Sykepleier? Ang veneflon

RedFrost

Forumet er livet
Må spørre her, for jeg aner ikke hvor ellers. [;)]

Jeg er hjemme på perm (fra sykehuset) med veneflon i armen, men nå har lokket knekt av på den åpningen til å skylle i.
Er det farlig?
Jeg har bare lagt det forsiktig oppå og håper "strømpa" holder det på plass til jeg får svar.

Jeg tenker på infeksjon osv.
Må jeg ta veneflonen ut i kveld, eller går den til i morra?

Om toppen ikke sitter på, bør den skiftes.. Bakterier for fri adgang til blodet. Får du derimot spritet av toppen på venflonen og toppen, for så å teipe den fast, kan du vente til i morgen.. med mindre du har gått med den av slik at den allerede er "infisert"..

Har du noe over som beskytter så tror jeg det går greit å ha den til imorgen.

Ringte nå, siden jeg helst ikke vil bli stukket hver dag.
Måtte bare høre her først, vil jo ikke "plage" noen så sent med å ringe... [8D]
Merkelig sådann. [;)]

De mente jeg kunne tape den i kveld og heller ta den ut om jeg følte det ikke hjelp.

Takker for svar.

Har de sendt deg hjem på perm med veneflon i hånden?  Ser at ting praktiseres ganske forskjellig ja. Håper alt har gått bra [:)]

ORIGINAL: stibli

Har de sendt deg hjem på perm med veneflon i hånden?  Ser at ting praktiseres ganske forskjellig ja. Håper alt har gått bra [:)]

da gutten min var 1 år var han oxo på perm fra sykehuset, og han hadde veneflon i hodet så tror ikke det er så uvanlig å få perm selv med veneflon[:)]

har også vert på perm med venflon,ingen problemer det :) alt for å få sove hjemme...

Viss du mener den toppen som sitter oppå selve veneflonen, ikke den du kan koble til slangene på, så gjør det ingen ting om den er åpen. Er en ventil nede i den, så skal litt til for at bakterier kommer nedi. Er jo ikke åpent rett inn. Hadde det vært mulig for bakterier å trenge inn i den, så hadde den ikke vært så lett å åpne. Er jo nok å dulte borti det. Den toppen kan kun brukes til å sette medikament nedi, og da lager man jo trykk med sprøyten slik at ventilen åpner seg. Den skal imidlertid ikke brukes uten at veneflonen er helt ny.

ORIGINAL: Lille*Tigergutt

Viss du mener den toppen som sitter oppå selve veneflonen, ikke den du kan koble til slangene på, så gjør det ingen ting om den er åpen. Er en ventil nede i den, så skal litt til for at bakterier kommer nedi. Er jo ikke åpent rett inn. Hadde det vært mulig for bakterier å trenge inn i den, så hadde den ikke vært så lett å åpne. Er jo nok å dulte borti det. Den toppen kan kun brukes til å sette medikament nedi, og da lager man jo trykk med sprøyten slik at ventilen åpner seg. Den skal imidlertid ikke brukes uten at veneflonen er helt ny.

ikke noe stress, som det skrives over her, er det en membran nedi det hullet lokket sitter over. problemet med den proppen er at den hekter seg fort opp i ting, og det kan føre til at veneflonen kommer ut av stilling.

hvis du blir rød og øm rundt instikkstedet, da skal du ta den ut!

Back
Topp