Sykemeldt

Samvittighet eller ei - handler jo mest om hvor kvalm man faktisk er, og ikke minst hvilken type jobb man har. Det er lettere å være kvalm på en kontorjobb enn det er å være kvalm i arbeid med mennesker.

Tja, er til en viss grad enig. Men skal love deg at det ikke er særlig digg å være kvalm på et kontor foran en PC hele dagen heller. Jeg blir faktisk i bedre form av å være blant folk enn av å sitte på kontoret mitt hele dagen og skrive. Jeg er vel sikkert "kvalm nok" til å kunne fått sykemelding, har kastet opp mellom 4 og 10 ganger på jobb hver eneste dag siden uke 6. Men som sagt, jeg har bare tre kollegaer i min jobb og hvis jeg ikke kommer på jobb så er det de som må gjøre min jobb i tillegg til sin egen. Derfor har samvittigheten min fått siste ordet, selvom kroppen nok hadde hatt godt av hvile. Vi har også prosjekter i million-klassen som strander hvis ikke vi klarer å levere til deadline. Derfor har jeg valgt å gå på jobb og gjøre det jeg klarer/orker fremfor å være hjemme.

Mente det forøvrig ikke som kritikk av de som er sykemeldte, hvis det ble oppfattet sånn. Hadde jeg hatt mulighet hadde jeg holdt senga selv.

Tja, er til en viss grad enig. Men skal love deg at det ikke er særlig digg å være kvalm på et kontor foran en PC hele dagen heller. Jeg blir faktisk i bedre form av å være blant folk enn av å sitte på kontoret mitt hele dagen og skrive. Jeg er vel sikkert "kvalm nok" til å kunne fått sykemelding, har kastet opp mellom 4 og 10 ganger på jobb hver eneste dag siden uke 6. Men som sagt, jeg har bare tre kollegaer i min jobb og hvis jeg ikke kommer på jobb så er det de som må gjøre min jobb i tillegg til sin egen. Derfor har samvittigheten min fått siste ordet, selvom kroppen nok hadde hatt godt av hvile. Vi har også prosjekter i million-klassen som strander hvis ikke vi klarer å levere til deadline. Derfor har jeg valgt å gå på jobb og gjøre det jeg klarer/orker fremfor å være hjemme.
Men når du spyr 4-10 ganger for dagen, spyr du da i en bøtte foran andre mennesker eller har du mulighet til å gå på toalettet? For alternativet på min jobb er å spy inne på pasientrommet der jeg er. Når jeg er på jobb så står jeg inne på et pasientrom og kan ikke gå ifra om jeg må spy. Det er lite trivelig både for meg, pasienten, evt pårørende og mine kollegaer.

Men når du spyr 4-10 ganger for dagen, spyr du da i en bøtte foran andre mennesker eller har du mulighet til å gå på toalettet? For alternativet på min jobb er å spy inne på pasientrommet der jeg er. Når jeg er på jobb så står jeg inne på et pasientrom og kan ikke gå ifra om jeg må spy. Det er lite trivelig både for meg, pasienten, evt pårørende og mine kollegaer.

Nå mente ikke jeg å starte hverken en konkurranse om hvem som har det verst eller hvem som har best grunn til å være sykemeldt, så jeg velger å melde meg ut av denne diskusjonen nå.

Nå mente ikke jeg å starte hverken en konkurranse om hvem som har det verst eller hvem som har best grunn til å være sykemeldt, så jeg velger å melde meg ut av denne diskusjonen nå.
Beklager hvis jeg virket sur eller det virket som jeg skulle lage konkurranse. Det var ikke meningen min. Jeg bare ville forklare at det finnes enkelte jobber der det ikke ikke funker dersom man spyr flere ganger om dagen. Jeg er ikke sykemeldt nå, og er bare litt sliten etter jobb, så kanskje jeg derfor kunne virke krass i innlegget mitt. Det var som sagt ikke meningen i det hele tatt.

Beklager hvis jeg virket sur eller det virket som jeg skulle lage konkurranse. Det var ikke meningen min. Jeg bare ville forklare at det finnes enkelte jobber der det ikke ikke funker dersom man spyr flere ganger om dagen. Jeg er ikke sykemeldt nå, og er bare litt sliten etter jobb, så kanskje jeg derfor kunne virke krass i innlegget mitt. Det var som sagt ikke meningen i det hele tatt.

Haha, jeg mente heller ikke å virke sur, ville bare ikke fyre oppunder det som ofte er en litt hårsår debatt ang sykemelding i svangerskap.

Jeg mener generelt at man skal ha lavere terskel for å gå til legen og be om sykemelding under svangerskap enn normalt. Og hadde det ikke vært sånn at andre ble direkte skadelidende av at jeg ikke er på jobb så hadde jeg nok hørt med legen om jeg kunne fått gradert sykemelding slik at jeg hadde noe å gi etter jobb også. Men som sagt så vurderte jeg at det var bedre hvis jeg kom på jobb og var redusert enn at jeg ikke jobbet i det hele tatt. Men kun av hensyn til mine kolleger, altså. Kjipt at de må jobbe overtid for å ta unna mine ting.

Når det er sagt så er jeg helt overbevist om at mange som er helt sykemeldt kunne jobbet gradert, og NAV kommer nok til å legge press på å etterprøve arbeidsuførheten til sykemeldte gravide etter en stund, da det egentlig skal være ganske strengt å få 100 % sykemelding. Arbeidsgiver er pliktig til å tilrettelegge for at ansatte skal kunne stå i jobb i en aller annen prosent, da det er bevist at terskelen for å komme tilbake i jobb er høyere jo lenger man er borte fra jobb. Så feks i ditt tilfelle vil det naturligvis ikke være mulig å fortsette i samme type jobb som du beskriver. Her måtte arbeidsgiver tilrettelagt slik at du fikk de pausene du trengte, kunne gjøre andre type oppgaver eller sånn. Men det er selvsagt forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass hvilke tilretteleggingsmuligheter som finnes.

Jeg har hvert sykemeldt siden uke 6 og er sykemeldt ut uke 12. Syns det er kjempe ekkelt å gå ut døra og møte folk, da jeg ikke vil fortelle om graviditeten ennå. Har møtt kolleger og syns det er vanskelig å komme med løgn på hvorfor jeg er borte fra jobb. Sjefen vet grunnen til sykemeldingen, jeg syns det er veldig fint at han nå vet. Folk graver å spør veldig og kommenterer alt mulig, og spesielt på min arbeidsplas hvor vi jobber tett på hverandre og med mest damer.
Jeg synes også at det er ubehagelig å gå ut, for å risikere å møte på kolleger og andre som jeg treffer daglig ifbm jobb, så blir stort sett værende hjemme. Sykemeldt neste uke også, vurderer å reise på hytten til mamma og pappa

Kjenner følelsen. Har søkt svangerskapspenger denne ganga og håper inderlig de blir innvilget. Svarer på noen få eposter fra senga, ellers har jeg fått en vikar allerede. Men hun tar jo bare noe av oppgavene mine, resten blir fordelt ut på andre, allerede pressede kolleger, så det er ikke en god ting. Samtidig får en bare barn noen få ganger i livet, jobbe kan en gjøre når en er i form igjen. Tror nok det er mest oss som kjenner på samvittigheten, iallefall får jeg bare gode meldinger fra kolleger.

Back
Topp