Sykemelding

Lykkemamma02

Betatt av forumet
Marshmallows 2022
Jeg er så utslitt. Sover flere timer hver dag etter jobb, for så å legge meg i 21 tiden om kvelden. Sist gang var ikke dette ett problem, men nå som nummer to kommer, så skal jeg jo også fungere som mamma når jeg er ferdig på jobb. I tillegg har jeg begynt å kjenne det i bekkenet allerede, og da hjelper det ikke med en jobb som har mye løft.
Men så er det den samvittigheten da.. Jeg får en skikkelig klump i magen bare ved tanken på å sykemelde meg. Jeg vet hvor stor mangelen på vikarer er, og jeg får skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg er dårlig «alle rede» så tidlig i svangerskapet. Kan også si at jeg kun har jobbet i den jobben jeg har nå i litt over to måneder.
Er det noen her som har sykemeldt seg? Og hva er grunnen?

Jeg er så utslitt. Sover flere timer hver dag etter jobb, for så å legge meg i 21 tiden om kvelden. Sist gang var ikke dette ett problem, men nå som nummer to kommer, så skal jeg jo også fungere som mamma når jeg er ferdig på jobb. I tillegg har jeg begynt å kjenne det i bekkenet allerede, og da hjelper det ikke med en jobb som har mye løft.
Men så er det den samvittigheten da.. Jeg får en skikkelig klump i magen bare ved tanken på å sykemelde meg. Jeg vet hvor stor mangelen på vikarer er, og jeg får skikkelig dårlig samvittighet fordi jeg er dårlig «alle rede» så tidlig i svangerskapet. Kan også si at jeg kun har jobbet i den jobben jeg har nå i litt over to måneder.
Er det noen her som har sykemeldt seg? Og hva er grunnen?

Hei!

Jeg tenkte bare å si at du ikke skal ha dårlig samvittighet for å sykemelde deg dersom du trenger det. Du må ta vare på deg selv, og det er ingen som "takker deg" for at du jobber mer enn det som kanskje er forsvarlig. Det er ikke din feil at du blir dårlig av svangerskapet så tidlig, og dersom legen er enig med deg i at du trenger sykemelding, skal du slappe av og hvile deg med god samvittighet. Det er viktig! Hva med å vurdere 50% sykmelding for å være litt i kontakt med jobb, samtidig som du også får hvile annenhver dag?

Håper det ordner seg iallfall!

Jeg er ikke sykmeldt. Men er i helt lik situasjon. Gravid med nr 2, gravid i uke 8. Pleier å stupe mellom 20-:20:30 hver kveld. Barnet våkner tidlig, ingen mulighet til å sove etter jobb. Tenker at det er helt jævlig, men normalt :/ Jeg venter bare på at tiden skal gå å at formen kanskje blir bedre;) Jeg skal prøve å ikke bli sykmeldt så tidlig. Men må man så må man. <3

Takk for svar! :) Jeg svelget noen kameler og ringte arbeidsgiver å sa at jeg ikke kommer på jobb i morgen. Så får jeg ringe legen min å få snakket med henne. Denne gangen skal jeg virkelig ikke la det gå like langt som forrige svangerskap, da hadde jeg problemer med bekkenet i 6 måneder etter fødsel.

Har fått sykemelding pga kvalmen. Får ikke spist veldig mye og kaster opp, ingen idé og være på jobb da.

Vil bare informere at graviditet ikke er en sykdom, og at det da eventuelt istedfor sykemelding heller har krav på svangerskapspenger. Unntak finnes seff der man går laster opp osv, men synes folk sykemeldes seg for fort og hvis du da bruker opp sykemeldingene og trenger de senere så har du brått ikke krav til å få sykepenger. Er drit trøtt selv, men må bare bite tenna sammen og skulle det være at jeg blir veldig dårlig eller helt utslitt så er det altså å søke om svangerskapspenger.

Vil bare informere at graviditet ikke er en sykdom, og at det da eventuelt istedfor sykemelding heller har krav på svangerskapspenger. Unntak finnes seff der man går laster opp osv, men synes folk sykemeldes seg for fort og hvis du da bruker opp sykemeldingene og trenger de senere så har du brått ikke krav til å få sykepenger. Er drit trøtt selv, men må bare bite tenna sammen og skulle det være at jeg blir veldig dårlig eller helt utslitt så er det altså å søke om svangerskapspenger.
Sniker fra januar, bare for å informere om at dette stort sett er feil :)

Svangerskapspenger får man kun dersom jobben er til fare for fosteret (ekstreme kynnere som kan føre til prematur fødsel, kjemikalier, fare for vold/slag, etc.)

Sykemelding er riktig dersom mor er ute av stand til å jobbe pga plager som kun påvirker mor, f.eks ved konstant oppkast, utslitthet eller veldig bekkenløsning.

Det er sant at graviditet ikke er en sykdom [emoji106] MEN det betyr ikke at man skal få dårlig samvittighet dersom kroppen ikke spiller på lag og man ikke klarer å jobbe!

Graviditet er ikke en sykdom, men mange av symptomene på graviditet kan fint være grunnlag for sykmelding.

Svangerskapspenger får man når jobben er til fare for fosteret, ikke ved sykdom/plager hos mor.

Er du i tvil, sykmeld deg. Du er i første trimester, masse skjer i kroppen- du skaper tross alt en nytt menneske som spirer og gror inni deg:love7
Det er jo helt fantastisk! Ta vare på deg og kroppen din og ikke vær så hard mot deg selv.

Husk at ingen kan sykemelde seg selv. Det er legen som gjør det, og de skal ikke gjøre det uten god grunn. Hvis legen sier at du bør sykemeldes skal du derfor ikke ha dårlig samvittighet, men benytte sjansen til å hvile godt :)

Ingen som har sagt at graviditet er en sykdom. Men ting i kroppen kan gjøre et menneske syk eller rute av stand til å fungere.

Skjønner at du biter tennene i sammen, men det gjør vi andre også. Husk at du vet ikke hvordan andre har det, hvordan andre sinn kropp reagerer. Det kan være andre som sliter med andre plager som forverres ved graviditet. Du vet lite om disse du snakker med her.

Foreslår at det skal være en hyggelig tone her inne der at man respekterer at folk er forskjellige og har forskjellig smerteterskel.

Det er ingen som vil sykemelde seg. Man er bare dårlig av noe som gjør en syk. I forskjellige grader. Ingenting er sagt at alle er 100% sykemeldt ut svangerskapet.

Det er snakk om å "overleve" og klare å gjøre en god jobb når man er på jobb.og prøver å jobbe så mye av svangerskapet man kan. Husk at alle er forskjellige. Ikke vits å si at folk sykemelder seg så fort. Ja det stemmer. Men
Er man syk så er man syk. Da fungerer ikke kroppen.

Og alle svangerskap er forskjellig. Sist var jeg rå dårlig, falt om på jobb og var 100 % i 3 uker. Litt gradert. Men ellers så fungerte jeg i 100%

Nå er jeg dårlig men på en litt annen måte. Så jeg klarer meg. Føler jeg biter tenna alt jeg kan. For jeg vet at noen har det værre. Jeg vet at jeg hadde det værre sist. Fordi jeg ønsker å være på jobb. For det er hverdagen min.

Over hormonell og lett på virket. Overreagerer jeg nok. Beklager så mye.

Men ønsker at dette skal være en gruppe der alle kan få være seg uten å blitt sett ned på fordi man ikke klarer alt. Vi er bare mennesker.Vi trenger denne gruppen for støtte.

Vi er alle superhelter, vi bærer tross alt fram et barn. Og alle superhelter har forskjellige ting som knekker dem.

Jeg er med for å spille på lag ikke for å være teit på nett.

Graviditet er ingen sykdom nei, men jeg føler meg sykere nå enn når jeg hadde svineinfluensa... og det varte bare 2 uker. Sist svangerskap jobbet jeg helt til jeg gikk ut i permisjon, så det er stor forskjell på svangerskap. Bare pris deg lykkelig for at du klarer å gå på jobb, for dette unner jeg ikke min verste fiende.

Å få den frasen (graviditet er ingen sykdom) slengt opp er faktisk provoserende. De som aldri har vært gravide eller har / har hatt problemfritt svangerskap uten plager skulle bare visst! Har selv vært sengeliggende i 6 dager pga kvalme og smerter og tro meg, jeg ville heller ha vært på jobb.

Jeg ber om forståelse for at hver kvinne og hvert svangerskap er ulike og følte meg direkte støtt av å lese den frasen.

Back
Topp