Bruker298kfa
Elsker forumet
Her har jeg et regnestykke til dere, som jeg ikke klarer å regne ut.. :pIdaLolita skrev:
Sikkert griselett, men her står jeg altså fast..
2 ml Petidin med styrken 50 mg/ml skal fortynnes til en styrke på 5 mg/ml.
Hvor mange ml væske må tilsettes?
Vis meg gjerne utregning også! :)
Da setter jeg opp et skjema med konsentrat (altså legemiddelet) - fortynning (den ferdige blandingen) og tilsetning (det du skal tilsette for å fortynne)
Og setter opp mengde, dose, styrke nedover til venstre.
Konsentrat Fortynning Tilsetning
M 2 ml 20 ml
D 100 mg >>> 100 mg
S 50 mg/ml 5 mg/ml
1. Regn ut dosen Petidin. Du har jo allerede mengden og styrken, så da ganger du 2ml med 50 mg/ml og får en dose på 100 ml som du fyller ut i skjemaet.
Da får du også dosen på fortynningen, for dosen er ALLTID det samme på konsentrat og fortynning (du får alltid i deg samme dose virkestoff uansett hvor mye du tynner det ut)
2. Du vet hvilken styrke fortynningen skal ha, så da kan du sette det inn i skjemaet også. Da kan du bruke menge-dose-styrke-formelen der også, for du har to opplysninger. For å finne mengden deler du dose på styrke og da får du 20 ml.
Styrken på en fortynning er ALLTID svakere enn konsentratet, og mengden fortynning er alltid større enn mengden konsentrat (tenk på saftblanding)
3. For å finne ut hvor mye du skal tilsette må du trekke fra mengden legemiddel (konsentrat) fra totalmengden fortynning, altså 20-2 = 18 ml.
Svaret blir da: Du skal tilsette 18 ml væske.