Sykemelding tilkallingsvikar

Äiti

Blir kjent med forumet
Har slitt med en sinnsyk kvalme hele svangerskapet og har inntil nylig gått på afirpran. Får mer hos legen, men til nå har jeg knasket i meg over 100 piller, så ville gjerne prøve uten nå når jeg er over 13 uker.

Det går dårlig og vekten går ned. Men hodet mitt ble også totalt bomull på pillene (ekstremt trøtt).

Jobber som tilkallingsvikar ved siden av studiene, men feks nå er jeg «fast ansatt» ut skoleåret (jobber som lærer). Jobber kortere og lengere vikariater ettersom hvordan det passer med studiene.

Tenker at jeg er utslitt av formen, og trenger mer energi til hus, barn og mann etterhvert. Men at jeg i første omgang trenger å konsentrere meg om å få mat i meg.

Likevel drukner jeg i samvittigheten min, da elevene er sårbare og jeg har enkelt timer med noen elever for å ivareta deres opplæringstilbud i løpet av uken. I utdanningen min har jeg fokusert særlig på disse vanskene og har kompetansen til å ivareta dem. Jeg bekymrer meg over hvem som blir vikaren eller om de får vikar da. Det er så viktig at vi får til noen ting nå.

Bekymrer meg også for det økonomiske, har man rett på sykepenger i det hele tatt? For inntekten trenger vi jo.

Alt dette har gjort at jeg har holdt ut lengre enn jeg egentlig er i stand til. Tenker det er uheldig når vekten også går tilbake og formen daler :(

Hvis du har avtalt og skrevet under på at du har vikariat ut skoleåret, så får du sykepenger. Jeg antar at du har avtalt arbeid for mer enn tre uker sammenhengende fram i tid (fra tidspunktet du avtalte). I så fall skal du ha utbetalt månedslønn og ikke timelønn.

Når det gjelder den dårlige samvittigheten for eleven, forstår jeg deg veldig godt. Men! Det er viktig, for din del, å ikke tenke for mye på det. Det er hjerterått og veldig vanskelig. Jeg har selv vært 50% sykmeldt store deler av året, og har ansvaret for spesialundervisningen for 5 elever. De har mistet mye, alle sammen. Det er forjævlig. På en annen side, det er heller ikke mitt ansvar å sørge for vikar når jeg er syk. Det er skolen sin. IOP ligger der slik at det skal være mulig for vikar å sette seg inn i det eleven trenger. I mitt tilfelle var jeg tilstede halvparten av tiden, slik at det var mulig å prate med meg. Dessverre har timene jeg skulle hatt bare falt bort. Og dessverre er det bare eleven det går ut over. Men det er ikke noe du skal ha dårlig samvittighet for! Det ligger hos rektor!

Det med månedslønn mente jeg også, men det hadde ingen hørt om før. Vet du om det står noen plasser?

Har ikke skrevet under noe, men er avtalt at jeg har vikariatet ut skoleåret. Har ikke hatt noen problemer der tidligere men.

Tenker også at det føles helt merkelig ut å møte opp med sykemelding og i tillegg «kreve» min rett..

Tusen takk for et veldig fint og trøstende svar forresten! Viser jo dessverre hvordan skolen funker i slike sårbare situasjoner :(

Det med månedslønn mente jeg også, men det hadde ingen hørt om før. Vet du om det står noen plasser?

Har ikke skrevet under noe, men er avtalt at jeg har vikariatet ut skoleåret. Har ikke hatt noen problemer der tidligere men.

Tenker også at det føles helt merkelig ut å møte opp med sykemelding og i tillegg «kreve» min rett..
Det står i hovedtariffavtalen mener jeg, skal sjekke litt.

Jeg klarer bare å finne det for Oslo kommune, vet ikke om det er aktuelt for deg?

Mulig jeg blander, har vært tillitsvalgt i både Oslo kommune og KS. :facepalm:

KS: 12.4 https://www.utdanningsforbundet.no/lonn-og-arbeidsvilkar/tariffavtaler/ks/ks-hovedtariffavtalen/

Oslo kommune: 3.1.8.2 https://www.utdanningsforbundet.no/...kommune/tariffavtalen-for-oslo-kommune-del-c/

Men dersom du skulle hatt full uke med fullt for- og etterarbeid over lenger tid bør du få månedslønn. Jeg ville sjekket med tillitsvalgt på skolen.

Man skal få sykepenger uansett, nav beregner ut fra hva du ville tjent. Det fikk jeg beskjed om. Er tilkallingsvikar selv å vært sykemeldt siden april. Har ikke fått noen penger ennå, men det er ikke før etter dag 16 at nav tar over. Så får se hvordan det blir. Er redd for å slite økonomisk jeg også, men bekkenet mitt er forjævlig å bekymringene har vært store. Planen er å begynne å jobbe en liten prosent når den pågående sykemeldingen går ut. Håper det går, for jeg blir snart sprø!

Back
Topp