Sykemeldt i ferien

5.mannpåvei

Forumet er livet
September To Remember
Septemberlykke 2024
Jeg har vært 100% sykemeldt en stund nå og håper å få den forlenget fram til permisjon. Skulle opprinnelig ha 3 uker ferie fra mandag og jobbe 4 uker etter ferien før jeg går ut i permisjon.

Vi drar til Danmark i en uke, og jeg forstår det som at jeg ikke kan forvente å få utsatt den delen av ferien - siden vi drar til utlandet? Men kan vel fortsatt få utsatt de 2 siste ukene fordet?

Vil ikke misbruke systemet, men føler det blir feil å være frisk i 3 uker med ferie for så å sykemelde meg de siste 4 ukene etter ferie? Og da må vel arbeidsgiver også betale nye dager siden det blir ny sykemelding?
 
Hvis du som arbeidstaker blir helt arbeidsufør før ferien:

  • Du kan kreve å få utsatt ferien til senere i året. (Siden du er gravid tror jeg du kan få den utsatt til neste år)
  • Du må dokumentere kravet med legeerklæring, og sette det fram for arbeidsgiver senest siste arbeidsdag før ferien.
Anbefaler podcasten «Råd om rett» og episoden om sykdom i ferie, den forklarer veldig godt.
 
Hvis du som arbeidstaker blir helt arbeidsufør før ferien:

  • Du kan kreve å få utsatt ferien til senere i året. (Siden du er gravid tror jeg du kan få den utsatt til neste år)
  • Du må dokumentere kravet med legeerklæring, og sette det fram for arbeidsgiver senest siste arbeidsdag før ferien.
Anbefaler podcasten «Råd om rett» og episoden om sykdom i ferie, den forklarer veldig godt.
Ja men man er vel ikke å regne som helt ufør hvis man kan dra på ferie?

Skal sjekke ut podcast :)
 
Jeg er 50% sykemeldt og min lege sykemelder meg i ferien, men så skriver jeg inn at jeg har avviklet ferie i den perioden. Det var for å ikke starte ny arbeidsgiverperiode etter ferien.
 
Jeg har vært 100% sykemeldt en stund nå og håper å få den forlenget fram til permisjon. Skulle opprinnelig ha 3 uker ferie fra mandag og jobbe 4 uker etter ferien før jeg går ut i permisjon.

Vi drar til Danmark i en uke, og jeg forstår det som at jeg ikke kan forvente å få utsatt den delen av ferien - siden vi drar til utlandet? Men kan vel fortsatt få utsatt de 2 siste ukene fordet?

Vil ikke misbruke systemet, men føler det blir feil å være frisk i 3 uker med ferie for så å sykemelde meg de siste 4 ukene etter ferie? Og da må vel arbeidsgiver også betale nye dager siden det blir ny sykemelding?
Skal bare være arbeidsufør, så om du og legen vurderer at du ikke kan jobbe den uken er det tilstrekkelig. Du har også rett på den ferien etter permisjonen.
Videre er det ikke arbeidsgiverperiode når du er gravid… da betaler nav fra dag 1.
 
Du trenger ikke ta pause i sykemeldingen din for å ta ut ferie. Du skriver bare som nevnt over i søknaden til nav at du har avviklet ferie i den perioden.
For at arbeidsgiver ikke skal betale arbeidsgiverperioden, må de søke om dette. Det skjer ikke automatisk bare fordi man er gravid.
 
Jeg har vært 100% sykemeldt en stund nå og håper å få den forlenget fram til permisjon. Skulle opprinnelig ha 3 uker ferie fra mandag og jobbe 4 uker etter ferien før jeg går ut i permisjon.

Vi drar til Danmark i en uke, og jeg forstår det som at jeg ikke kan forvente å få utsatt den delen av ferien - siden vi drar til utlandet? Men kan vel fortsatt få utsatt de 2 siste ukene fordet?

Vil ikke misbruke systemet, men føler det blir feil å være frisk i 3 uker med ferie for så å sykemelde meg de siste 4 ukene etter ferie? Og da må vel arbeidsgiver også betale nye dager siden det blir ny sykemelding?
Så lenge du er sykemeldt mer en 10 dager av ferien har du krav på å få den tilbake. Tror du må melde til nav om å reise til Danmark ellers kan det bli kluss med sykepenger.
 
Back
Topp