Sykemelding på slutten av svangerskapet

Pogo

Gift med forumet
Hvor vanlig er det å bli sykemeldt på slutten av av svangerskapet (noen uker før de tre ukene før termin man uansett er hjemme)? Jeg får inntrykk av at det er regelen mer enn unntaket.. Kan man bli sykemeldt på grunn av generell utmattelse (tungt å være på jobb) eller må det være konkrete plager tilstede? Hvor lenge før er det vanlig å bli sykemeldt? Det er jo mange individuelle forskjeller, men siden folk har begynt å spørre meg om jeg er sykemeldt som et standardspørsmål på linje med "hvordan er formen" begynner jeg å lure litt [:)]
 
Si det, er vel Temmelig individuelt vill jeg tro..
 
Jeg er ihvertfall sykemeldt, og vært det siden 26. august....
 
Jeg fikk også sykemelding ut hele perioden med engang jeg, var ikke noe snakk om noe annet der... Pga bekkenet mitt...
 
Noe jeg har tjent MASSE penger på, pga da blir barselspengene mine regnet ut fra det jeg jobbet i sommer, altså så og si fult, forhold til det bitte lille jeg ville jobbet ellers om det skulle regnes ut fra oktober/november lønnen min, så jeg er GLAD [:D]
 
Helt klart individuelt. Jeg har hvert sykemledt gjennom hele svangerskapet. I begynnelsen var det pga kvalme og oppkast konstant, og nå er det pga bekkenløsing, rygg smerter og arbeidssituasjon.
 
Det er veldig individuelt. Noen jobber helt fram til permisjonen starter uten problem mens andre blir sykemeldt. Det har vel mye med type jobb du har, tilrettelegging på jobb og ikke minst formen din. Hvis du synes det er tungt og slitsomt å være på jobb så snakk med legen din å få deg en sykemelding. Du har en liten en i magen du skal ruge frem og ikke minst må du tenke på deg selv! Du er nok ikke tjent med å gå på jobb å slite deg ut.
 
Det kommer vel litt an på hva slags jobb man har også da.. ikke alle yrker er like tunge og vanskelige selv om man er gravid.
 
Jeg for min del har planer om å jobbe fram til jeg går ut i permisjon.. men nå sitter jeg på kontor foran en pc hele dagen også da.. jordmor har bare sagt at jeg må være flink og reise meg og strekke på meg innimellom, noe jeg også gjør [:)]
 
For tida er dagene mine ekstra lange, siden vi driver og pusser opp hjemme også.. så i går var jeg bare helt pumpet for krefter og hadde ingen andre alternativ enn å legge meg veldig tidlig.. så formen i dag er bedre [:)]
 
Ser ikke noe grunn til å slite seg ut på jobb, det er ingen tjent med. Ble sykmeldt i juli jeg, angrer ikke et sekund på det. Bare gjøre ting i eget tempo og ta vare på meg selv og babyen. Det er jo det som er viktig i lengden uansett[;)] så hvis du er sliten, så ser jeg ingen grunn til at du ikke kan sykmelde deg.
 
ORIGINAL: Babypåvei!

Det er VELDIG individuelt.
Jeg er 100% sykemeldt pga kynnere og fordi jeg blir dø-sliten etter en halv dag på jobb.

 
Samme her..Men legen har ikke lyst å gi meg ny sykemelding virker det som..Får bare sykemelding 2 uker i slengen..Har vært sykemeldt siden uke 29.
Legen sa sist "Du vet vel at det ikke er noe sykdom å være gravid?".. Ja,men jeg er jo sliten foredeom![&:] Kjenner det jo hjemme å hvis jeg skal gjøre husarbeid..Man skal jo lytte til kroppen sin.
 
Det er veldig individuelt.

Jeg er i mitt tredje svangerskap. Første gang var jeg 100 % sykemeldt fra uke 10, pga mange komplikasjoner, andre gang gikk jeg helt til uke 35 før jeg ble 100 % sykemeldt de to siste ukene før permisjonen startet - da gikk jeg litt redusert ca. fra uke 20. Nå har jeg vært delvis sykemeldt siden uke 15, helt sykemeldt et par uker og er nå tilbake i 20 % stilling, noe jeg håper jeg skal greie frem til jeg går ut i permisjon. Jeg er ikke sykemeldt fordi jeg er sliten, jeg har plager ellers som forsterkes i svangerskapet slik at jeg må ta det ganske rolig for å unngå at disse tar helt overhånd.
 
Det føles litt rart å spørre rett ut etter sykemelding. Kan fort høres ut som om man prøver å utnytte systemet.. Jeg trenger det ikke enda, men jeg kjenner jo at det blir tyngre å være på jobb.
 
Forrige gang jobbet jeg nesten 100% helt ut, men ble sykemeldt 20% de siste to ukene. Denne gangen har jeg en mye tøffere klasse og en tre-åring hjemme. Dermed er jeg VELDIG mye mer sliten. Skal til legen i morgen, og håper på å få en gradert sykemelding resten av perioden pga at jeg er slietn. 40% eller noe...
 
Forige svangerskap gikk jeg ut hele tiden uten å være sykmeldt. Klart det er slitsomt å være gravid og man kjenner det på kroppen, men jeg klarte å komme meg igjennom det uten sykmelding. Hadde lyst ganske mange ganger å be om det, men legen min er også av den oppfatning (er jeg forsåvidt selv og da) at man ikke er SYK selv om man er gravid.

Denne gangen har jeg en aktiv 2åring hjemme og merker mer plager med bekkenet og allergien enn forigang, så nå har jeg fått min aller første sykmelding på 20%. Bare det hjelper veldig. Har bare fått for 2 uker, men håper jeg kan fortsette med det da jeg fungerer mye bedre på jobben og hjemme når jeg ikke må slite meg helt ut.
 
Jeg er 100% sykemeldt fordi jeg jobber som frisør, kun på provisjon.. og nå sliter jeg med at jeg blir svimmel for hver minste ting, klarer ikke stå eller gå over en lengre periode uten å legge meg ned eller måtte sitte slik at jeg får støttet hodet, da er det ikke lett å jobbe gitt! hehehe
Hadde jeg kunnet fått timesbetalt og sitte å bare ta telefonen f.eks så hadde jeg nok gjort det:)

Men som sagt, alle er forskjellige, noen klarer seg utmerket i jobb, mens andre gjør det ikke..man må jo se ann jobben man har også:)
 
Du må ikke ha noen konkrete plager nei, utmattelse alltså att du er så sliten att du ikke orker og jobbe mer pga sv.skap er go nokk grunn. I alf her på legekontoret.[:)]

Jeg må ha sjukmld. siste uka før permisjonen min pga att da starter en 3uker utplassering på skolen, og siden jeg ikke kan gjennomføre den er det best att jeg ikke er med i det hele tatt. Og jeg fikk sjukmld. min till det igår faktisk. Var ingen problem det[:D]
 
Back
Topp