Sykemeldt 100%, men jobbe litt?

mjej

Betatt av forumet
Hei! Min første tråd her..

Jeg er 7+3 idag (8+3 i følge legen min)..

Mandag sist uke ble jeg ekstremt kvalm, men klarte meg ut dagen på jobb. Hele kvelden og natta var helt forj****. Fra uke 4 har slitt mye hodepine, svimmel, slapp, trøtt og nå i tillegg den ekstreme kvalmen. Toleransen min er og har vært høy før jeg velger å bruke egenmelding og/eller drar til legen.

Siden denne mandagen så har ikke kvalmen gått over - det har bare blitt verre og verre. Jeg har ikke kastet opp mange ganger, men kvalmen har overtaket og gjør absolutt alle store og små gjøremål uoppnåelige. Jeg ble hjemme tirsdag, onsdag og torsdag sist uke (valgte å bruke egenmelding), men ettersom jeg ikke klarte å få i meg annet enn noen brødskiver og 1-2 pølse med lompe og litt pepsi max disse dagene, og kvalmen var konstant hele døgnet, så valgte jeg å dra til legen på torsdag. Det endte med at legen diagnostiserte meg med hyperemesis gravidarum, og sykmeldte meg fra tirsdag sist uke og til 21.november (skal på første kontroll hos legen den 21.nov, derfor ville han i første omgang sykemelde meg til da). Jeg har gått ned litt over en kilo siden tirsdag, og får i meg veldig lite væske. Prøver å gå turer ute, men jeg blir så himla svimmel og kvalm av bare litt anstrengelse, at jeg må stoppe opp og sette meg ned - eller spy.

Per i dag, søndag 9.nov., så er ikke tilstanden noe bedre - men jeg sliter med veldig dårlig samvittighet ovenfor jobben. Jeg fortalte forresten jobben at jeg hadde omgangssyke når jeg ble borte. Det er en kontorjobb jeg har, men endel fysiske løft og oppgaver.
Ville du/dere valgt å bli hjemme disse dagene man er sykmeldt 100%? Jeg tenker mye på om det er lurt å ha en samtale med sjefen og fortelle at jeg er villig til å jobbe noen timer tirs, ons og tors, selv om jeg er 100% sykemeldt.. Jeg er så kvalm at det kan bli vanskelig å jobbe litt, men jeg vil at alle skal være glade og fornøyde. Jeg har en del oppgaver som burde gjøres hver uke, så dette gnager skikkelig på meg. Jeg vil ikke at noen (utenom foreldre og søsken og samboer selvfølgelig) skal vite om graviditeten. Jeg vil vente til uke 13, rett før juleferie.

Jeg er litt slik som deg høres det ut som, som får dårlig samvittighet over sykefravær, jeg har ikke vært dårlig, så jeg har vært på jobb hver dag! Men hadde jeg vært så kvalm som du beskriver, hadde jeg ikke vært det minste tvil! Hold deg hjemme :) da har du ingenting på jobben og gjør! Plei deg selv og ta det med to slik legen sier :)

Det viktigste nå er deg selv og babyen. Jeg har selv vært sykemeldt i 5 uker, og har til tider tenkt det samme som deg. Men det er en grunn til at du er sykemeldt, og du må lytte til kroppen din:)

I følge hva jeg har fått med meg er det ikke lov til å jobbe om du er 100% sykemeldt. Var i hvert fall det jeg fikk høre av legen min. For sjefen min maser hver dag om at jeg må komme på jobb. Jeg har hatt arbeidsoppgaver han ikke har brydd seg om å lære seg, så nå er det visst mitt problem at han ikke kan dem..

Jeg har også hyperemesis, men er ikke i stand til å jobbe i det hele tatt.
Har vært innlagt på sykehuset mange dager, men får nå daglig IV på plassen her hvor jeg bor, så ikke har jeg tid til å jobbe heller :P
Har gått ned syv kg på fire uker. Blir ikke kvitt ketonene i urinen. Håper legen din måler dette, for å se om du må på væskebehandling? Om du føler deg såpass at du kan klare å jobbe litt, ville jeg bedt om en midlertiding sykemelding med lavere %, og heller endret den når du kom til legen 21/11, om du feks. ikke har klart å jobbe allikevel.
Anbefaler deg å informere sjefen din om at dette er svangerskapsrelaterte plager slik at han får refusjon fra første sykedag og ikke 16ende slik det er med annen sykdom.

I følge hva jeg har fått med meg er det ikke lov til å jobbe om du er 100% sykemeldt. Var i hvert fall det jeg fikk høre av legen min. For sjefen min maser hver dag om at jeg må komme på jobb. Jeg har hatt arbeidsoppgaver han ikke har brydd seg om å lære seg, så nå er det visst mitt problem at han ikke kan dem..

Jeg har også hyperemesis, men er ikke i stand til å jobbe i det hele tatt.
Har vært innlagt på sykehuset mange dager, men får nå daglig IV på plassen her hvor jeg bor, så ikke har jeg tid til å jobbe heller :p
Har gått ned syv kg på fire uker. Blir ikke kvitt ketonene i urinen. Håper legen din måler dette, for å se om du må på væskebehandling? Om du føler deg såpass at du kan klare å jobbe litt, ville jeg bedt om en midlertiding sykemelding med lavere %, og heller endret den når du kom til legen 21/11, om du feks. ikke har klart å jobbe allikevel.
Anbefaler deg å informere sjefen din om at dette er svangerskapsrelaterte plager slik at han får refusjon fra første sykedag og ikke 16ende slik det er med annen sykdom.

Vil bare nevne at man trenger ikke si noe om at det er svangerskapsrelatert før man er klar for det. Arbeidsplassen får refundert fra første dag uansett. Arbeidsgiver må bare informere nav senere og få etterbetalt.

Skjønner godt dilemmaene dine. Du ønsker ikke at kollegene skal vite at du er gravid, og du ønsker å gjøre jobben din.

Husk på at det er legen som sykmelder deg, ikke deg selv. Det er viktig å lytte til kroppen og ta vare på deg selv og det lille nye livet. Prøv å legg den dårlige samvittigheten til side. Det er korte faser i livet hvor vi ikke kan prestere like godt. Det er helt greit!

Har selv vært sykmeldt i 2 uker pga mye kvalme ved den minste anstrengelse. Forsøkte å lese litt epost etc fra sofaen, men ble ikke særlig bra og effektivt når kvalmen kom umiddelbart. Å dra på jobb ble helt umulig for meg. Jeg fortalte om graviditeten til sjefen min på telefon, og hun ble veldig glad på mine vegne. Jeg sa i fra at det var langt fra offentlig, og hun har selvsagt ikke fortalt noen.

Formen har ikke blitt stort bedre, så har bestemt meg for at mine nærmeste kolleger skal få vite det av sjefen imorgen. Jeg skylder dem det. Er bare to mnd på vei, og egentlig altfor tidlig å fortelle dem det, men har tenkt mye på det, og kommet frem til at det er greit.

Jeg vet ikke om du jobber IAbedrift men hos oss kan man være sykemeldt 100% men få komme litt på jobb. Tror det heter sykmeldt i jobb og er et alternativ til det som før var aktiv sykemelding. Men da må du nesten ha en litt åpen dialog med sjefen om situasjonen. Så for deg er nok foreløpig det beste å holde deg hjemme og være sykmeldt. Du skal ikke ha dårlig samvittighet hvertfall!

Vil bare nevne at man trenger ikke si noe om at det er svangerskapsrelatert før man er klar for det. Arbeidsplassen får refundert fra første dag uansett. Arbeidsgiver må bare informere nav senere og få etterbetalt.

Skrev ingenting om når hun burde nevne det.

Tror det da må stå noe spesielt i sykmeldingen da. For med vanlig 100 % sykmelding kan sjefen din få en stor bot om det blir oppdaget at du er på jobb. For enten får du dobbelt betalt, fra han og nav. Ellers får han gratis arbeidskraft fra deg.

Jeg ville ikke ha "blitt uvenn" med NAV midt i svangerskapet.. Du skal ikke jobbe når du er 100% sykmeldt. Du sender ut merkelige signaler til sjefen og andre ansatte om at du "kanskje ikke er så syk likevel", og det blir trøbbel om det kommer frem ifht NAV. Er det en seriøs arbeidsplass så får du ikke komme dit for å jobbe mens du er sykemeldt. Det der "flink pike" og "jeg er uunnværlig"-syndromet får du bare riste av deg frem til kvalmen gir seg. Selv spydde jeg 15 ganger i døgnet fra uke 8 til uke 14 sist, vet at det er pyton!

Jeg ville ikke ha "blitt uvenn" med NAV midt i svangerskapet.. Du skal ikke jobbe når du er 100% sykmeldt. Du sender ut merkelige signaler til sjefen og andre ansatte om at du "kanskje ikke er så syk likevel", og det blir trøbbel om det kommer frem ifht NAV. Er det en seriøs arbeidsplass så får du ikke komme dit for å jobbe mens du er sykemeldt. Det der "flink pike" og "jeg er uunnværlig"-syndromet får du bare riste av deg frem til kvalmen gir seg. Selv spydde jeg 15 ganger i døgnet fra uke 8 til uke 14 sist, vet at det er pyton!

Det er mye klokt i det dere sier. Jeg er helt enig i at det sender merkelige signaler om jeg jobber litt, det har jeg tenkt på. Godt å lese andre sine meninger om saken. Takk :)

Det med dårlig samvittighet greier jeg ikke å riste av meg, men som flere av dere sier - jeg får bare tenke på det beste for meg og det lille i magen. Akkurat nå er det å få i seg noe som helst væske og mat, og prøve å gå noen usle skritt ute i friskt vær. Går jeg ned enda mer, og ikke får i meg noe mer væske, får jeg ta en telefon til legen. Fra før av er jeg veldig slank, så jeg kan strengt talt ikke gå ned mer (historie med sf, noe som trigger veldig mye ved vektnedgang - ond sirkel).

Jeg har 2 uker på å komme meg, så jeg krysser fingrene :)

Kan absolutt ikke jobbe når man er 100% sykemeldt.
Det er det rareste jeg har hørt

Hold deg hjemme..

På egenerklæringen som
Følger meg sm står det et punkt.. Hvor mye har du jobbet mens du har vært sm.. Så det tenker jeg er ok.. Jeg jobbet noen timer sist uke. Men fikk svi.. Formen ble så dårlig jeg ble sengeøiggende i 2 dager.. Og eg kaster ikke opp...

Back
Topp