Sykemelding?

Lillian96

Treningsmamma
Hei!

Hvordan er det med sykemelding egentlig? Jeg har aldri vært borti det før, men er litt nyskjerrig nå som jeg er gravid med min første. Jeg føler jeg har lyst til å bli sykemeldt men tørr ikke. Det er veldig demotiverende å kjenne på hvor lite effektiv jeg er på jobb. (Jobber på Coop forresten) Og når jeg sitter i kassen får jeg skikkelig vondt i ryggen. Jeg føler de andre kollegaene ikke liker meg ettersom jeg bare har jobbet et halvt år, og allerede har blitt gravid. Jeg går allerede til psykolog og føler jeg har nok med meg selv.

Jeg er gravid i uke 28 og skal jobbe hver dag fremover.. Kjenner jeg blir utslitt ved tanken, og det sliter på forholdet at jeg er sånn.

Jeg har lyst å spør legen min om hvordan dette funker, men når jeg bestiller time har dem ikke tid før om noen uker.. Også er jeg litt nervøs for å spørre legen min i frykt for at hun skal syns jeg kommer å syter uten grunn, og at hun bare skal avslå alt med en gang.
og HVIS det skulle gått greit hos legen er min neste frykt sjefen.. Hvordan er det med levering av sykemelding? skal jeg levere den på dagen også ikke komme alle de ukene hun har satt meg opp på? Jeg får alt for dårlig samvittighet om hun må stresse med å finne nye til alle de vaktene jeg har. Spesiellt nå som det er ferie..

Håper ikke dere syns jeg er egoistisk og sytete. Jeg bare spør fordi jeg lurer.
Må jeg vente på ledig time hos legen eller finnes det en kjappere løsning for de som ønsker sykemelding?
Hvor lenge må jeg jobbe etter å ha levert sykemelding? De kan vell ikke være slik at jeg leverer den en morgen også skal sjefen ha noen andre klar på så kort varsel?

Takker for alle svar! :)

Spør om tilrettelegging først. Får du ikke det, så kan du be om en sykemelding.

Hei! Det kommer an på kass sykemeldingsgrad du får evt om du blir sykemeldt 20% eller opp til 100%. Men høres ut som du har behov for 100% m.t.p at du har vondt i ryggen og det at du går til psykolog så hadde det nok vert greit med ett pust i bakken. Ingen som takker deg for jobben om du står å sliter deg ut, så ta vare på deg sjøl.

Legen skriver sykemelding å du levere den til arbeidsgiver samme dag du mottar den, arbeidsgiver betaler opptil 16dager sykemelding så går det over til NAV. Så pass på å levere skjemaet til NAV også slik de får deg inni systemet. Legen din forklarer deg om du er usikker på noe, og arbeidsgiver har ingenting med koffor du er sykemeldt.

Blir du sykemeldt 50% jobber du halve vakter av det du har nå feks, men dette blir opp til deg å legen å vudere ka som blir mest gunstig for deg. Håper du ble litt klok her

Jeg tenker at det aller første du må gjøre er å snakke med arbeidsgiver.
Å være gravid er tungt og en klarer ikke samme tempo alltid.
Men ville heller sett på hvordan en kan tilpasse dette først og prøve det før jeg hadde fått sykmelding. Dette gjorde jeg og trengte ikke sykmelding før det siste 6 ukene før jeg skulle ha ferie. Da jobbet jeg 50%.

Ville hørt med arbeidsgiver om tilrettelegging på arbeidsplassen først. Ellers kan lege gi sykemelding i forskjellig grad ut i fra din situasjon og legens vurdering. Legen forklarer nok til deg hvordan sykemeldingen fungerer om du lurer på noe ;)
Når du er sykemeldt er det sjefens jobb å finne noen andre som kan jobbe for deg. Dette er det ikke du som skal bekymre deg over :)

Back
Topp