Sykemeldt og stillingen min er utlyst..

prizz94

Betatt av forumet
Har noen vært ute for at stillingen blir utlyst vikariat for lenge før du skal ut i permisjon fordi du er sykemeldt? Jeg fant stillingen min på nett her om dagen hvor det søkes om vikar lenge før jeg skal ut i permisjon nå som jeg er sykemeldt. Jeg er sykemeldt til 30. August, og ville egentlig tilbake 50% etter dette, men nå vet jeg ikke.. Sjefen er tydelig irritert for at jeg er sykemeldt, og jeg har ikke hørt fra han siden jeg blei sykemeldt. Skjønner at han må søke etter vikar etterhvert, men syns dette var tidlig og litt spesielt at jeg ikke har hørt noen ting...

Ville tatt en prat med sjefen. Du har jo uansett krav på dine % uansett når sjefen din ansetter erstatteren din. Kan være sjefen tar for gitt at du kommer til å bli sykemeldt til perm. Men uansett, en god leder får medarb til å ikke føle seg til bry, selv med sykemelding. Du ser jo hva som skjer med din egen arbeidskyst da :)

Det kan ikke han gjøre! Du eier stillingen så i så fall er det hans problem om han dobbeltbooker!!

Ville faktisk gitt beskjed om at du hadde satt pris på en dialog rundt din stilling frem mot permisjonen!

Snakk med ham og hør hva som skjer, eller ta kontakt med verneombudet på arbeidsplassen din.
Går ikke det, snakker du bare med fylkesmannen i fylket ditt. Da bruker ting å ordne seg. ;)

Last edited:
Ville tatt en prat med sjefen. Du har jo uansett krav på dine % uansett når sjefen din ansetter erstatteren din. Kan være sjefen tar for gitt at du kommer til å bli sykemeldt til perm. Men uansett, en god leder får medarb til å ikke føle seg til bry, selv med sykemelding. Du ser jo hva som skjer med din egen arbeidskyst da :)
Kjenner at arbeidslysten ikke er på topp nå, ja.... Fikk også slengt i trynet at det er godt han ikke ansetter flere jenter for vi blir jo gravide og lager han ekstra arbeid...

Han kan jo lyse ut vikariat for din stilling når du skal ut i permisjon om noen mnd. Min stilling ble utlyst før sommeren, jeg jobber fortsatt 100%. De trenger jo litt tid på å finne en vikar og for å lære han/hun opp.

Han kan jo lyse ut vikariat for din stilling når du skal ut i permisjon om noen mnd. Min stilling ble utlyst før sommeren, jeg jobber fortsatt 100%. De trenger jo litt tid på å finne en vikar og for å lære han/hun opp.
Jada, er greit nok dette, men søknadsfristen er allerede ute og sto i teksten: Snarlig tiltredelse..

De som

De som begynner i min stilling begynner 1/9, men vi har lang opplæring av nye da.
Når jeg begynte så fikk jeg beskjed om at jeg skulle ha 40 timer opplæring tror jeg det var.. Ikke fikk jeg fullført egen opplæring før jeg sto og lærte opp nestemann selv heller

Kjenner at arbeidslysten ikke er på topp nå, ja.... Fikk også slengt i trynet at det er godt han ikke ansetter flere jenter for vi blir jo gravide og lager han ekstra arbeid...

Denne idioten må du klage på til arbeidstilsynet. Sånt har han ikke lov til å hverken si eller gjøre!
Dette er ganske alvorlig!

Fy fader. Det der er ikke greit! Slike folk har ingenting i en lederstilling å gjøre..

Min stilling ble utlyst for ett par mnd siden. Min leder sa heller ikke noe til meg om det før jeg spørte. Da jeg tok mot til meg og spørte viste det seg at hun ville ansette noen i min stilling før permisjon, sånn at vi fikk en fin overgang. Der hun lærte seg å kjenne rutiner og arbeidsoppgaver.
I tillegg får jeg mulighet til mer tilrettelegging. Lettere for meg å ta hyppigere pauser, jeg vet at det er nok folk på jobb når eg skal til jordmor osv og slipper å ha dårlig samvittighet. Jeg jobber i barnehage, og hun har begynt i jobben allerede, men skal tre inn i min stilling rundt september, det skal bli så godt!

Jeg anbefaler deg virkelig å ta en prat med din leder :)

Så lenge det er utlyst stilling som vikar, så hadde jeg ikke sagt noe på det. Er naturlig at man vil ha god tid, og om du skulle ende opp med å fortsette sykemelding så har de en stedfortreder. Om du skulle komme tilbake i 50% stilling f.eks, så blir jo også vikarens stilling deretter.

Snakk med LDO de er veldig hjelpsom

Hva? For en usmakelig kommentar!

Min stilling ble utlyst for ett par mnd siden. Min leder sa heller ikke noe til meg om det før jeg spørte. Da jeg tok mot til meg og spørte viste det seg at hun ville ansette noen i min stilling før permisjon, sånn at vi fikk en fin overgang. Der hun lærte seg å kjenne rutiner og arbeidsoppgaver.
I tillegg får jeg mulighet til mer tilrettelegging. Lettere for meg å ta hyppigere pauser, jeg vet at det er nok folk på jobb når eg skal til jordmor osv og slipper å ha dårlig samvittighet. Jeg jobber i barnehage, og hun har begynt i jobben allerede, men skal tre inn i min stilling rundt september, det skal bli så godt!

Jeg anbefaler deg virkelig å ta en prat med din leder :)
Det kan være som dette eksemplet, at sjefen ikke har ment å erstatte deg, men sørge for en bedre overgang. Og om noen begynner før du går ut så betyr det ikke at du ikke skal kunne jobbe i stillingen din. Men du kan jo spørre sjefen og evt gi en tilbakemelding om at du ble bekymret for stillingen din. For hvis det ikke var intensjonen til sjefen så blir h*n sikkert bare glad for å få en slik tilbakemelding, så det ikke skjer på samme måte igjen med noen andre :)

Er som flere skriver, du har fortsatt rett på dine vakter - om det så er i 100% stilling eller redusert stilling. Hvis det ansettes en vikar før du går ut i permisjon, må denne personens stillingsprosent rette seg etter hvordan du jobber. Uansett forstår jeg arbeidsgiver, for hvis han får en vikar nå, og det viser seg at du ikke klarer å jobbe 50% likevel, så har han en backup. Men den kommentaren om at gravide medarbeidere er pes kunne han holdt seg for god for!

Og hvis det er aktuelt med en vikar når du går ut i permisjon, er det ikke uvanlig at arbeidsgiver utlyser stilling "allerede nå". Hvis personen som tar vikariatet allerede har en jobb et sted, så er det gjerne 3 mnd oppsigelsestid.

Selv har jeg termin 2. januar, med planlagt 100% sykemelding fra 1. desember og ut i permisjon en uke senere. Jeg har pushet på sjefene mine til å lyse ut vikariatet allerede nå - nettopp fordi "den perfekte kandidaten" kanksje har 3 mnd oppsigelse i sin nåværende jobb :)

Okei, tror kanskje jeg reagerte såpass som jeg gjorde fordi jeg ble så sjokket siden jeg bare fant stillingen på nett. Hadde kanskje forventet en åpen dialog..
Synes bare hele situasjonen er litt kjip, for han gjør ikke så mye for at jeg skal føle meg inkludert og jeg føler meg virkelig ikke velkommen tilbake noe mer i løpet av dette svangerskapet.

Okei, tror kanskje jeg reagerte såpass som jeg gjorde fordi jeg ble så sjokket siden jeg bare fant stillingen på nett. Hadde kanskje forventet en åpen dialog..
Synes bare hele situasjonen er litt kjip, for han gjør ikke så mye for at jeg skal føle meg inkludert og jeg føler meg virkelig ikke velkommen tilbake noe mer i løpet av dette svangerskapet.

Kanskje det kan være en idé å se seg om etter ny jobb enten nå eller i løpet av permisjonen?
Dette høres jo ikke ut som en arbeidsplass der man blir satt pris på, eller hvor trivsel står i høysetet..

Back
Topp