Sykemelding uten sykepenger = Foreldrepenger?

Mmmills

Betatt av forumet
Jeg startet i ny jobb i begynnelsen av oktober 2014. Før dette har jeg vært student til i juni 2014 og over sommeren hadde jeg små periodejobber i ei forening som ga noen slanter. Jeg var uheldig og ble sykemeldt fra slutten av oktober til 1. desember og hadde derfor ingen rett på sykepenger. Dette fikk jeg beskjed om etter litt over en måned fra NAV og dermed hadde de tatt fra meg alle andre måter å skaffe meg penger i november måned fra dem siden "de ikke går tilbake i tid" som de kunne fortelle meg.
Ettersom jeg har termin 2. Mai vil jeg da være i manko 1 måned på inntekt de 6 av 10 måneder før permisjon. Betyr dette at jeg kun har rett på engangsstønad eller gjelder noen andre regler når man har vært sykemeldt? Riktignok uten noen annen form for inntekt den måneden jeg var sykemeldt. Jeg klarer ikke bli klok på dette her og håper noen vet dette eller kanskje har erfaring fra samme situasjon selv.
Har ikke fått spurt NAV ang dette selv da spørsmålet om sykepenger ble oppklart først rett før juleferien. Det blir en sak for nyåret! Men jeg tenkte det kunne vøre greit å forhøre seg litt i forkant.

På forhånd takk og godt nytt år! :-)

NAV kan regne 10 mnd, ikke bare de 6 siste, så hvis du har hatt stipend (for det regnes vel med i NAV sine beregninger) vil du iallefall få med det :) Tenker jeg!

NAV kan regne 10 mnd, ikke bare de 6 siste, så hvis du har hatt stipend (for det regnes vel med i NAV sine beregninger) vil du iallefall få med det :) Tenker jeg!

Ok. Men fikk den siste utbetalingen i mai 2014, så den kommer ikke under de 10 månedene heller :-/
Men jeg er usikker på hva som regnes for inntekt. Er det det at jeg har fått noen form for lønn i disse månedene så har jeg jo det og vil fortsette å få lønn frem til permisjon tenker jeg. Jeg har i alle fall rett på sykepenger under en evt sykemelding nå. Men det er den der måneden uten sykepenger etter at jeg begynte i jobb som bekymrer meg.. om ikke den regnes med i tillegg til at ingenting av det som kom inn i løpet av sommeren (da det kun var periodevis jobb over få dager i gangen) skal gjelde, mangler jeg - slik jeg ser det - én måned. Og den er det i bunn og grunn NAV sitt rot som har tuklet bort.. :-(

Hmmm, det er vanskelig det der altså! Jeg vet rett og slett ikke da.. Jeg har 100% jobb, men tjente alikevell 100.000 i kun overtid fra januar-mai i år, og kommer til å be NAV om å se på hvor langt tilbake de kan regne foreldrepengene.. Du får bare ha god dialog med de..

Hmmm, det er vanskelig det der altså! Jeg vet rett og slett ikke da.. Jeg har 100% jobb, men tjente alikevell 100.000 i kun overtid fra januar-mai i år, og kommer til å be NAV om å se på hvor langt tilbake de kan regne foreldrepengene.. Du får bare ha god dialog med de..

Ja, jeg klarer ikke bli klok på det der..
Jeg har 100% jobb jeg også, som jeg startet i i oktober i år, men det var den måneden da.. skal snakke med jordmor nå 09.01.15 om hun vet noe før den eviglange kampen om å finne rett person i nav-systemet begynner. Hadde bare et håp om at noen kanskje hadde vært i samme situasjon som meg her. ;-)

Du kan sende inn spørsmålet ditt på dine sider på NAV.no, så får du skriftlig svar av de som jobber med dette daglig. Det må være bedre enn å ta alt ansikt til ansikt eller over telefon?

Jeg ville trodd du har rett på foreldrepenger fordi du har jo hatt inntektsgivende arbeid, det er bare det at du ble syk for tidlig og ikke fikk lønn/sykepenger pga det. Men jobben har du jo hatt uansett. Og i kontrakten din så står det jo også lønn, så de må kunne regne ut hva du minst skulle fått hvis du ikke hadde vært syk. Prøv å les deg opp på rundskriv og sånt, samtidig som du sender inn spørsmål til NAV. De kan mer på NAV forvaltning enn på NAV lokal, det fikk jeg erfare selv da NAV lokal måtte ringe NAV forvaltning for meg mens jeg var der. Nå har jeg dialog med de som jobber med foreldrepenger via nett. Du kan også chatte med NAV (nytt fra desember). Aldri mer nav lokal for de har ikke nok kunnskap uansett.

Men som jeg sa så tror jeg at du får foreldrepenger fordi du ikke har vært arbeidsledig. Lykke til :)

Du kan sende inn spørsmålet ditt på dine sider på NAV.no, så får du skriftlig svar av de som jobber med dette daglig. Det må være bedre enn å ta alt ansikt til ansikt eller over telefon?

Jeg ville trodd du har rett på foreldrepenger fordi du har jo hatt inntektsgivende arbeid, det er bare det at du ble syk for tidlig og ikke fikk lønn/sykepenger pga det. Men jobben har du jo hatt uansett. Og i kontrakten din så står det jo også lønn, så de må kunne regne ut hva du minst skulle fått hvis du ikke hadde vært syk. Prøv å les deg opp på rundskriv og sånt, samtidig som du sender inn spørsmål til NAV. De kan mer på NAV forvaltning enn på NAV lokal, det fikk jeg erfare selv da NAV lokal måtte ringe NAV forvaltning for meg mens jeg var der. Nå har jeg dialog med de som jobber med foreldrepenger via nett. Du kan også chatte med NAV (nytt fra desember). Aldri mer nav lokal for de har ikke nok kunnskap uansett.

Men som jeg sa så tror jeg at du får foreldrepenger fordi du ikke har vært arbeidsledig. Lykke til :)

Takk! Dette med personlig melding var lurt. Det skal jeg prøve! :-)

Jeg startet i ny jobb i begynnelsen av oktober 2014. Før dette har jeg vært student til i juni 2014 og over sommeren hadde jeg små periodejobber i ei forening som ga noen slanter. Jeg var uheldig og ble sykemeldt fra slutten av oktober til 1. desember og hadde derfor ingen rett på sykepenger. Dette fikk jeg beskjed om etter litt over en måned fra NAV og dermed hadde de tatt fra meg alle andre måter å skaffe meg penger i november måned fra dem siden "de ikke går tilbake i tid" som de kunne fortelle meg.
Ettersom jeg har termin 2. Mai vil jeg da være i manko 1 måned på inntekt de 6 av 10 måneder før permisjon. Betyr dette at jeg kun har rett på engangsstønad eller gjelder noen andre regler når man har vært sykemeldt? Riktignok uten noen annen form for inntekt den måneden jeg var sykemeldt. Jeg klarer ikke bli klok på dette her og håper noen vet dette eller kanskje har erfaring fra samme situasjon selv.
Har ikke fått spurt NAV ang dette selv da spørsmålet om sykepenger ble oppklart først rett før juleferien. Det blir en sak for nyåret! Men jeg tenkte det kunne vøre greit å forhøre seg litt i forkant.

På forhånd takk og godt nytt år! :)
Sykepenger kommer jo an på hvor høy inntekt du har, og hvor lenge du har jobbet.
Jeg fikk ikke sykepenger en gang, fordi jeg hadde tjent for lite på en småjobb.

Men du har rett på sykepenger nå?
Sykepenger er jo likestilt med arbeid, men da må du ha mottatt sykepenger i 6 av de 10 siste månedene.
Har du fått sykepenger 6 av de 11 siste månedene er jo dette for langt tilbake. De må jo sette grensen et sted, selv om jeg forstår veldig godt at det ikke gagner deg.

Har selv levd på engangsstønad med første barnet. Trangt, men vi klarte oss. Hadde egentlig krav på annen støtte også, men det var det ingen som sa...

PS: begynte du å jobbe igjen tidlig i desember, og har hatt inntekt og sykepenger sammenhengende etter dette?
Jobbet du i juli?

På forhånd takk og godt nytt år! :)
Da har jeg sett litt på Nav sine sider.

1. Du må ha vært YRKESAKTIV 6 av 10 siste
måneder før permisjon.
Studiet i juni teller ikke med.
November teller ikke som 1 av 10 måneder
siden du ikke hadde inntekt/ stønad på over
2 uker.

2. Du må ha hatt inntekt som tilsvarer halve
grunnbeløpet. Etter hva jeg fant er
grunnbeløpet nå 88 370 kr. Din yrkesinntekt
(studie teller ikke) må altså ha vært ca. 44 185
kr. fram til desember (det er jo per
kalenderår? )

Så da er spørsmålet om du har tjent halvt grunnbeløp fra du begynte å jobbe på sommeren, fram til årsskiftet nå?

Dersom du jobbet juni, juli, august, september, oktober og desember, og derfor tjente nok disse månedene (se grunnbeløp) burde du få foreldrepenger. :-)

Men du har jo enda noen måneder til permisjon også! :-) Du har jo 3 måneder nå på nyåret, så har du tjent nok i løpet av 7 mnd foran nyåret er jeg ganske sikker på at du får det! :-)

Det fikk jeg beskjed om at jeg ikke fikk da "de ikke gikk tilbake i tid" ettersom jeg fikk svaret på at jeg ikke fikk sykepenger ca en måned etter at jeg ble sykemeldt. :-/
Jeg hadde snakket med de, fordi de gikk litt tilbake for meg. Jeg hadde en kamp

Veldig innviklet det her synes jeg! Men jeg skal prøve å nå de via personlig melding og snakke med NAV foreldrepenger. Må da finne ut noe av det. Takk til dere som har satt dere litt inn i det og prøvd å forklare meg. Jeg er rett og slett for usikker og for ny i dette systemet at jeg må virkelig ha det inn med teskje! :-)

Veldig innviklet det her synes jeg! Men jeg skal prøve å nå de via personlig melding og snakke med NAV foreldrepenger. Må da finne ut noe av det. Takk til dere som har satt dere litt inn i det og prøvd å forklare meg. Jeg er rett og slett for usikker og for ny i dette systemet at jeg må virkelig ha det inn med teskje! :-)
Hei igjen :) jeg oppdaget nettopp at NAV foreldrepenger har egen side på Facebook hvor de legger ut info of svarer på spørsmål som andre legger ut. Sjekk det ut :)

Back
Topp