Sykemelding, uke 5+3?

km2407

Andre møte med forumet
Hei!
Først må jeg bare si at jeg er helt ny her inne og har derfor ikke så god peiling.. Men prøver uansett :) Og er veldig interessert i råd og tilbakemeldinger for jeg er kjempe bekymret og fortvilt. Beklager for at innlegget er langt, men jeg trenger virkelig råd..

Jeg er bare 19år, men har prøvd å bli gravid siden 8.november i fjor, fordi jeg da fikk vite at sjansene mine var små pga. endometriosen min. (Jeg har også rhesus negativt blod). Jeg har tidligere hatt en SA, men det var før vi begynte å prøve aktivt. Når vi begynte å prøve fikk jeg også beskjed om at jeg måtte være forberedt på et evt. slitsomt, risikofylt og smertefylt svangerskap.

Det var kort om min bakgrunn og nå til selve situasjonen. Jeg er i uke 5+3, men har allerede store smerter i mage og rygg som gjør det vanskelig å fungere på jobb. Jeg jobber på en bensinstasjon, for det meste kveld og natt. Og det er mye tunge løft i tillegg til at jeg stort sett bare står eller går på jobb, og det forverrer smertene i magen og ryggen veldig. Etter jobb er jeg helt gåen og har allerede fått oppleve å ha så mye vann (hevelser) i leggene etter jobb at jeg måtte slite for å få av meg buksa. I tillegg til dette er jeg også ekstremt kvalm og reagerer på alle lukter. Sier da seg selv at det ikke er helt høvelig å stå bak disken på en bensinstasjon 7-9timer i strekk.

Utenom de fysiske plagene mine er jeg også stressa og ekstremt nervøs for at noe skal gå galt. Bruker nesten all min tid når jeg er våken på å lese side opp og ned på Internett for å være sikker på at alt er bra. Og ut i fra hva jeg har forstått er det ikke bra for fosteret å stresse / være så nervøs.

Også har jeg en økonomiske "case":
Om jeg først skal jobbe må jeg jobbe 100%, fordi jeg har egentlig bare en 20% stilling. Men har jobbet minimum 50% det siste året og de tre siste mnd har jeg jobbet over 100%. Så om jeg blir 50% sykemeldt får jeg altså bare jobbe 10%, altså utbetalt knapt 2000kr i mnd. (noe som sier seg selv at ikke går..) Så mulighetene for meg var å enten få sjefen til å samarbeide slik at jeg klarte å ta like mange vakter som før, eller sykemelde meg 100%.

Ut i fra dette har jeg to problemer. Jeg prøvde først å fortelle arbeidsgiveren min om graviditeten slik at han skulle forstå hvorfor jeg ikke sto på like mye som før og ta hånd om de oppgavene som innebærer tunge løft osv. Men han reagerte med sinne, at jeg ikke forsto at vi hadde nok problemer på stasjonen fra før osv.

Så i dag dro jeg til legen min i håp om å få bli 100% sykemeldt ut svangerskapet. Nei det er ikke drømmen å gå 8mnd hjemme også 49 uker i permisjon, men jeg må gjøre det som er best for meg og barnet, både med tanke på helse og økonomi. Men fastlegen min (som jeg forsåvidt aldri har vært hos før) snakket dansk, jeg forsto ikke så mye. Men han sa blant annet at "graviditet er ikke en sykdom" og at han ikke kom til å sykemelde meg hele svangerskapet. Men jeg kunne enten få en gradert sykemelding eller snakke med sjefen om tilrettelegging. Jeg mente at plagene mine burde være nok til en 100% sykemelding iallefall inntil videre og at sjefen allerede hadde sagt at tilrettelegging ikke var mulig. Men det endte med at jeg fikk to ukers sykemelding og at jeg fikk komme tilbake da og evt. få lenger sykemelding, selv om han var lite positiv til å sykemelde meg.

Så dro jeg ned til sjefen med sykemeldinga. Han ble igjen sint og det ble en lang diskusjon. Og kort fortalt ble det sagt at om jeg kom tilbake før permisjonen kom jeg ikke til å få mer enn 20% jobb, og tilrettelegging var fortsatt vanskelig. Jeg svarte med at siden jeg har jobbet i minimum 50% stilling det siste året hadde jeg krav på å få denne stillingen iallefall (denne stillingen ble jeg lovt i Juli.) Men da svarte han med at han ikke kom til å gi meg noe høyere stilling, og om jeg gikk videre med det kom det til å bli helvete for han, men jeg laget jo allerede helvete for han så. Og han kom ikke til å støtte meg mer!

Jeg dro der i fra hikstende og gråt hele bilturen hjem (er ganske følsom for tiden). Og som dere sikkert forstår er det ikke et alternativ å jobbe der igjen med det første. Og er redd for at legen min enda ikke vil gi meg 100% sykemelding ut svangerskapet, enda jeg har plagene og historikken til å få det. Hva skal jeg gjøre?

Huff ingen lett situasjon på den ene eller den andre måten :(
Men hva med svangerskapspenger? Går til jordmor og snakk om det og les på NAV.no - men jordmor kan mye om det og kan hjelpe deg å søke. Er for friske gravide som ikke kan stå i den jobben de har!

Å bli behandlet sånn av sjefen er ikke greit :( trist å lese!

Lykke til med alt!!!! Sender deg masse positive tanker!

Beklager på forhånd, men jeg tror ikke jeg kommer med et svar du ønsker.

Jeg skjønner at du har en historie og er veldig plaget per dags dato, men det trenger ikke si at du kommer til å være plaget resten av svangerskapet. Det er spesielt vanlig å være dårlig mer eller mindre fra uke 5 til uke 12-13, men etter det pleier mye og roe seg. Og om så legen hadde hatt lyst til å gi deg 100% sykemelding ut graviditeten, så er det retningslinjer og lover som sier at han ikke kan gjøre det. Stortsett er det max 2 uker om gangen.

For å være kvalifisert til svangerskapspenger må det vel være en risiko for skade for barnet på arbeidsplassen, uten mulighet for å sette deg til å gjøre andre ting. Men jeg er ingen ekspert! Les om det på Nav sine sider.

Det å bli behandlet sånn av sjefen er derimot ikke greit! Han har også lover og regler og forholde seg til, han er pliktet til å tilrettelegge for deg.

Håper du finner ut av det!!

Jeg vil bare komme med et lite råd. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg når det gjelder stillingsprosent og ekstravakter. Jeg har en 21% fast stilling som hjelpepleier og jobber 80% ved siden av cirka da jeg jobber mye ekstra. Jeg har heldigvis verdens beste sjef! Jeg sliter mye med bekkenløsning og høyt blodtrykk. Med en gang sjefen fikk vite om dette ringte hun til nav for å høre regler rundt sykemelding i og med at jeg bare hadde 21% stilling.

Du kan faktisk jobbe din faste stilling og være sykemeldt for alle ekstravakter, nav regner da gjennomsnitt av de 3 siste månedene! Du kan også være sykemeldt F.eks 50% dvs at du jobber 20% som er din faste, 30% ekstra og er sykemeldt for 50% av ekstravaktene. Jeg hadde på forhånd hørt at dette ikke gikk an, men det gjør det faktisk :-) jeg har vært 100% sykemeldt i 1,5 mnd men ville gjerne prøve å jobbe litt igjen så legen foreslå at jeg kun jobba min faste stilling på 21%, og sykemeldt for alle ekstravakter :-)

Håper du forstod noe av den lange forklaringa mi :-D lykke til!

Beklager på forhånd, men jeg tror ikke jeg kommer med et svar du ønsker.

Jeg skjønner at du har en historie og er veldig plaget per dags dato, men det trenger ikke si at du kommer til å være plaget resten av svangerskapet. Det er spesielt vanlig å være dårlig mer eller mindre fra uke 5 til uke 12-13, men etter det pleier mye og roe seg. Og om så legen hadde hatt lyst til å gi deg 100% sykemelding ut graviditeten, så er det retningslinjer og lover som sier at han ikke kan gjøre det. Stortsett er det max 2 uker om gangen.

For å være kvalifisert til svangerskapspenger må det vel være en risiko for skade for barnet på arbeidsplassen, uten mulighet for å sette deg til å gjøre andre ting. Men jeg er ingen ekspert! Les om det på Nav sine sider.

Det å bli behandlet sånn av sjefen er derimot ikke greit! Han har også lover og regler og forholde seg til, han er pliktet til å tilrettelegge for deg.

Håper du finner ut av det!!

På grunn av endometriosen og plagene jeg har til vanlig (uten graviditet) vil jeg mest sannsynlig være plaget resten av svangerskapet. Men ja, det kan bli bedre. Men det vil fortsatt være et risikosvangerskap. Jeg er klar over at det er lover og retningslinjer som sier at legen min ikke kan gjøre det. Men han sa jo ordrett at graviditet ikke var en sykdom og at han ikke kom til å la meg gå sykemeldt hele svangerskapet. Jeg er klar over at jeg måtte hatt ca 8 sykemeldinger (4 uker på hver). Mener ikke at jeg skulle fått alt på en sykemelding!

Og jeg er også klar over at jeg ikke egentlig er kvalifisert til svangerskapspenger, derfor er jeg interessert i sykepenger fordi det er jeg kvalifisert til i massevis.

På grunn av endometriosen og plagene jeg har til vanlig (uten graviditet) vil jeg mest sannsynlig være plaget resten av svangerskapet. Men ja, det kan bli bedre. Men det vil fortsatt være et risikosvangerskap. Jeg er klar over at det er lover og retningslinjer som sier at legen min ikke kan gjøre det. Men han sa jo ordrett at graviditet ikke var en sykdom og at han ikke kom til å la meg gå sykemeldt hele svangerskapet. Jeg er klar over at jeg måtte hatt ca 8 sykemeldinger (4 uker på hver). Mener ikke at jeg skulle fått alt på en sykemelding!

Og jeg er også klar over at jeg ikke egentlig er kvalifisert til svangerskapspenger, derfor er jeg interessert i sykepenger fordi det er jeg kvalifisert til i massevis.

Skjønner! Det kunne han fint å holdt for seg selv! Jeg trodde at gravdiditet kunne gjøre endomeriosen bedre, men der kan man se.... Hva med å bytte jobb, evnt. fastlege??

Men legen har jo helt rett i at graviditet ikke er en sykdom! Det ER virkelig ingen sykdom. Jeg beklager at jeg ikke støtter deg i det med sykemelding, men det er ikke bare bare å sykemelde. For alt du vet kan det være at mange plager forsvinner med graviditeten. Endometriose blir ofte bedre i et svangerskap f.eks.

Men sjefen din kan ikke behandle deg slik han gjør. Anbefaler deg å ta kontakt med en fagforening, hvis du er organisert.

Lykke til!

Jeg vil bare komme med et lite råd. Jeg er i akkurat samme situasjon som deg når det gjelder stillingsprosent og ekstravakter. Jeg har en 21% fast stilling som hjelpepleier og jobber 80% ved siden av cirka da jeg jobber mye ekstra. Jeg har heldigvis verdens beste sjef! Jeg sliter mye med bekkenløsning og høyt blodtrykk. Med en gang sjefen fikk vite om dette ringte hun til nav for å høre regler rundt sykemelding i og med at jeg bare hadde 21% stilling.

Du kan faktisk jobbe din faste stilling og være sykemeldt for alle ekstravakter, nav regner da gjennomsnitt av de 3 siste månedene! Du kan også være sykemeldt F.eks 50% dvs at du jobber 20% som er din faste, 30% ekstra og er sykemeldt for 50% av ekstravaktene. Jeg hadde på forhånd hørt at dette ikke gikk an, men det gjør det faktisk :) jeg har vært 100% sykemeldt i 1,5 mnd men ville gjerne prøve å jobbe litt igjen så legen foreslå at jeg kun jobba min faste stilling på 21%, og sykemeldt for alle ekstravakter :)

Håper du forstod noe av den lange forklaringa mi :-D lykke til!
Åh, det hørtes fantastisk ut!:) Min faste stilling er bare 7,5time en kveld i uka, og det skal jeg nok klare å jobbe en god stund til. Men har vært veldig bekymra for økonomien, siden jeg mister mye da. Men da skal jeg nok klare meg fint! Skal stikke innom NAV kontoret her å høre i morgen, bare for å være sikker. Også får jeg se :) Tusn takk! :)

Men legen har jo helt rett i at graviditet ikke er en sykdom! Det ER virkelig ingen sykdom. Jeg beklager at jeg ikke støtter deg i det med sykemelding, men det er ikke bare bare å sykemelde. For alt du vet kan det være at mange plager forsvinner med graviditeten. Endometriose blir ofte bedre i et svangerskap f.eks.

Men sjefen din kan ikke behandle deg slik han gjør. Anbefaler deg å ta kontakt med en fagforening, hvis du er organisert.

Lykke til!

Nei, det er ingen sykdom. Men OM jeg er dårlig og har vondt er jeg syk, og da har jeg krav på sykemelding. Og akkurat NÅ har jeg vondt hele tiden, i tillegg til at jeg er ekstremt kvalm hele tiden. Ja, det kan gå bort etter hvert. Men akkurat nå er det her og da har jeg krav på sykemelding nå.

Om du hadde vært 19år, og prøvd å bli gravid i nesten et år fordi du fikk vite i en alder av 18år at sjansene dine hadde gått ned MYE på kun en kort periode og at om du var så heldig å bli gravid sto du i stor fare for å miste barnet på grunn av situasjonen din. Vet at det er MANGE som sliter med å bli gravid og er i ca. samme situasjon, men det er ikke mange 18åringer som må velge mellom å prøve å bli gravid og leve livet som ung. Mitt valg var ikke vanskelig, men jeg har et RISIKOSVANGERSKAP pga min endometriose situasjon, og derfor vil jeg være sykemeldt. Ville ikke du også ha valgt det om du var i samme situasjon?

Endometriose er forskjellig fra person til person. Noen kan få barn, noen kan ikke få barn, mens andre må ha hjelp for å få det til. Noen har ikke smerter, andre lever i et smertehelvete hver eneste dag. Noen blir "helbredet" av en graviditet, andre blir ikke det. Det er VELDIG forskjellig!

Og ja, jeg er organisert. Men stasjonen jeg jobber på er allerede i flere saker med HK fordi det ikke akkurat har gått så bra der de siste mnd. Det er også en av grunnene til at ikke jeg vil stå mitt opp i det nå som jeg er gravid.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med jordmor allerede nå, hvis du føler at legen din ikke forstår deg :-) Ellers ønsker jeg deg lykke til! Er selv sykemeldt pga. ekstrem kvalme, men håper jeg snart kan jobbe igjen :-)

Synes du har gjort det rette valget, hvem vil ikke lage i hvert ett barn selv? Jeg vet ingenting om sykdommen din, men jeg synes du skal kontakte fastlegen en gang til, evt ha med deg mor/ far som kan snakke for deg om ting blir tøft, men vær bestemt og detaljert om plagene dine nå og forklar arbeidsdagen din med de hovne leggene, osv. Forhåpentligvis forstår han og setter opp avtale med nav. Jeg synes du som er i en såpass usedvanlig situasjon + at du er så ung og i tillegg jobber med bensin lukt fortjener sykemelding mens det herjer på sitt verste. Det at du greier å jobbe i det hele tatt er jo supert!:) Det er vel en del positive tanker bak tenker jeg som holder energien gående. ;) Håper alt ordner seg! <3

Jeg er enig med en over her som anbefalte å kontakte jordmor allerede nå. Det er ikke noe som tilsier at du må ha kontroller hos lege under svangerskapet. Hvis du ønsker det så kan du ha alle dine kontrolle hos jordmor. Jordmor kan hjelpe deg å søke om svangerskapspenger og ellers gi deg råd i den situasjonen du er nå.

Jeg er enig med legen din om at man ikke er syk bare fordi man er gravid. Men samtidig forstår jeg at det er vanskelig for deg å være i jobb nå. Men kanskje det ikke er sykemelding som er svaret, men heller svangerskapspenger?

Husk også at dersom du skulle bli sykemeldt videre og helt ut svangerskapet så har du brukt opp mulighetene dine for å bli sykemeldt etter at babyen er født! Tenk om du får bekkenløsning og har behov for hjelp til å ta deg av barnet etter fødsel. Da kan det være godt å ha muligheten for å kunne bli sykemeldt!

Back
Topp