Sykemelding og foreldrepenger

Reliance

Blir kjent med forumet
Hei

Jeg venter på tvillinger i mars 2020 og er for tiden i dårlig form (ekstrem kvalme og trøtthet).Vil også sykemelde meg ca i desember da jeg kan forestille meg hvordan det blir(har en datter fra før og det var tøft nok å gå gravid med 1 og nå har jeg 2 i magen). Alle rund meg sier at jeg må sykemelde meg nå. Men jeg hørte at man ikke kan være sykemeldt lenge før permisjonen da foreldrepengeutbetslinger blir redusert. Stemmer det? Kanskje litt dumt spørsmål men....
 
Hei

Jeg venter på tvillinger i mars 2020 og er for tiden i dårlig form (ekstrem kvalme og trøtthet).Vil også sykemelde meg ca i desember da jeg kan forestille meg hvordan det blir(har en datter fra før og det var tøft nok å gå gravid med 1 og nå har jeg 2 i magen). Alle rund meg sier at jeg må sykemelde meg nå. Men jeg hørte at man ikke kan være sykemeldt lenge før permisjonen da foreldrepengeutbetslinger blir redusert. Stemmer det? Kanskje litt dumt spørsmål men....
Det kommer jo an på om du nettopp har vært sykemeldt og ikke har jobbet lenge nok for å ha tjent oppigjen sykerettighetene dine.

Du kan være sykemeldt hele svangerskapet uten at det påvirker foreldrepengene da sykepenger er likestilt med inntekt

Mye info på nav.no :)
 
Takk for svar. Nei, jeg har ikke vært sykemeldt på flere år. Har du noen linker kanskje? Jeg har prøvd å finne akkurat det på nav.no,men fant ikke noe. Jeg er så dårlig på det
 
Husk at det er legen som sykmelder da. Hørtes litt merkelig ut å planlegge når man skal sykmelde seg sånn i forhold til det økonomiske.
 
Legen sykemelder og det et ikke uvanlig ved tvillinger at der skjer rutinemessig litt etter halvveis ca. Etter legens vurdering. Har du ikke brukt opp rettigheter påvirker det uansett ikke foreldrepengene
 
Husk at det er legen som sykmelder da. Hørtes litt merkelig ut å planlegge når man skal sykmelde seg sånn i forhold til det økonomiske.

Ja, jeg vet jo det. Men jeg venter på eneggete tvillinger som er et risikosvangerskap. Og de fleste sånne svangerskap settes i gang før uke 36. Og at magen i uke 30 med tvillinger er på størrelse med magen i uke 40 med et barn. Derfor tenker jeg at jeg har medbestemmelsesrett/påvirkningskraft. Ingen tjener jo på at jeg er helt utslitt før de i det hele tatt blir født
 
Back
Topp