAL: EmmaT

Nå er jeg kanskje litt på viddene men fagarbeider er barne og ungdomsarbeider i barnehage?

fagarbeidere kan være omsorgsarbeidere, barne og ungdomsarbeidere etc ja. ikke ødvendigvis i barnehage ..

Jeg er sykepleier og stortrives i min jobb..! Jeg jobber jo turnus, men jeg syns det er helt greit! Jeg visste om det når jeg begynte at det var en del av yrket å måtte jobbe turnus! MEN nå er jeg så heldig at jeg liker så godt jobben min, at jeg ville ikke ha bytta den i en annen jobb, selv om det bare var dagarbeid..
Deilig å ha formiddagene fri av og til.. Klart det er kjedelig å måtte jobbe julaften og sånt, MEN man er som regel flinke å tilpasse det til oss med små barn.. Er iallefall det her..! [:)] Nei det er en spennende, utfordrende jobb, og en dag er ikke lik en annen..!
Jeg hadde LETT valgt å gå sykepleien igjen om jeg fikk velge på nytt.. [:)]

Back
Topp