Sykemelding, ulemper?

snøengelen

Betatt av forumet
Sommerspirene 2025
Hei,

Den siste uken har jeg ikke fungert normalt pga kvalme og oppkast :dead: Det har blitt så ille at jeg nå vurderer å høre med lege om gradert sykemelding. Jeg har aldri vært sykemeldt før, og kjenner at det sitter langt inne.. Håper noen av dere har mer erfaring enn meg på dette området. Er det noen ulemper ved å sykemelde seg? Noen rettigheter jeg ikke har når jeg kommer tilbake på jobb eller lignende?

Hei. Jeg har vært sykemeldt en mnd nå pga kraftig kvalme, og mye oppkast. Jobber som spl, og jobben kan ikke tilpasse for meg. Skal ikke bære noen ulemper som jeg vet om. Du har rett på sykemelding, og som legen min sier «du er gravid, tenk på deg selv». Ingen takker deg for jobben du gjør, og det er viktig å lytte på kroppen.

Nei, ved ulønnet permisjon over 14 dager eller noe mister du rettigheter på sykepenger. Men ved sykemelding mister du ingenting. Ikke press deg for hardt, for det er deg det går ut over :Heartred

Nei det vil det ikke. Man skal vel være sykemeldt over ett år før det begynner å skje noe i forhold til at man da må søke AAP tror jeg. Forhåpentligvis blir du ikke sykemeldt hele svangerskapet, og om så, så vil permisjonen din telle som arbeid, så da har du opparbeidet deg rettighetene igjen :) høres veldig fornuftig ut me sykemelding

Tusen takk for svar! :) Jeg ønsker helst å jobbe så lenge og mye som mulig, men har skjønt denne uka at jeg ikke kan fortsette slik. Håper at arbeidsgiver kan tilrettelegge litt og at det i kombinasjon med en delvis sykemelding gjør susen.

å miste feriepenger er jo en ulempe. du får kun feriepenger for de første 48 dagene ved sykemelding. så det er kjedelig for de som har behov for lengre sykemelding under svangerskapet.

å miste feriepenger er jo en ulempe. du får kun feriepenger for de første 48 dagene ved sykemelding. så det er kjedelig for de som har behov for lengre sykemelding under svangerskapet.