Sykemelding og ferie

charloyte

Forelsket i forumet
Januarskatter 2015
Er sykemeldt 100% og vært det en stund. Skulle hatt 3 uker ferie nå, skal jeg da krysse av det på nav når jeg leverer sykemeldingen? Hva skjer da med de ukene? Får jeg sykepenger de ukene jeg skulle hatt ferie eller blir det ikke betalt da?

Leste også noe om å bruke ferieukene i sammenheng med permisjonen, hvordan funker det?

Du trenger ikke bruke ferieuker når du er sykmeldt.

Søk arbeidsgiver om utsettelse av ferien din til feks neste år rett etter at permisjon er ferdig.
Google utsettelse av ferie. Står i loven et sted at du kan utsette den når du et 100% sykmeldt.
Du krysser nei for ferie og får sykepenger i hele sommer

Snakk med arbeidsgiver før du krysser av noe på det punktet på sykemeldingen. Hvis du krysser av på at du skal avvikle ferie blir sykepengene pauset i ferieperioden og maksdatoen din forlenget, men om du gjør avtale/krever fra arbeidsgiver å få utsatt ferien kan du bruke den til å forlenge permisjon.
Du kan da overføre til neste år, men det enkleste er å ta det ut etter de obligatoriske 6 mamma-ukene etter fødsel

Overførte mine uker til neste år pga sykemelding:)

Jeg skulle ha tre uker ferier, men endte opp med 100% sykemelding i juni. Har snakket med arbeidsgiver ang ferie, og vi ble enige om at jeg tar ferie i høst etter fødselen slik at permisjonen forlenges til våren med 3 uker. Har allerede søkt om foreldrepenger, men kan endres i ettertid. Ikke kryss av på ferie, som de andre over her sier, og be arbeidsgiver om å få ferien "refundert" senere, ifm permisjon. Viktig å vite at man kan ikke reise til utlandet uten tillatelse fra nav når man er 100% sykemeldt.

Jeg skulle ha tre uker ferier, men endte opp med 100% sykemelding i juni. Har snakket med arbeidsgiver ang ferie, og vi ble enige om at jeg tar ferie i høst etter fødselen slik at permisjonen forlenges til våren med 3 uker. Har allerede søkt om foreldrepenger, men kan endres i ettertid. Ikke kryss av på ferie, som de andre over her sier, og be arbeidsgiver om å få ferien "refundert" senere, ifm permisjon. Viktig å vite at man kan ikke reise til utlandet uten tillatelse fra nav når man er 100% sykemeldt.
Du kan reise, men må først søke (og helst få behandlet søknad) om å beholde sykepengene dem perioden man er borte.
Man risikerer å miste støtten de dagene man er i utlandet

Du kan reise, men må først søke (og helst få behandlet søknad) om å beholde sykepengene dem perioden man er borte.
Man risikerer å miste støtten de dagene man er i utlandet

Nettopp ;) Var litt kort og upresis i formuleringen

Back
Topp