Sykepenger etter foreldrepenger?

Tusen takk for svar! :-)
Jeg er sykmeldt fra en jobb jeg trolig ikke vil klare å gå tilbake til. I utgangspunktet tenker legen å sykmelde meg 80% etter permisjon, men hva om jeg ikke klarer det overhodet, og lege da ikke ser vits med sykmelding, men heller at jeg sier opp eller aap for omskolering?
Det er det jeg er redd for...
Ved oppsigelse står jeg da uten jobb og inntekt fra februar. Uten barnehage og uten kontantstøtten.
Ved aap krever de jo også at man har barnehageplass for tiltak. Og fedrekvote varer jo ikke fram til barnehage i august den heller....

Ved 80% vil vil kunne utsette problem med barnehage litt iallfall. Og da utsette tiltak og evt oppsigelse også. Men skulle jeg bli 100% sykmeldt er det jo surt å tape penger. Leit å ikke vite... Blir det dagpenger regnes vel det også fra foreldrepenger? Og da forventes også barnepass....

Hvordan tenker du med barnehage?
Hva ville du anbefalt?
Helt lost her...
Legen din kan ikke tvinge deg til å si opp jobben din hvis du er for syk til å jobbe, ingen kan det, da har du jo krav på sykemelding. Og etter permisjonen din så kan du være sykemeldt ett år igjen fordi permisjonen blir sett på som arbeid, og du må være i arbeid minst 26 uker for å opparbeide nytt år.
Jeg var også sykemeldt fra en jobb jeg ikke kan gå tilbake til, og jeg var veldig dårlig før jeg ble gravid og hadde ingen planer om omskolering med det første. 10/2 hadde jeg vært sykemeldt år og gikk ut i tidlig permisjon for å slippe aap i 2 mnd før mammaperm. Da slipper jeg å ta opp aap igjen etter permisjonen, for jeg begynte aldri på det. Har en sykdom som for meg har blitt mye bedre og nesten usynlig når man er gravid pga hormonene, men sannsynligheten for å gå tilbake til sånn jeg var er meget høy. Skulle bli henvist til bl.a. idrettens helsesenter gjennom NAV, men de glemte meg bort og så ble jeg gravid og gadd ikke purre på de. Tar det heller på nyåret igjen når permisjonen er ferdig og jeg blir sykemeldt igjen. Mest sannsynlig vil det gå 6 mnd før NAV innkaller til møte (slik som sist), og hvis jeg er for syk så presser de meg ikke ut i noe jeg ikke orker, de gjorde hvertfall ikke det sist. Nå har jeg lege på min side også, og han ville heller aldri presset meg ut i noe når jeg er så dårlig som jeg er. (Ble langt dette her)
Jeg valgte 100% dekning nettopp for å unngå 80% sykepenger, og 66% aap (eller dagpenger) av det igjen. Det blir for lite penger igjen, og da valgte jeg å være litt kynisk. Da ønsker jeg heller å legge av litt penger av det jeg får nå for "hardere" tider, om jeg ikke kommer meg ut i jobb før jeg går over på aap. Siden jeg blir sykemeldt etter permisjonen så vil jeg jo fortsatt kunne være hjemme fram til barnehagestart, og om det blir behov for noe gjennom NAV så har jeg familie som kan stille opp noen timer. Konklusjonen er at jeg ville safet meg selv økonomisk og valgt 100% (bedre med 66% av 100 enn av 80). Nå vet jeg ikke hva som feiler deg, men om du har en ålreit lege så vil jo ikke legen friskmelde deg når du er syk.
Det ble veldig langt, men jeg har mye på hjertet om dette for jeg har tenkt meg i hjel selv da jeg ble gravid som sykemeldt :)

http://www.arbeidstilsynet.no/fakta.html?tid=78229
De skal ha veldig god grunn for å si deg opp i permisjon, her er noen regler fra arbeidstilsynet. Mener å ha lest at om du er sykemeldt og blir sagt opp så har du krav på samme beløp som hvis du hadde vært i arbeid. Om du blir arbeidsledig og så blir sykemeldt igjen så vil beløpet være det samme som dagpenger. Dette for at man ikke skal spekulere i sykemeldinger f.eks.

Takk for svar!
Fikk du 65% av 80% foreldrepenger, eller misforstod jeg?

Jeg er så usikker. Vet ikke om jeg kommer til å fortsette i den jobben, om jeg blir videre sykmeldt osv. Lege har gitt uttrykk for å sykmelde meg noe for myk oppstart etter lang sykmelding og nå permisjon. Men en annen har mer tro på aap. Og da blir det jo brått kun 65% av dekningsgrad. Men, plutselig kan de jo snu helt og friskmelde meg. Og da står vi uten barnehage flere måneder, ved kortere permisjon.... Pest eller kolera... Noen tips?

Misforstod fikk 66% av lønna da jeg var arbeidsledig og det jeg hadde fått som sykemeldt om jeg ble det.

Permisjonen ble beregnet annerledes, valgt 100% også sparer jeg opp til å ta de ukene ekstra jeg hadde fått ved 80%, sparer i sin helhet på det...

Back
Topp