Sykemelding

Nammen

Glad i forumet
Jeg er 25+6 i dag. Ble 100% sykemeldt for snart tre uker siden med en låsning i bekkenet. Fikk behandling hos kiropraktor og bestemte meg for å prøve med 60% sykemelding fra denne uken. Kjenner at jeg har en del vondt og at jobben ikke klarer å tilrettelegge slik at jeg klare å stå i jobben uten for store smerter. Har også endt med å jobbe for mange timer denne uken, noe jeg egentlig forventet at skulle skje på grunn av dårlig planlegging fra ledelsen. Vurderer å sykemelde meg 100% igjen for å ha noe overskudd til et liv utenom jobb frem til termin, men kjenner på flink pike syndrom, dårlig samvittighet ovenfor kollegaer og jeg føler meg på en måte litt mislykket som ikke klarer å stå i jobb så «tidlig» i graviditeten. Er det andre som er sykemeldt, eventuelt hvor mye og hvor lenge har du vært det?

Jeg er 24+0 og ble 50% sykemeldt i forrige uke. Kjente også veldig mye på dårlig samvittighet og lider av flink-pike-syndrom. Brukte mange uker på å manne meg opp til å gå til legen og få sykemelding. Sliter også med bekkenet og var redd det skulle låse seg helt. Smertene og den dårlige samvittigheten gikk veldig utover psyken og jeg ble redd for å gå på en skikkelig smell. Vil ikke være helt i kjelleren når lille kommer til verden og det hjalp meg å tenke på det. Babyen får det ikke bra hvis ikke jeg har det bra og kan ta vare på hun. Jobben takker en ikke for at en pinte seg og de glemmer det etterhvert uansett. Det er kun seg selv og eventuelt babyen det går utover å pine seg. Kjenn etter og lytt til kroppen. Totalt sett er det ikke lenge i løpet av et helt arbeidsliv at man går gravid, så om man er litt mindre på jobb akkurat i de periodene så må det være helt greit tenker jeg. Men jeg skjønner deg godt, er vanskelig situasjon å stå i, men man må ta vare på seg selv.

Jeg er sykemeldt 100 % nå. Har vært det siden jeg var i uke 9, først en periode 100% så 50%, men nå i starten av desember ble jeg 100% sykemeldt igjen. Kjenner meg igjen i flink-pike syndrom, men for min del måtte jobb bort for at jeg skulle få det bedre med meg selv. Gikk konstant rundt med dårlig samvittighet uansett om jeg var hjemme eller på jobb når jeg var 50% sykemeldt, og endte opp med å være på tur ned i en dyp dal mentalt. Nå når jeg har vært 100% sykemeldt en stund, og fått jobb på avstand kjenner jeg at det er lettere for hodet, og har det generelt mye bedre med selv.
Jeg tenker at det er bare en liten del av arbeidslivet hvor du kommer til å være gravid. Hvorfor bruke seg opp på jobb når man ikke får noe igjen for det? Jeg har nå klart å legge bort samvittigheten i forhold til jobb, etter mye jobbing med eget hode. Man skal ha overskudd til å ha ett liv utenfor jobb også

Eg har hatt problem med bekkenet sidan eg var 6-7 veke på veg. Fekk vere 3 veke i 100% jobb, før eg var vekke 100% i to veke. Prøvde då 40% tilbake i jobb og det gjekk 4.5 veke før eg var tilbake i 100% sjukemelding.

Har brukt alt for mykje tid med flink pike syndromet, så forstår deg vrldig godt. Dårleg samvitigheit ovanfor kollegaer og elevar. Hjalp ikkje at eg var i ny jobb og har ein sjef som ikkje heilt greie å forstå at er ein sjukemeldt 100% så bør ein ikkje deligere jobb til den i sjukemelding. Så har følte meg veldig i ein skviss mellom jobb og min eigen kropp sine behov. Ser derfor ikkje for meg at eg er tilbake etter nyttår fordi eg gløyme meg sjølv når eg står i ting eg føla eg må prioritere.

Jeg har vært mye sykemeldt i mine svangerskap pga bekkenleddsmerter - noen tanker og erfaringer fra min side
- ingen takker deg for at du sleit deg ut på jobb
- det er fint å være litt i jobb, dersom det kan legges til rette for det, det er godt for psyken å treffe andre, men ikke på bekostning av helsa - mye smerter hjelper ikke på psyken…
- å bruke overskuddet du har på å holde deg litt i bevegelse - gå korte (!) turer, kan hjelpe både for bekkenleddsmertene, psyken og at du holder bittelitt på formen og er bedre rusta for fødsel og tida etterpå
- få veiledning fra fysioterapeut - små justeringer på hvordan du sitter, står og går kan gjøre graviditeten mer levelig og gåturene mer mulig å gjennomføre.

29+6 her, vært gradert siden slutten første trimester. Ble fult sykemeldt forrige uke da bekkenlåsningene mine har forverret seg. Jeg som var så håpefull etter første kiropraktortime og hun sa det var mulig å bli kvitt plagene. Har ikke det desverre i mitt tilfelle. Dette + mye vondere kynnere gjorde at jeg (med hjelp fra jordmor og kiropraktor) skjønte at full sykemelding desverre var neste steg.

28+0. Sykemeldt 100% de første fire månedene pga kvalme. Etter det 25 % sykemeldt helt til nå. Hadde mye dårlig samvittighet og flink-pike-syndrom pga sykemelding med mitt første barn. Nå venter jeg nr 3, og tenker det er bedre for alle at jeg ikke sliter meg ut. Synes fortsatt jeg er ganske mye på jobb siden jeg er tilstede 75%

Last edited:
28+0. Sykemeldt 100% de første fire månedene pga kvalme. Etter det 25 % sykemeldt helt til nå. Hadde mye dårlig samvittighet og flink-pike-syndrom pga sykemelding med mitt første barn. Nå venter jeg nr 3, og tenker det er bedre for alle at jeg ikke sliter meg ut. Synes fortsatt jeg er ganske mye på jobb siden jeg er tilstede 25%
Så sant det du sier. Gikk på en smell første svangerskap grunnet flink-pike-syndrom og mye dårlig samvittighet. Heldigvis klart å tenke på egen helse først denne gangen.

32+5 og fikk 70% sykemelding i går, har de siste fire ukene vært 30% sykemelding. Skulle nok hatt sykemelding mye tidligere, men sånn er det når man lider av flink pike syndrom og setter andre foran seg selv :bag:

32+5 og fikk 70% sykemelding i går, har de siste fire ukene vært 30% sykemelding. Skulle nok hatt sykemelding mye tidligere, men sånn er det når man lider av flink pike syndrom og setter andre foran seg selv :bag:
Det syndromet er farlig. Godt legen hørte på deg.

Back
Topp