Sykepleier og jobb

2 søte små

Forumet er livet
Januarskatter 2015
Augustbarna 2021
Er i ett vikariat til ut august innen psykisk helse og rus, som sykepleier. Er gravid med termin i august så har ennå litt tid på å finne ny jobb. Meeen med snart 4 unger i alderen 0 - 7 år, så kjenner jeg at turnuslivet ikke helt passer inn i vår hverdag samt at jeg har ett bekken og en rygg som ikke er helt overbegeistret for den hektiske, til tider tunge arbeidsdagen en sykepleier gjerne har. Trives godt der jeg er, men kan se dårlig ut med videre jobb etter august og permisjon.

Så dere som er sykepleiere (gjerne dere uten noe mer utdanning utover bachelor graden), som ikke jobber i pleien eller som sykepleier - hva jobber dere med/innen? Hva kreves evt for en slik jobb? Og hvordan er arbeidsdagen?

Drømmejobben er å kunne jobbe med barn og unge (drømmen er helsesykepleier meeen kjempevanskelig å komme inn på studiet), evt med barn og unge i bhg eller skole på annen måte (f.eks miljøveileder eller som utøver av praktisk pedagogisk veiledning). Ser at som sykepleier sliter jeg med å få en fot innfor skole da de ofte søker etter vernepleier/sosionom/barnevernspedagog osv.

Kunne også tenkt meg en lederstilling men det kreves ofte mer utdanning og gjerne erfaring (så mangler det men kunne godt tenkt meg å ta utdanning som kreves for dette men avhengig av å jobbe ved siden av det ikke er gratis å leve), eller jobbe med på tjenestekontor. Men disse stillingene vokser heller ikke på trær.

Så hva jobber dere sykepleiere med som ikke er turnus/pleie? Hvilken erfaring hadde dere i bunn r dere fikk en jobben? Noen tips/råd til en med mange drømmer hvor en videre utdanning ikke helt passer inn i hverdagen nå men drømmer om å ta det om drømmejobben kommer og kan kombineres med studiet

Følger denne :) Er litt i samme båt. Straks høygravid og går ut i permisjon om en mnd, vikariatet går ut rett etter. Jobber også innen psykisk helse, men er vernepleier og ikke sykepleier. Med to små kjenner jeg at turnuslivet (som jeg egentlig er veldig glad i) blir krevende for familielivet, spesielt med en mann som har en del reise og ansvar gjennom jobb med tidvis sene kvelder. Jeg søkte på en stilling på Nav, men det var nærmere 300søkere.. Skole går an, jeg har også spes.ped. Men for deg som sykepleier er det nok sjanser for å få jobb på en poliklinikk?

Hei.
Jeg kjenner flere sykepleiere som jobber på gård med omsorgstilbud/dagstilbud for barn og unge som sliter på skolen/sosialt, folk med funksjonshemning, demens mm. Der får de «litt av alt». Husker ikke hva en slik gård heter i farta, men vet det er flere i nærområdet her. :)
Kjenner også to som jobber på if som sykepleier og veileder de i saker som handler om helse, men vet ikke om de har videreutdanning :)

Hei.
Jeg kjenner flere sykepleiere som jobber på gård med omsorgstilbud/dagstilbud for barn og unge som sliter på skolen/sosialt, folk med funksjonshemning, demens mm. Der får de «litt av alt». Husker ikke hva en slik gård heter i farta, men vet det er flere i nærområdet her. :)
Kjenner også to som jobber på if som sykepleier og veileder de i saker som handler om helse, men vet ikke om de har videreutdanning :)
Hadde vært gøy å jobbe på gård, usikker om vi har slike tilbud her i nærområdet.

Følger denne :) Er litt i samme båt. Straks høygravid og går ut i permisjon om en mnd, vikariatet går ut rett etter. Jobber også innen psykisk helse, men er vernepleier og ikke sykepleier. Med to små kjenner jeg at turnuslivet (som jeg egentlig er veldig glad i) blir krevende for familielivet, spesielt med en mann som har en del reise og ansvar gjennom jobb med tidvis sene kvelder. Jeg søkte på en stilling på Nav, men det var nærmere 300søkere.. Skole går an, jeg har også spes.ped. Men for deg som sykepleier er det nok sjanser for å få jobb på en poliklinikk?
Heldigvis reiser ikke mannen noe i jobben her men har litt ugunstige arbeidstider (begynner mellom 6 og 6.30 og jobber til 16 tiden), så levering og henting faller mye på meg, spesielt levering. Når de fleste arbeidsplasser begynner mellom 7 og 7.30 i helsesektoren blir det alltid å komme for sent og må jobbe inn.

Har vurdert poliklinikk og søkt på noen også, men ofte har de foretrukket å ansette noen med erfaring fra sengepost. Har angret noen ganger at jeg ikke tok vernepleier for lettere få jobb i skolen men var så låst på å bli helsesykepleier så da ble det sykepleier.

Vet noen sykepleiere er på nav også men er nå rift om stillingene på slike plasser

Heldigvis reiser ikke mannen noe i jobben her men har litt ugunstige arbeidstider (begynner mellom 6 og 6.30 og jobber til 16 tiden), så levering og henting faller mye på meg, spesielt levering. Når de fleste arbeidsplasser begynner mellom 7 og 7.30 i helsesektoren blir det alltid å komme for sent og må jobbe inn.

Har vurdert poliklinikk og søkt på noen også, men ofte har de foretrukket å ansette noen med erfaring fra sengepost. Har angret noen ganger at jeg ikke tok vernepleier for lettere få jobb i skolen men var så låst på å bli helsesykepleier så da ble det sykepleier.

Vet noen sykepleiere er på nav også men er nå rift om stillingene på slike plasser
Jeg kunne også tenkt meg å bli helsespl, men fant mer ut av det etter utdanninga.. Og det var en del prat om ikke vernepleiere også kunne ta den videreutdanningen, men med den tittelendringen så blir det nok ikke. Så vi skulle ha bytta, jeg til spl og du til vpl :P Jeg er veldig glad i å jobbe i psykiatri, men det er den turnusen. Av og til lurer jeg på om jeg skal se om jeg kan få meg en jobb innenfor et helt annet felt, sitte på kontor og jobbe 08-16, ha fri i helger og ellers når «alle» har fri..

Jeg kunne også tenkt meg å bli helsespl, men fant mer ut av det etter utdanninga.. Og det var en del prat om ikke vernepleiere også kunne ta den videreutdanningen, men med den tittelendringen så blir det nok ikke. Så vi skulle ha bytta, jeg til spl og du til vpl :p Jeg er veldig glad i å jobbe i psykiatri, men det er den turnusen. Av og til lurer jeg på om jeg skal se om jeg kan få meg en jobb innenfor et helt annet felt, sitte på kontor og jobbe 08-16, ha fri i helger og ellers når «alle» har fri..
Eme grunnen til at jeg valgte sykepleier var å slippe å sitte på kontor for jeg så for meg det var så kjedelig, men kunne tenkt meg en kontorjobb nå, faste arbeidstider mand-fred og fri helger, røde dager, osv. Og å kunne planlegge hytteturer i påsken istedenfor å avvente til en turnus kommer slik jeg vet hvordan jeg jobber

Ser du er fra Sola, bor du der nå? De har hvertfall en slik gård: dysjaland gard :)
Er i ferd med å flytte (skal selge huset ihvertfall), så om vi blir boende i området eller flytter til en av nabokommunene er vi usikre på.
Husker jeg kjørte pasienter til dysjaland gård for terapiridning da jeg var i praksis i psykiatrien. Ulempen (om de fremdeles driver med hester) er at jeg er livredd hester :-)

Eme grunnen til at jeg valgte sykepleier var å slippe å sitte på kontor for jeg så for meg det var så kjedelig, men kunne tenkt meg en kontorjobb nå, faste arbeidstider mand-fred og fri helger, røde dager, osv. Og å kunne planlegge hytteturer i påsken istedenfor å avvente til en turnus kommer slik jeg vet hvordan jeg jobber
Akkurat det jeg også tenkte. Visste jo at man hadde mest jobbmuligheter med turnus, men hvor mye tid man må ofre med turnus var jeg ikke klar over. Tenkte vel mer på hva jeg ønsket og jobbe med og ikke hvordan det en gang i fremtiden kom til å påvirke familieliv.

Jeg ville søkt på helsesykepleierutdanningen, hvis det er noe du kunne tenke deg. Jeg gjorde det, kom på venteliste, og fikk mail en uke før studiestart om at jeg var kommet inn. Midt på treet karakterer fra sykepleien, så veldig glad for at jeg kastet inn en søknad:) Trives godt i jobben, og arbeidstiden er veldig ålright:)

Akkurat det jeg også tenkte. Visste jo at man hadde mest jobbmuligheter med turnus, men hvor mye tid man må ofre med turnus var jeg ikke klar over. Tenkte vel mer på hva jeg ønsket og jobbe med og ikke hvordan det en gang i fremtiden kom til å påvirke familieliv.
Ja akkurat. Spesielt etter jeg fikk barn. Og nå når de begynner å bli så store at de skal på fritidsaktiviteter, jammen ikke lett å få kabalen til å gå opp når ene må på kveldsvakt eller når kamper havner på arbeidshelg. Mange får jo kabalen til å gå opp, men kjenner at nå tærer turnuslivet såpass på min egen helse også at det ikke er verdt det. Ulempen er jo at dagstillingene er såpass populære. Var en periode da jeg arbeidet på sykehjem hvor helsen min fikk en skikkelig knekk, men nav mente jeg måtte fortsette å prøve å jobbe der jeg var, ellers var det jo bare å søke ny jobb bort fra turnus/pleie (hjalp lite når disse stillingene er så populære, og når jeg kom på intervju hadde jeg en leder som aldri burde sittet i en slik stilling da hun drev med mobbing osv av ansatte). Får se hva som skjer etter permisjonen er ferdig. Kjenner ihvertfall at jeg begynner å bli ganske ferdig pleie delen. Trives i psykiatrien men ønsker å gjøre noe helt annet :-)

Jeg ville søkt på helsesykepleierutdanningen, hvis det er noe du kunne tenke deg. Jeg gjorde det, kom på venteliste, og fikk mail en uke før studiestart om at jeg var kommet inn. Midt på treet karakterer fra sykepleien, så veldig glad for at jeg kastet inn en søknad:) Trives godt i jobben, og arbeidstiden er veldig ålright:)
Har søkt tidligere, men kommet laaaang nedpå ventelisten. Kan alltids prøve igjen men tror jeg venter til huleboer blir ett par år først. :-)

Jobber en del sykepleiere på nav.. Og med asylsøkere i diverse jobber.. Har få forslag ellers utover andre turnus-jobber. Men jobber selv nattevakter med 4 små, det kan egentlig anbefales veldig. Trenger mindre stilling for samme lønn osv.. Ellers er jo fengsel, krisesenter også steder man kan få jobb. Men kun dagjobbing er jo ikke det da..

Bare søk hvert år, plutselig kommer du inn:) Jeg fullførte siste året som gravid/nybakt tobarnsmor;)

Ja akkurat. Spesielt etter jeg fikk barn. Og nå når de begynner å bli så store at de skal på fritidsaktiviteter, jammen ikke lett å få kabalen til å gå opp når ene må på kveldsvakt eller når kamper havner på arbeidshelg. Mange får jo kabalen til å gå opp, men kjenner at nå tærer turnuslivet såpass på min egen helse også at det ikke er verdt det. Ulempen er jo at dagstillingene er såpass populære. Var en periode da jeg arbeidet på sykehjem hvor helsen min fikk en skikkelig knekk, men nav mente jeg måtte fortsette å prøve å jobbe der jeg var, ellers var det jo bare å søke ny jobb bort fra turnus/pleie (hjalp lite når disse stillingene er så populære, og når jeg kom på intervju hadde jeg en leder som aldri burde sittet i en slik stilling da hun drev med mobbing osv av ansatte). Får se hva som skjer etter permisjonen er ferdig. Kjenner ihvertfall at jeg begynner å bli ganske ferdig pleie delen. Trives i psykiatrien men ønsker å gjøre noe helt annet :)
Det blir nok hektisk ja :( Vi får to tette nå, så det blir også travelt på en annen måte. Sykehjem og pleie generelt er tungt. Har stor respekt for de som jobber i pleie over mange år for det er tungt for kroppen. Jeg skal bruke permisjonen (som bare er få uker unna) til å tenke på hva jeg ønsker. Har søkt på videreutdanning, men det er vel backup. Håper du finner ut av det både for din og familiens skyld :)

Jobber en del sykepleiere på nav.. Og med asylsøkere i diverse jobber.. Har få forslag ellers utover andre turnus-jobber. Men jobber selv nattevakter med 4 små, det kan egentlig anbefales veldig. Trenger mindre stilling for samme lønn osv.. Ellers er jo fengsel, krisesenter også steder man kan få jobb. Men kun dagjobbing er jo ikke det da..
Har vurdert litt nattevakt, har en bekjent med 4 barn som har jobbet nattevakt i flere år, og synes det er helt perfekt med små barn hjemme; å være på jobb når barna sover, sove når de er i bhg/skole og få ettermiddag/kveld med dem:-)

Ikkje helt det samme som helsesjukepleier men helsesekretær på legekontor har dagvakt er, ikkje helger ol. Men det er videregående utdanning da. Men mens dykk prøver å finne dagtid jobb, kunne det vert verdt eit forsøk?

Back
Topp