Sykemelding tilbake i tid

Fuglen

Elsker forumet
Er det noen som vet om en fastlege har mulighet til å endre sykemeldinger tilbake i tid? Feks en sykemeldingsperiode i mai, kan en fastlege endre den og gjøre den kortere?

Vet ikke, det er jo litt lenge siden nå.. Tenker det må gjøres med en gang. Men du kan jo spørre

Tror de ikke egentlig har mulighet til det, men kan være de gjør unntak ved veldig spesielle tilfeller

Får håpe mitt tilfelle er spesielt nok :( Er inne i en "selvutnevnt" karantenetid (var sykemeldt 11 måneder frem til nyttår), og har hatt noen kortere sykemeldinger, men ikke tenkt på egenmelding når jeg har blitt sykemeldt. Det vil si at ved to tilfeller (totalt 3 dager) så har sykemeldingen endt opp som utenfor arbeidsgiverperioden. Den ene er to dager i mai, den andre er en dag i slutten av juni. Er gravid nå, så det er litt krise om dette betyr at jeg ikke kan være sykemeldt resten av svangerskapet (termin i januar). Noen som har noen gode råd?
NAV mente at om fastlegen sendte inn en ny sykemelding for nevnte perioder, så ville ikke det bli noe krav til dem. Har fått time hos fastlegen for å høre, men akkurat nå holder jeg på å dø litt, er så stressa.

Altså, karantenetid fordi man etter ett års sykemelding må være i jobb 100 % et halvt år for å opptjene seg sykepengerett.

Jeg må ta meg ut ferie, slik at jeg får forlenget perioden jeg kan være sykemeldt med noen uker :-) Da holder det akkurat til jeg skal ut i permisjon.

Tror egentlig ikke de kan sykemelde tilbake i tid? Mener jeg har hørt det et sted. Når det er sagt så ble jeg sykemeldt en dag tilbake i tid når jeg var 50% sykemeldt og var syk når jeg egentlig skulle jobbet. Vet ikke om det har noe å si. Håper uansett det løser seg for deg, det er sikker noen smutthull :)

Men her er det snakk om å endre en sykemelding tilbake i tid. Dvs forkorte sykemeldingen. Si at jeg ble frisk tidligere enn det som opprinnelig ble skrevet.

Nei, det kan de ikke.

Ok. Takk for svar. Er det lov å spørre hvordan du vet dette?

Fordi jeg har ringt dag fire noen ganger med sykdom og fått beskjed om at de ikke kan skrive sykemelding bak i tid.

Tror du får ett bedre svar ved å ringe legen og spørre :)
Jeg har fått forandre en sykemld, men der og da. Jeg vet ikke hvordan det fungerer når du vil forandre en sykemld fra mai. Det høres så lenge ut plutselig da :p

Men som sagt tror jeg den du får best og riktig svar av er legen selv :) I dette tilfellet.

Tror den eneste som kan svare på dette er legen din. De viser sikkert skjønn for hver enkelt hendelse...alle ønsker jo at folk skal ha det bra og at de skal komme best mulig ut av situasjoner som oppstår:)

Har fått hastetime i morgen, så får svar da. Men er så innmari desperat på svar i dag og har så panikk at jeg er helt låst :( Har verdens mest forståelsesfulle lege, så krysser fingrene for at det kan gjøres noe. :(

Da jeg ble syk med omgangssyken i en helg hvor jeg hadde arbeidshelg og ikke fikk tak i legen for sykemelding fikk jeg beskjed at legen egentlig ikke kunne sykemelde tilbake i tid men siden jeg var blitt syk ifm helg og ikke kunne få tak i fastlege så var det eneste unntaket de gjorde ved å sykemelde tilbake i tid. Men da måtte jeg ringe mandagen, nytter ikke å ringe lenge etterpå

Back
Topp