Sykemeldt og ferie?

Caritas

Gift med forumet
Septemberlykke 2015
Er det noen som vet hvordan man gjør det med ferie når man er sykemeldt? Regner ikke med å komme i jobb igjen, så hva gjør jeg med sommerferien? Skal sykemeldingen pauses for ferie? Hvem skal jeg snakke med for å få ordnet det? Legen min? Arbeidsgiver? NAV?

Jeg har 4 uker og tre dager til gode i år. Jeg får de overført til neste år og forlenger permisjonen med de ukene + neste års fem uker.
Et alternativ viss du ikke får overført ferie er å bruke de i løpet av høsten. Da fyller du inn tidspunkt for ferie i søknaden om foreldrepenger:)

Jeg har igjen alle 5 ukene. Har veldig lyst til å ta ut litt i November, så kan mannen min ta pappapermisjon samtidig. :)

Men jeg trenger noe i sommer, for jeg har tenkt å reise til Danmark selv om jeg er invalid. Har til og med funnet ut at legoland leier ut rullestoler. :P Og da trenger jeg vel ferie, det er vel ikke lov å reise utenlands som sykemeldt? Det må være en mulighet å ta en liten pause fra sykemeldingen, og bli syk på nytt når jeg kommer hjem?

Det er opp til legen å bestemme om det er greit å dra utenlands mens man er sykmeldt. Kommer vell an på hvorfor du er sykmeldt og hvilken jobb du har:)
For meg er det mye mer avslappende med en ferietur enn å være på jobb i bhg med ni ettåringer...
Snakk med legen du! :)

Vi avlyste riktignok sydenturen vi hadde bestilt til påske, men ser ikke bort ifra at det blir en ferietur til sommeren. Blir nok innenlands da:)
Var på legoland i fjor sommer, fin plass:)

Da får jeg snakke med legen. :) Det har egentlig ikke hast, jeg skal ikke ferie før i juli, jeg bare lurer på ting i veldig god tid. :P Jeg tror ferie blir dødsslitsomt, men ungene må nesten få ferien vi har lovt dem. Tar med meg en haug med bøker tenker jeg, så kan jeg være mye på hotellrommet mens familien farter rundt. Legoland i rullestol høres slitsomt, men gjennomførbart ut. Å tråkke rundt i korridorene på jobb er helt utelukket, der er det ikke mulighet for å bruke rullestol, eller krykker for den saks skyld.

Sist graviditet var jeg sykemeldt 50% i sommerferien. Mener å huske at jeg måtte sende inn en erklæring fra legen om at det var greit at jeg dro. Fikk tilogmed det anbefalt fra legen da det var en spaferie og jeg var sykemeldt pga bekkenløsning :P Denne erklæringen sendte jeg inn til Nav. Leverte den personlig og fikk et kjempe rart blikk og en kommentar fra saksbehandleren, typ: "Det er ingen som hadde stusset på at du var borte i tre dager. "Takk" for at du gir meg mer jobb" :P Men jeg var ikke interessert i komme borti trøbbel!!

Mener å huske at det står noe om det på Nav sine sider....kanskje sjekke det ut? :)

Sist graviditet var jeg sykemeldt 50% i sommerferien. Mener å huske at jeg måtte sende inn en erklæring fra legen om at det var greit at jeg dro. Fikk tilogmed det anbefalt fra legen da det var en spaferie og jeg var sykemeldt pga bekkenløsning :p Denne erklæringen sendte jeg inn til Nav. Leverte den personlig og fikk et kjempe rart blikk og en kommentar fra saksbehandleren, typ: "Det er ingen som hadde stusset på at du var borte i tre dager. "Takk" for at du gir meg mer jobb" :p Men jeg var ikke interessert i komme borti trøbbel!!

Mener å huske at det står noe om det på Nav sine sider....kanskje sjekke det ut? :)
Hmm, jeg finner noe på NAV sine sider om at det er mulig å søke om å få sykepenger mens man er i utlandet en kort periode. Jeg har egentlig mer lyst til å ta ut litt ferie, men det finner jeg ikke noe om der. NAV kan jo aldri gjøre det lettvint for folk, og samle informasjonen.:meh: De har sikkert noe mer en annen plass, men det er ikke lett å finne. Helsedirektoratet har en forklaring til legene, og der ser det ut som om legen ikke trenger gjøre noe som helst, at jeg bare selv krysser på sykemeldingen at jeg har tenkt å oppholde meg utenlands, så ordner NAV det. Høres litt for lettvint ut, og hva med arbeidsgiver da? Hvordan skal de vite hvor mye ferie jeg har igjen, og når de skal betale meg og ikke?

Blir spennende å se hvor mye rot jeg klarer å lage av dette. Den holdingen du møtte høres kjent ut. Virker av og til som om de vil at vi skal gi opp å forstå, og heller bare gi blaffen, men jeg skal heller ikke ha noe trøbbel.

Hmm, jeg finner noe på NAV sine sider om at det er mulig å søke om å få sykepenger mens man er i utlandet en kort periode. Jeg har egentlig mer lyst til å ta ut litt ferie, men det finner jeg ikke noe om der. NAV kan jo aldri gjøre det lettvint for folk, og samle informasjonen.:meh: De har sikkert noe mer en annen plass, men det er ikke lett å finne. Helsedirektoratet har en forklaring til legene, og der ser det ut som om legen ikke trenger gjøre noe som helst, at jeg bare selv krysser på sykemeldingen at jeg har tenkt å oppholde meg utenlands, så ordner NAV det. Høres litt for lettvint ut, og hva med arbeidsgiver da? Hvordan skal de vite hvor mye ferie jeg har igjen, og når de skal betale meg og ikke?

Blir spennende å se hvor mye rot jeg klarer å lage av dette. Den holdingen du møtte høres kjent ut. Virker av og til som om de vil at vi skal gi opp å forstå, og heller bare gi blaffen, men jeg skal heller ikke ha noe trøbbel.

Dette var riktignok i 2011 og syntes at NAV sine sider har blitt mindre oversiktig (om mulig!!) siden de forandret på siden. Men husker at det var styrete, så ikke dumt og tenke på dette så tidlig som du gjør! Skjønner veldig godt spørsmålene du sitter med. Masse lykke til med prosessen!!

På det sykemeldingsskjemaet som man skal fylle ut noen punkter står det om vi skal ha ferie i sykemeldingsperioden og evt når.. Trodde det var nok å fylle ut det jeg? At de bare stoppet sykepengene den tiden vi skrev ned.

Dette var riktignok i 2011 og syntes at NAV sine sider har blitt mindre oversiktig (om mulig!!) siden de forandret på siden. Men husker at det var styrete, så ikke dumt og tenke på dette så tidlig som du gjør! Skjønner veldig godt spørsmålene du sitter med. Masse lykke til med prosessen!!
Takk! :) På den positive siden har jeg jo uendelig med tid om dagene, så jeg bør vel finne ut av det. :P Jeg var helt oppgitt over NAV i de to forrige svangerskapene mine, så jeg er nok unødvendig fordomsfull nå. Jeg har ikke hatt helt a4 arbeidssituasjon, med litt fast, litt vikariat, og litt ekstravakter. Pluss på at jeg ville ha gradert permisjon, og 8-10 NAV ansatte sammen klarte ikke finne ut av reglene for meg. :P Alle var høflige og hyggelige, det skal de ha, men jeg sitter igjen med inntrykket at det er ingen vits i å spørre om noe, for de kan ikke svare likevel.:(

På det sykemeldingsskjemaet som man skal fylle ut noen punkter står det om vi skal ha ferie i sykemeldingsperioden og evt når.. Trodde det var nok å fylle ut det jeg? At de bare stoppet sykepengene den tiden vi skrev ned.
Kan være at jeg gjør det unødvendig komplisert her, for på veiledningen til legene virker det også som om det holder at jeg krysser der. Typisk meg å lage et stort problem ut av noe som kanskje er veldig enkelt. :P

Takk! :) På den positive siden har jeg jo uendelig med tid om dagene, så jeg bør vel finne ut av det. :p Jeg var helt oppgitt over NAV i de to forrige svangerskapene mine, så jeg er nok unødvendig fordomsfull nå. Jeg har ikke hatt helt a4 arbeidssituasjon, med litt fast, litt vikariat, og litt ekstravakter. Pluss på at jeg ville ha gradert permisjon, og 8-10 NAV ansatte sammen klarte ikke finne ut av reglene for meg. :p Alle var høflige og hyggelige, det skal de ha, men jeg sitter igjen med inntrykket at det er ingen vits i å spørre om noe, for de kan ikke svare likevel.:(

Eller så svarer de feil eller gir et helt annet svar enn det man har fått tidligere :P Hvorav all korrespondanse jeg har med NAV foregår på mail og chat, da har jeg det skiftlig!

Eller så svarer de feil eller gir et helt annet svar enn det man har fått tidligere :p Hvorav all korrespondanse jeg har med NAV foregår på mail og chat, da har jeg det skiftlig!
Lurt. :) Jeg ble veldig fornøyd med permisjonene mine sist til slutt uansett. De hadde sagt "jeg tror det", "jeg vet ikke, det er mye som er mulig" og lignende, men til slutt fikk jeg beskjed om å skrive et kort skriv om hvordan jeg ville ha det, og gi blaffen i skjemaene. Alt gikk gjennom uten mer tilbakemelding til meg. :D Sikkert samme holdning som du møtte: "Slutt å lag så mye styr, så bryr vi oss egentlig ikke med hva du gjør". :P

Lurt. :) Jeg ble veldig fornøyd med permisjonene mine sist til slutt uansett. De hadde sagt "jeg tror det", "jeg vet ikke, det er mye som er mulig" og lignende, men til slutt fikk jeg beskjed om å skrive et kort skriv om hvordan jeg ville ha det, og gi blaffen i skjemaene. Alt gikk gjennom uten mer tilbakemelding til meg. :D Sikkert samme holdning som du møtte: "Slutt å lag så mye styr, så bryr vi oss egentlig ikke med hva du gjør". :p

Haha!! :D

Sniker fra august.. jeg har akkurat vært to uker i syden mens jeg er sykemeldt. Jeg tenkte også på å ta ferie men legen min sa at jeg heller skulle være sykemeldt da det er mer tungvint for arbeidsgivere at du tar ferie for så å bli sykemeldt igjen når du kommer tilbake fra ferie. Er noe med disse 16 dagene som som Ag må dekke igjen Før nav tar over utbetalingen. Jeg sendte bare inn et skjema til nav om å beholde pengene under utenlandsopphold og krysset av for at jeg skulle oppholde meg i utlandet på sykemeldingen. Fikk svar fra nav innen 14 dager på at det var ok:) så hadde jeg vært deg og visst at jeg fortsatt kom til å Være sykemeldt etter ferien hadde jeg droppet å bruke ferie og heller forlenget permisjonen:)

Sniker fra august.. jeg har akkurat vært to uker i syden mens jeg er sykemeldt. Jeg tenkte også på å ta ferie men legen min sa at jeg heller skulle være sykemeldt da det er mer tungvint for arbeidsgivere at du tar ferie for så å bli sykemeldt igjen når du kommer tilbake fra ferie. Er noe med disse 16 dagene som som Ag må dekke igjen Før nav tar over utbetalingen. Jeg sendte bare inn et skjema til nav om å beholde pengene under utenlandsopphold og krysset av for at jeg skulle oppholde meg i utlandet på sykemeldingen. Fikk svar fra nav innen 14 dager på at det var ok:) så hadde jeg vært deg og visst at jeg fortsatt kom til å Være sykemeldt etter ferien hadde jeg droppet å bruke ferie og heller forlenget permisjonen:)
Men arbeidsgiver får tilbakebetalt for den 14-dagers sykemeldingsperioden når det er svangerskapsrelatert :) Må såklart søke om det, men de får det innvilget så lenge det blir gjort.

Back
Topp