Sykepenger

lita_23

Elsker forumet
Er det noen som er helt sikre på hvordan dem regner sykepenger? Jeg har ikke så stor fast stilling og tjener jo i snitt mye mer i mnd enn det jeg har i fast lønn.. Regner dem noe slags gjennomsnitt, eller får jeg kun det jeg har i fast lønn?

Tror jeg må sykemelde meg pga av bekkenet, men har egentlig ikke råd hvis jeg kun får fast lønn... [:(]

Er ikke sykepengene det samme som lønna?
Det sa hun i alle fall til meg på nav når jeg var å hørte om svangerskapspenger.. Da jeg spurte hvor mye jeg kom til å få i mnd sa hun at det er det samme som sykepenger- altså full lønn.

hvis det er samme som fast lønna og ikke noe slags snitt av hva jeg har tjent så kan jeg bare glemme det... da må jeg bare gå sånn å ha vondt da.. for kan ikke sykemelde meg med den lille stillings prosenten..

Fant litt info til deg på nav sine nettsider. Husk at arbeidsgiver er pålagt å tilrettelegge slik at du kan være lengst mulig i jobb. Snakk med arbeidsgiveren din om det før en lege evt. sykemelder deg. Lykke til[:)]

Utklipp fra Nav:
Sykepenger fra arbeidsgiveren.
Sykepengegrunnlaget er den inntekten som sykepengene blir beregnet etter, dvs den gjennomsnittlige ukeinntekten din i en nærmere bestemt periode før du ble arbeidsufør, som regel de siste fire ukene. I arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter kan en lengre periode legges til grunn. Dersom du har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, regnes inntekten fra lønnen ble endret. Bare arbeidsinntekt er med i sykepengegrunnlaget. Særgodtgjørelse som bilgodtgjørelse, diett o.l regnes ikke med. Heller ikke overtids- eller feriegodtgjørelse.

Sykepenger fra folketrygden.
Den aktuelle ukeinntekten omregnes til årsinntekt. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25 prosent fra den pensjonsgivende årsinntekten, skal sykepengegrunnlaget likevel svare til den sistnevnte inntekten, som regel beregnet på grunnlag av gjennomsnittet av de pensjonspoengtallene som er fastsatt for de tre siste årene før du ble syk.
Sykepengegrunnlaget kan ikke overstige 6 ganger folketrygdens grunnbeløp (6G).
Ved gradert sykmelding har du rett til sykepenger tilsvarende graden av arbeidsuførhet. Sykepengene kan graderes fra 100 prosent ned til 20 prosent.

Det som er problemet om dem tilrettelegger så får jeg nok kun mitt faste som er ganske lite. Får ikke noe ekstra vakter når jeg ikke kan jobbe som normalt. Så da er jeg like langt. Snakker ett tap på mange 1000 i mnd. [:(]
Blir ikke klok på dette..

hei.
fant litt om det i ei avis og litt på nav sine sider.

Hvis du ser under punk 8-29 og det som står under punk 5 a) (set som står i kursiv) så ser det ut som om sykepengene skal regnes ut fra et gjennomsnitt av det du faktisk har jobbet/tjent.
[:D]
Du bør ringe NAV å dobbeltsjekk. Du har sikker mer info om arbeidsforholdet ditt enn det som stod i første innlegget, men det ser jo ganske positivt ut det som står her!

Håper at det ordner seg for deg.

Det er noe som heter Svangerskapspenger også. Det regnes ut på samme grunnlag som sykepenger, men da får man penger fra NAV fra første dag man ikke kan jobbe.
http://www.nav.no/rettskildene/Rundskriv/147607.cms 
Du kan lese om det her.
Tror at det er en bedre ordning i forhold til pensjonspenger ol!

Fra nav:
Sykepengegrunnlaget som nevnt i [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-10#L19970228-19_P8-10]§ 8-10[/link] fastsettes i arbeidsgiverperioden etter en beregnet aktuell ukeinntekt, se [link=http://www.nav.no/rettskildene/lov/L19970228-19_P8-29#L19970228-19_P8-29]§ 8-29[/link].
Den aktuelle ukeinntekten skal beregnes etter den gjennomsnittlige arbeidsinntekten pr. uke som arbeidstakeren har hatt i arbeidsforholdet i en nærmere bestemt periode før han eller hun ble arbeidsufør (beregningsperioden). Lovlig fravær uten lønn skal holdes utenfor beregningsperioden.
Beregningsperioden fastsettes slik:
  • a)   I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og timelønn skal de siste fire ukene legges til grunn.
  • b)   I et arbeidsforhold med fast arbeidstid og månedslønn skal den siste måneden legges til grunn.
  • c)   I et arbeidsforhold som har vart mindre enn fire uker, skal dette kortere tidsrommet legges til grunn.
  • d)   I et arbeidsforhold der arbeidstakeren har fått varig lønnsendring i løpet av de siste fire ukene, skal tidsrommet etter lønnsendringen legges til grunn.
  • e)   I et arbeidsforhold med skiftende arbeidsperioder eller inntekter skal et lengre og mer representativt tidsrom enn fire uker legges til grunn.

For timelønnede arbeidstakere med skiftende arbeidsperioder omgjøres den aktuelle ukeinntekten til et sykepengegrunnlag pr. dag i arbeidsgiverperioden ved at inntekten fordeles på det gjennomsnittlige antall arbeidsdager pr. uke i beregningsperioden.

.§ 8-29. Arten av inntekt som utgjør den aktuelle ukeinntekten

Historikk
      Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med.

1.  
      Fra avisa:
      Retten til sykepenger for kommunalt ansatte reguleres i utgangspunktet av hovedtariffavtalen for kommunal sektor (inngått mellom KS og hovedorganisasjonene, og vi forutsetter at du ikke arbeider i Oslo kommune, som har egen tariffavtale). Det fremkommer imidlertid av § 1 i hovedtariffavtalen at den ikke gjelder for arbeidstakere som ikke har en på forhånd fastsatt arbeidstid – noe jeg oppfatter deg dit hen at du ikke har. Dermed må vi falle tilbake på folketrygdlovens bestemmelser. 

Lovens utgangspunkt er at retten til sykepenger er avhengig av hvor mye og hvor lenge du har arbeidet forut for sykefraværet, ikke hvor mye det var planlagt at du skulle jobbe fremover. Ved varierende arbeid vil et gjennomsnitt av rent faktisk utført arbeid forut for sykefraværet legges til grunn ved utregningen av sykepengene.

For å ha rett til sykepenger må du som ett av flere grunnvilkår ha vært i arbeid i minst fire uker umiddelbart før du ble arbeidsufør. Videre må sykdommen dokumenteres med legeerklæring (for å benytte egenmelding må du ha vært ansatt i to måneder). Arbeidsgiver skal betale sykepenger de første 16 kalenderdagene, deretter går plikten over på folketrygden, det vil si NAV.

sist jeg gikk gravid ble jeg sykemeldt. fikk da utbetalt i forhold til snittet av de tre siste mnd. jeg jobbet som deg, mye mer enn på kontrakt. men det er det du faktisk har tjent som har betydning. samme med permisjonen, da blir det de 6 beste av de 10 siste mnd som teller. sykepenger regnes her som lønn dersom du har gått sykemeldt. lykke til, og god bedring[:)]

Hmm.. Jeg tjener 136 kr timen, det har jeg også når jeg er sykemeldt.. Var sykemeldt 2 uker før jeg gikk på svangerskapspengene, da fikk jeg like mye som jeg har i timen.. Min kjære sier også at man ikke skal tape på å være sykemeldt, for det hadde han fått beskjed om på jobb.. Ikke vet jeg, folk sier så mye forskjellig.. Men de ukene jeg var sykemeldt hadde jeg 136 kr timen (hvertfall det det blir om jeg regner gjennomstittet av det jeg har fått)

du får nok det du tjener den mnd før du blir sykmeldt, det skjedde med meg og jeg fikk også det samme i permisjonspenger, og jeg var heldig som hadde goe lønninger den mnd før, så pass på å jobbe som bare det rett før hehe, du skal få for det faste og det ekstra

Takk for svar:-) blir å ringe NAV på mandag. Så ut som det blir regnet ut av gjenomsnitt ut fra det der i den avisen. Så da lønner det egentlig at jeg sykemelder meg før jeg taper masse på at jeg ikke kan jobbe så mye. Hmm.. Ordner seg vell, får ringe å spørre å grave:-)

Back
      Topp