Sykemelding grunnet psykiske utfordringer?

Bkno4446172

Andre møte med forumet
Jeg er gravid i 10.uke nå og lurer litt på dette med den psykiske biten av det å være gravid. Jeg har ikke vært gravid før og jobber i en jobb hvor jeg er mye i konflikt med andre mennesker, stort press psykisk og fysisk og hvor mennesker kaster sine problemer over på meg. Dette er jobben min, men nå når jeg har blitt gravid merker jeg at min fortid med min familie påvirker meg i mye større grad og jeg er helt tom og har ikke noe mer å gi. Jeg opplever ikke at jeg får gjort jobben slik den burde gjøres og jeg føler meg psykisk nedkjørt av alt presset som jeg ikke mestrer å følge opp på grunn av at jeg er så psykisk sliten.

Jeg er egentlig ei jente som det tar lang tid før innrømmer at er sliten og trenger hjelp, men tenker på hva det psykiske presset gjør for barnet mitt og blir usikker på om jeg burde høre med legen om sykemelding. Hva tenker dere? Jeg har endelig kommet til det punktet å innrømmet for meg selv at jeg har problemer psykisk, så er greit om dere kan være litt runde i kantene på kommentarene her.

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg forstår deg veldig godt. Psysisk helse er vell så viktig som fysisk helse. Om jeg var deg hadde jeg gitt beskjed til legen min om at det rett og slett blir for mye nå. Be om en langtidssykemelding, så du får tid til å samle deg og finne ut hva som er det beste nå. Kanskje du får tid til å finne en ny jobb og, om du ønsker det? Lykke til:)

Hei!
Da jeg ble gravid første gang hadde jeg mye som jeg slet med psykisk. Graviditeten gav meg det lille dyttet bak til å gjøre noe med saken. Jeg hadde da fortrengt mye vondt og holdt det inne i ca ti år. Pga dette hadde problemene ballet på seg og gitt meg spiseforstyrrelser osv. Da jeg ble gravid innså jeg at jeg måtte rydde opp litt i fortiden slik at jeg kunne få plass til en god fremtid. Dette førte til at jeg fikk veldig mye og god hjelp veldig fort. Gravide blir tatt veldig alvorlig er min erfaring, dette for å forhindre svangerskapsdepresjon og mye annet negativt slikt kan føre med seg. Det var en fryktelig tøff tid, også fordi jeg hadde mye dårlig samvittighet for den lille i magen. Jeg var mye i samtaler. På denne tiden var jeg 50% sykemeldt fra jobb. Jeg sa ikke noe om grunnen til sykemeldingen. Jeg har også en jobb som er veldig tøff psykisk. Der og da skulle jeg nok ønske jeg kunne være helt sykemeldt, men samtidig var det godt å treffe kollegaer osv. Dette er selvsagt noe du må vurdere selv. Uansett så er jeg utrolig glad for at jeg fikk den hjelpen jeg gjorde på det tidspunktet. Mine problemer som har tynget meg i altfor lang tid er helt bearbeidet. Det er en fantastisk lettelse og en herlig følelse. Nå fylles jeg bare opp med kjærlighet til barnet mitt og nå også til den nye spiren i magen ;) ønsker deg lykke til! Klem

Sent from my iPad using BV Forum mobile app

Ok, takk så mye for tilbakemeldinger. Føler bare litt på at det ikke er "alvorlig nok" til å være hjemme. Kan jeg spørre hva som gjorde deg psykisk sliten, siden jeg har ikke noe spiseforstyrrelser eller andre sykdommer (som jeg vet) som resultat av min bakgrunn. Men jeg sliter mye med forventinger til meg selv, selvbilde og store følelsesmessige svingninger. De følelsesmessige svingningene har vært det før jeg ble gravid, i mange år, men med alle hormonene er de blitt noe større. Vet ikke om min psykiske tilstand er alvorlig nok til en sykemelding. Har mye uro i kroppen, men klarer hverdagen hvis jeg ikke får for mye motgang. Likevel vil jeg jo kunne leve med motgang i fremtiden, i allefall for barnas del... Hm, er litt usikker her jeg sitter... Skulle ønske noen kunne føle mine følelser og si ut fra det om jeg burde sykemelde meg

Sent from my iPhone using BV Forum

Synes du skal be om sykemelding med god samvittighet. Det er mye hormoner som er i sving når man er gravid, og det kan fort gjøre ting verre.
Håper det ordner seg for deg:)

Hadde bedd om sykemelding jeg og. Du trenger ikke ha noen diagnose var å ha det "vondt nok" eller "vanskelig nok". Men spesielt i forhold til graviditeten kan det være lurt å bli ferdig med ting og klare opp i ting:)

Jeg lurer på hva som er jobben din, og om du er klar over at innenfor visse yrker og arbeidsplasser der det er stort psykisk press, så finnes det noe som heter svangerskapspenger, og dermed blir du ikke sykemeldt, men får lønnen din fra NAV grunnet forhold på jobben? Det kan være lurt å snakke med legen din å spørre, da du i så tilfelle slipper å bruke opp sykemeldingsukene dine ;)
Uansett ville jeg snakket med legen min, og vært ærlig. Vondt er vondt uansett årsak og bakgrunn. Håper det ordner seg for deg <3

Back
Topp