Sykemelding i ny jobb?

LykkemammatilT

Glad i forumet
Februarlykke 2015
Hei!

Håper noen kan hjelpe meg. Jeg begynte i ny jobb 1.juli, og har kontrakt på 40% fast. + evt ekstra arbeid. Som i alle andre jobber har man jo prøvetid, og her har jeg prøvetid i 3mnd. Jeg har enda ikke sagt at jeg er gravid. Tenkte å vente med dette til jeg er ferdig med ferie, og til sjefen kommer hjem fra ferie. Det jeg lurer på er om de har lov til å si meg opp etter prøvetid om jeg hadde blitt sykemeldt? Jeg er så ekstremt kvalm for tiden. Og ikke bare et par timer for dagen. Jeg er virkelig kvalm hele tiden, hver eneste dag. Og i tillegg har jeg null energi og kan godt sove hele dagen også. Mat får jeg nesten heller ikke i meg. Idag f.eks har jeg bare spist et halvt rundstykke og en grillpølse. Spiser jeg mer kommer det rett opp igjen. :-/

Men vet dere, om arbeidsgiver har lov å si meg opp etter 3mnd prøvetid om jeg skulle bli sykemeldt pga graviditets-kvalme?

Hilsen en litt beskymret meg :)

Jeg vet i hvertfall at arbeidsgiver har lov til å forlenge prøvetiden hvis man har vært mye borte.

Sent from my iPhone using BV Forum

Man må være ansatt i en måned for å opparbeide sykepenger

Det er eg litt usikker på men i følge likestillings loven har de ikke lov å si opp pga graviditet. Men eg e usikker på fravære

Juni icsi miracle 2013
Februar surprise 2015

Man kan ikke få sparken når man er sykemeldt i kort tid. Er man sykemeldt mer enn 1 år så var det lov. Står mye på google☺☺☺

Sent from my SM-G900F using BV Forum mobile app

Jeg gikk rett fra skole til ny jobb i februar å måtte utsette enn operasjon fordi jeg manglet 5 dager på rett til sykepenger

Tror som det sies ovenfor her at prøvetiden kan forlenges ved fravær av betydning, men se i kontrakten din, der burde det stå noe om det. I tillegg står det sikkert i en overenskomst/arbeidsavtale hvor lenge du må være ansatt for å ha rett på sykepenger. Jeg har bare 14 dager i min overenskomst. Tror nok de har forståelse for situasjonen om du forklarer det, graviditet er jo en forbigående tilstand og man har jo maaaange år å se fram til i arbeidslivet ;)

Jeg ble sykemeldt i prøve perioden forige gang jeg var gravid, og det var ikke noe problem. Jeg brukte sykemelding de enkeltdagene jeg var syk før jeg hadde rett på å bruke egenmelding også, så her fikk jeg sykepenger helt fra start.

4 uker er minimunkravet for å motta sykepenger:) Så du må jobbe der 1 mnd før du kan motta penger, men kan selvsagt sykmelde deg uten penger:)

Og de kan ikke sparke deg for graviditeten din!:)

Er i samme situasjon, jobbet holdt ut i 4 uker for å ha krav på sykepenger... Dette er en ia bedrift så jeg må på møter hele tiden er så lei! De skal ikke kunne sparke deg fordi du er gravid men noen arbeidsgivere finner på en annen unnskyldning dessverre... Regner ikke med jeg har jobb når jeg er tilbake....

Sent from my C6603 using BV Forum mobile app

Tusen takk for alle svar! Det hjelper masse. Får prøve å holde ut ihvertfall til 1.august. Da har jeg vært ansatt i 1 mnd. Og det tror jeg skal gå bra. Har ferie nå ut denne uken, så har jeg 5 arbeidsvakter før 1.august så det skal jeg klare :D Aller helst håper jeg selvsagt at kvalmen letter litt etterhvert så jeg kan jobbe hele prøvetiden uten å bli sykemeldt :) Da føler jeg det er litt "tryggere" å bli sykemeldt om det skulle være noe :)

Back
Topp