Sykepenger

*Krusedullen*

Forelsket i forumet
Jeg har vært sykemeldt 100 % siden oktober, og siden det har jeg hele tiden ment at jeg har fått for lite utbetalt, i dag ringte jeg nav igjen og da viser det seg at jeg får bare 800 kr dagen og taper da flere tusen kr i mnd.

Er det ikke meningen at man skal få den samme lønnen selv om man er sykemeldt?

Har du fast 100% jobb utenom?
Jeg får lønn fra arbeidsgiver,så jeg får det jeg får til vanlig:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Har du vært sjukemeldt tidligere? Om du har vært sykemeldt ii et år tilsammen uten og ha jobbet 6mnd i sammenhengende så går du vett over på APP. Dette er ca det du får nå. 66% av inntekten din mener jeg.

Har du fast 100% jobb utenom?
Jeg får lønn fra arbeidsgiver,så jeg får det jeg får til vanlig:-)

Sent from my GT-P7310 using BV Forum

Får du lønn fra arbeidsgiver selv om du er syk over 16 dager? Arbeidsgiveren min søkte Tilogmed om og slippe dem første 16 dagene siden d var svangerskapsrelaterte plager.

ja så får de tilbake,før permisjonspengene og fra jobben:
Får du lønn fra arbeidsgiver selv om du er syk over 16 dager? Arbeidsgiveren min søkte Tilogmed om og slippe dem første 16 dagene siden d var svangerskapsrelaterte plager.

Har du vært sjukemeldt tidligere? Om du har vært sykemeldt ii et år tilsammen uten og ha jobbet 6mnd i sammenhengende så går du vett over på APP. Dette er ca det du får nå. 66% av inntekten din mener jeg.

Har ikke vært sykemeldt tidligere.

Jeg har nå vært sykemeldt i 3 mnd og kommer til å være sykemeldt frem til jeg går ut i permisjon i midten av mai.

Jeg har snakket med lønnsavd på jobb og de skulle regne på det en gang til, men de mener at de ikke har gjort noe feil.

Snakket så med NAV igjen som sier at det er meldt inn at jeg tjener 1300 mindre i uken enn det jeg gjør. og så fant jeg på altinn at Hvis det er snakk om fast arbeidstid og timelønn skal sykepengene regnes ut etter de siste fire ukene.

De sier at man ikke skal tape noe særlig med penger når man er sykemeldt, men jeg har utbetalt ca 23000 brutto når jeg jobber og nå når jeg er sykemeldt har jeg ca 16000 brutto.

Synes det er litt merkelig at det er så stor forskjell.. Går heller på jobb å sliter meg ut der enn å tape så mye penger.

Blir ganske så frustrert. Vet ikke om det er jeg som er helt idiot som ikke skjønner noe, eller om det faktisk er noe feil med utbetalingene.

Det er alt for stpr forskjell.. og hadde du vært på APP hadde du vist det og du hadde måtte sendt melde kort hver 14 dag.. stå på ditt! Send inn lønnongslipper.

Det er alt for stpr forskjell.. og hadde du vært på APP hadde du vist det og du hadde måtte sendt melde kort hver 14 dag.. stå på ditt! Send inn lønnongslipper.

DET stemmer ikke! Du skal egentlig sende meldekort, men dem stopper ikke utbetalingene dine på laaaang tid om du ikke sender meldekort.

Meeen, du skulle ha mottat brev fra nav om at du nærmer deg maxgrensen din og vil gå over på app om du fortsetter og være sykemeldt.

Det må være noe galt et sted! Du kan være sm opp til et år før du må søke om app. Ta kontakt med lønningskontoret og be om en kopi av lønnsinformasjonen de har sendt inn til NAV

Det høres ut som at du ikke er sykemeldt men får svangerskapspenger, det betaler ikke arbeidsgiveren.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum

Noen arb.givere forskuterer ikke sykepenger heller. Svangerskapspenger er det ikke, for det må du selv søke om og er også like mye som lønna di trur jeg.
Du har krav på likt beløp med sykepenger som du får i lønn, selvf.som du sier sjøl utenom tilleggene.
Du får helt klart for lite penger, og må ta kontakt med arb.giver og nav med en gang. Du bør også ha krav på tilbakebet.av alt du har fått for lite. Lykke til :)

Noen arb.givere forskuterer ikke sykepenger heller. Svangerskapspenger er det ikke, for det må du selv søke om og er også like mye som lønna di trur jeg.
Du har krav på likt beløp med sykepenger som du får i lønn, selvf.som du sier sjøl utenom tilleggene.
Du får helt klart for lite penger, og må ta kontakt med arb.giver og nav med en gang. Du bør også ha krav på tilbakebet.av alt du har fått for lite. Lykke til :)
Veldig enig ut i fra det du har beskrevet her!!!!!

Jeg har vært i AKKURAT samme situasjon som deg faktisk. Du må stå på ditt! Hvis du søker opp det skjemaet som arbeidsgiver skal sende til NAV (innteksopplysnigner), står det hvordan de skal regne ut hva du skal ha i sykepenger. Fastlønn er jo greit, da får en samme lønn hver måned og har krav på den lønnen. Timesbetalte jobber og turnusarbeid; da skal arbeidsgiveren EGENTLIG beregne lønnen ut fra de siste 4 ukene, men dette kan bli feil dersom en har veldig variable arbeidstid og da plikter de å ta utgangspunkt i flere måneder/lengre tid for å gi deg best mulig grunnlag. Jeg jobber 6 ukers turnus og kunne gå én uke hvor jeg jobbet én dag og neste uke 5 dager, derfor ble alt bare helt feil. Skulle også på ferie den måneden de tok grunnlag fra, så var ikke satt opp i fult vanlig turnus pga det (ferien ble jo avlyst fordi jeg var dårlig).

Etter et lite mareritt, er jeg venn med arbeidgiveren min igjen.
Siden september har jeg bare fått utbetalt 2/3 av lønna jeg EGENTLIG skulle ha. Var 100% sykemeldt de første 6 ukene pga kvalme, og begynte tilbake i 40% i oktober. Pga den lave inntekten jobbet jeg KUN nattevakter (40%) for å ta igjen (mye tillegg). I slutten av november søkte jordmor om 60% svangerskapspenger for meg, noe som betydde a arb.giver måtte sende inn nytt skjema på inntekt og DA fant de ut at jeg har fått MANGE MANGE tusen for lite utbetalt og skal ha et mye høyere grunnlag! Så nå har jeg fått et knall grunnlag, men jobber fortsatt 40% nattevakter, så nå blir det meget bra til slutt :)

Håper det ordner seg for deg, du må purre på arb.giver. NAV utbetaler i fht til det de sender inn og får ikke gjort noe med saken din. Arbeidgiver må ordne opp!

Back
Topp