Sykemeldt

Ingeniørmamma

Glad i forumet
Februarbarna 2020
Juliknøttene 2022
Jeg måtte krype til korset og be om sykemelding denne uka. Så nå er jeg 50% sykemeldt i 1 mnd. Men tror jeg må be om 100% snart.

Sliter med kvalme, og null matlyst. Dette gjør at jeg får i meg veldig lite næring for å holde energien oppe gjennom dagen. Det fungerte greit nok forrige svangerskap, men med en snart 2-åring i kombinasjon med mer krevende jobb går det ikke denne gangen. Forrige gang hadde jeg i tillegg ferie uke 8-11.

Kaster heldigvis ikke opp, men det hjelper lite når jeg ikke klarer å få i meg mat. Brødskivene vokser i munnen. Er 7+3 i dag, og kjenner det er langt frem til juli!

Gode råd mottas med takk!

Hos meg funket det å spise enn frukt med enngang jeg våknet på morgenen. Tro det eller ei men jeg hadde faktisk ett eple på nattbordet som ventet på meg:hilarious:

Sist svangerskap klarte eg og meg ganske godt, uten sjukemelding. Men ikkje denne gongen. Eg er så dårlig, trøtt og slapp at eg veit ikkje kor eg skal gjer av meg. Får skikkelig dårlig samvittighet med tanke på jenta mi som er 16 mnd. og krever sitt, så I feel you!! Sender deg styrke og håper tida fram mot 12 veker går fort :Heartred

Jeg måtte krype til korset og be om sykemelding denne uka. Så nå er jeg 50% sykemeldt i 1 mnd. Men tror jeg må be om 100% snart.

Sliter med kvalme, og null matlyst. Dette gjør at jeg får i meg veldig lite næring for å holde energien oppe gjennom dagen. Det fungerte greit nok forrige svangerskap, men med en snart 2-åring i kombinasjon med mer krevende jobb går det ikke denne gangen. Forrige gang hadde jeg i tillegg ferie uke 8-11.

Kaster heldigvis ikke opp, men det hjelper lite når jeg ikke klarer å få i meg mat. Brødskivene vokser i munnen. Er 7+3 i dag, og kjenner det er langt frem til juli!

Gode råd mottas med takk!

Har aldri vært plaget med kvalme, så har dessverre ingen gode råd. Ville bare si at du må ikke ha dårlig samvittighet for at du er sykemeldt. Tenk på deg selv og 2 åringen din. Hilsen fellow engineering mama :happy:

Forrige svangerskap var jeg kun trøtt i starten. Sov døgnet rundt utenom jobb og lufting av hund. 4 uker ferie (sov ekstremt mye!) og tilbake på jobb ved ca 12 uker gravid. Fin form og 100% jobb frem til det sa pang i 5.mnd. Store bekkenproblemer som hindret meg i jobben. Ble omplassert, men slet bare mer og mer. Vet nå at det var bekkenlåsning og det tok meg 1.5 år med jevnlig behandling og trening å bli kvitt det! 6 uker før termin var det juleferie, sov ekstremt mye da også, ble 100% sykemeldt 5 uker før termin. Angrer ikke, burde ha gjort det tidligere. Jeg var mentalt utslitt og det tar gjerne litt tid å hente seg inn igjen.

Denne gangen: Jeg var utslitt før jeg i det hele tatt ble gravid pga alle rundene med sykdom i høst. Måtte trappe gradvis opp fordi jeg var helt på felgen. Gikk fint i 2 uker før kvalmen kom og gjett om jeg er evig takknemlig for at jeg ikke var kvalm sist! Jo mer jeg gjør, jo mer kvalm blir jeg. De dagene jeg er litt bedre og gjør noe slår meg helt ut etterpå. Det er ikke mye jeg gjør heller før det er total utmattelse og søvn er det eneste kroppen vil ha. Får den ikke det, blir jeg ekstremt kvalm og ikke bare sånn ulmekvalm som jeg stort sett er. Jeg er 100% sykemeldt nå. Jeg har jo en sønn og han krever meg, selv om far er fantastisk og trår til på alle områder. Jeg må derfor ta meg sammen for han og da bruker jeg opp det lille jeg har. Jeg har arbeidsmoral til tusen, men nå har jeg vært så dårlig at jeg ikke en gang har tenkt på å ha dårlig samvittighet for jobb. Jeg håper på bedring etter jul, er 12 uker på vei 1.januar. Mest fordi jeg ikke makter å være i så dårlig form, men også fordi jeg kanskje kan få jobbet litt. Om det ikke går, så tenker jeg som så: Det er ingen som noen gang kommer til å spørre om jeg jobbet under svangerskapet. Og om det er det, så vil det nok være noen som selv leter etter gode nok grunner til å trappe ned. Det er ingen ting jeg heller vil enn å være 100% i god form og i full sving, det er slik jeg er laget. Men når det ikke går, så må jeg bare jobbe med hodet og takle det. Jeg gjør verdens viktigste jobb akkurat nå, det får være godt nok ❤️

Ps: For kvalme så fungerer hvile best, uten tvil. Og salte tortillachips som en slags oppvarming til spising. Jeg slikker av saltet først og småtygger chipsen etterpå.

Har hatt kvalme siden 5+5, lite mat. Mest youghurt, klarer ikke drikke annet enn vann. Jeg forsøkte fra 5+5 med å finne tilrettelegging med hjemmekontor ettersom jeg ikke tør å kjøre bil grunnet kvalme, lite matinntak og da svimmelhet, dårlig konsentrasjon etc. jeg har noen gode dager med litt mer matlyst, men ikke i nærheten av det som er vanlig. Jeg brekker meg av å se på brød og tåler ikke mye matos. Mannen stekte seg bacon på lørdag og jeg brakk meg og gulpet og brakk meg av den lukta i godt over en halv time. Sjefen ville ikke møte meg på tilrettelegging så ble 100% sykmelding fra 6+4. Er slapp og går rundt med bøtte, tør ikke gå så mye tur alene ettersom jeg får blodtrykksfall ved å stå eller gå i mer en 10 min

mat jeg kan få i meg/tips
•melon
•youghurt
•mariekjeks
•mr lee nudler
•supper (toro eller rett i koppen)
men ja det må liksom klaffe med formen.

Hos meg funket det å spise enn frukt med enngang jeg våknet på morgenen. Tro det eller ei men jeg hadde faktisk ett eple på nattbordet som ventet på meg:hilarious:
Enig, hvis jeg spiser med engang jeg våkner, så kommer ikke kvalmen. Men hvis jeg ikke spiser, da blir jeg kvalm..

Back
Topp