Sykemelding tilbake i tid

Da jeg ble syk med omgangssyken i en helg hvor jeg hadde arbeidshelg og ikke fikk tak i legen for sykemelding fikk jeg beskjed at legen egentlig ikke kunne sykemelde tilbake i tid men siden jeg var blitt syk ifm helg og ikke kunne få tak i fastlege så var det eneste unntaket de gjorde ved å sykemelde tilbake i tid. Men da måtte jeg ringe mandagen, nytter ikke å ringe lenge etterpå

Min mann fikk beskjed om at han måtte ringe legekontoret og legge igjen beskjed om sykdom dagen han ble syk da han jobbet helg for at sykemelding skulle gjelde fra den første dagen han måtte være borte fra jobb. Firkantet.

Spørsmålet er her om du jobbet de dagene det er snakk om. På egenmeldingen på sykemeldingsskjemaet er det spørsmål om du har jobbet. Sykemelding er veiledende, dvs at man fint kan jobbe om man føler seg frisk før sykemeldingen går ut. Dette skriver man på egenmeldingen og arbeidsgiver søker refusjon for det arbeidstaker reelt har vært borte.

Du lurer på om legen kan forkorte sykemeldingsperiode som har bært? Spm blir jo om du mottok sykepenger for disse dagene? Og hvis ja, da vet jeg sannelig ikke hvordan man løser det...

Håper noen her kan reglene? :(
Du kan fint være sykemeldt som gravid, slapp helt av :) Det gjelder bare når du er sammenhengende sykemeldt (helt eller delvis) i ett år til sammen at du ikke har rett på sykemelding.

Du kan fint være sykemeldt som gravid, slapp helt av :) Det gjelder bare når du er sammenhengende sykemeldt (helt eller delvis) i ett år til sammen at du ikke har rett på sykemelding.
Har bare 3 uker igjen før det har gått et år. Hadde hatt 26 uker uten penger fra NAV frem til 1. juli dersom det ikke hadde blitt det surret som har skjedd nå, og derfor opptjent full sykemeldingsrett. Var altså sykemeldt 11 måneder frem til nyttår, som jeg skrev tidligere.

Last edited:
Du lurer på om legen kan forkorte sykemeldingsperiode som har bært? Spm blir jo om du mottok sykepenger for disse dagene? Og hvis ja, da vet jeg sannelig ikke hvordan man løser det...
Arbeidsgiver forskutterer, og de sier at dersom legen endrer sykemeldingen så vil de ikke sende krav til NAV, men heller i samarbeid med sjefen finne ut hvordan jeg skal trekkes for de to fulle dagene det er snakk om. Kravet sendes ikke før lenge etter. Nav har mottatt sykemelding elektronisk, men de sier at dersom de får ny for samme periode, så ser de bort fra den første!

Arbeidsgiver forskutterer, og de sier at dersom legen endrer sykemeldingen så vil de ikke sende krav til NAV, men heller i samarbeid med sjefen finne ut hvordan jeg skal trekkes for de to fulle dagene det er snakk om. Kravet sendes ikke før lenge etter. Nav har mottatt sykemelding elektronisk, men de sier at dersom de får ny for samme periode, så ser de bort fra den første!
Så nav sier at du kan endre sykemeldingsvarigheten? Jeg har selv måttet endre på sykemeldingene mine pga uttak av ferie, og gjort det i ettertid av en sykemeldingsperiode. Det gikk helt problemfritt i hvert fall, men jeg involverte ikke legen i det, jeg bare gjorde det ved å endre side 3 (mener jeg å huske). Jeg vil tro du/dere finner en løsning på dette :)

Min mann fikk beskjed om at han måtte ringe legekontoret og legge igjen beskjed om sykdom dagen han ble syk da han jobbet helg for at sykemelding skulle gjelde fra den første dagen han måtte være borte fra jobb. Firkantet.
Enig der. På legekontoret jeg går til så har de ikke tlf svarer så jeg får ikke lagt igjen beskjed. Men heldigvis er legen min såpass grei der at blir jeg syk på min arbeidshelg og ringer påfølgende mandag så fikser han sm:-)

På hvilke grunnlag skal legen kunne endre sykemeldingen nå, da dette skjedde i mai? Han/hun vet jo ikke noe om din tilstand da?!

Arbeidsgiver har 3 mnd på seg før de må sende inn refusjonskravet. Selv om du endret svaret på egenmelding (altså du bruker ikke fulle sykemeldingen, og da heller ikke kommer over antall dager) så er det i grenseland på hva som er manipulering av sannheten da du reelt sett var borte disse dagene!

Om det er slik at du ikke kommer deg i jobb og heller ikke arbeidsgiver klarer å tilrettelegge slik at du kan jobbe ville jeg ikke brukt sykemelding, men heller søkt om svangerskapspenger. Det vil da si at om noe skulle skje senere har du da igjen sykemeldinger!!

Back
Topp